Un elev de clasa a III-a din județul Dâmbovița, mutat la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, învață singur în actuala școală / Părinții elevilor protestează și refuză să își aducă la școală copiii de câteva zile

Foto: Pixabay.com

Cazul unui elev de clasa a III-a din județul Dâmbovița, acuzat că ar avea un comportament agresiv față de colegi dar și față de profesori, mutat la a treia școală, a creat o situație cel puțin inedită. Potrivit surselor Edupedu.ro, de câteva zile, copilul vine la școală dar este singur nu doar în clasă, ci și în școală, pentru că niciun părinte nu mai vrea să își trimită copilul la ore. Se întâmplă la școala din Valea Voievozilor, comuna Răzvad. Părinții anunță că vor să protesteze din nou, joi, 9 martie, în fața Inspectoratului Școlar Dâmbovița care a aprobat mutarea elevului la școala din Valea Voievozilor.

UPDATE Copilul de clasa a III-a de la Școala Valea Voievozilor, din Dâmbovița, mutat în mai multe școli pe motiv că ar fi violent, „este un copil normal”, spune reprezentanta CJRAE, după evaluarea psiho-comportamentală a acestuia / Părinții celorlalți 150 de elevi din școală refuză de o săptămână să-și trimită copiii la cursuri de frica lui

Un singur elev învață în aceste zile la școala din Valea Voievozilor, comuna Răzvad din județul Dâmbovița. Toți părinții celor aproximativ 150 de elevi care sunt înscriși la această școală nu își mai aduc copiii la ore, de teama acestui elev mutat recent de la școala Gimnazială Coresi din Târgoviște, potrivit surselor Edupedu.ro.

Copilul a fost apoi transferat, la solicitarea părinților, prin decizia Inspectoratului Școlar Dâmbovița, la școala din Valea Voievozilor, unde de luni, 6 martie, a început orele. Elevul a fost singur în școală, iar învățătoarea sa i-a predat doar lui, potrivit surselor noastre. În clasa sa sunt 11 elevi înscriși, însă nemulțumirea părinților a luat amploare la nivel de școală. Părinții tuturor elevilor din școală au constituit un grup și au anunțat că refuză să aducă la școală copiii, de teamă să nu fie agresați de acest elev. Nici marți, niciun alt elev nu a venit la ore.

Unul dintre părinții cu care am stat de vorbă și care dorește să rămână anonim, spune că nu vor ceda și nu își vor lăsa copiii să vină la școală. “Noi, părinții în continuare suntem pe poziție. Nici ieri nu au fost copiii în școală, nici astăzi (n. red. marți, 7 martie) copiii noștri nu sunt în școală. Nu știu ce se va întâmpla și vrem să se rezolve situația, practic. Mutând copilul de la o școală la alta nu rezolvi situația. Noi suntem o școală mică, vrem să fim în continuare liniștiți. Nu îl vrem în școală. S-a iscat un scandal, plecând de la școala Coresi. Nu suntem împotriva nimănui. Noi suntem nemulțumiți de hotărârea ISJ, care, din informațiile mele, a hotărât transferul la școala noastră, și gata. Adică n-am fost anunțați”.

Întrebat cât vor ține copiii acasă, părintele a răspuns că nu știe dar că nu vrea să le îngrădească dreptul la educație: “Nu vrem să facem lucrul ăsta, dar noi vrem să le oferim și o siguranță”, a spus părintele.

Joi, 9 martie, părinții școlii din valea Voievozilor vor să protesteze în fața sediului Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Dâmbovița, pentru a se anula decizia de transfer al elevului. Deocamdată a fost depusă cererea pentru aprobarea protestului și urmează o decizie, potrivit unei postări pe Facebook, în care se precizează că “nu se protestează împotriva elevului în cauză, ci considerăm că un mediu nou nu este benefic pentru el”.

Filmul evenimentelor, cum s-a ajuns în această situație și posibile soluții ale instituțiilor implicate

Cazul elevului de clasa a III-a de la Școala Gimnazială Coresi din Târgoviște care și-ar fi agresat colegii a fost intens mediatizat, după ce un grup de părinți din această școală a ieșit în stradă și a protestat în fața școlii, în data de 21 februarie, pe motiv că băiatul de clasa a III-a este violent cu colegii săi și au cerut măsuri. 

Directoarea școlii Gimnaziale Coresi, Georgeta Gogeanu, le-a transmis părinților prezenți la protest că a încercat să ia toate măsurile care să ofere acces liber la educație tuturor copiilor din această școală.

Am luat toate măsurile pe care legea ni le permite și în speță la nivelul lui de vârstă. Tot ce se poate aplica ca sancțiune este observația, mustrarea scrisă însoțită de scăderea notei la purtare. Cu fiecare sancțiune pe care am aplicat-o, comportamentul copilului a devenit și mai violent.

Deși copilul nu este certificat cu cerințe educaționale speciale, în permanență, minim un adult din instituția școlară se află în preajma sa. Din nefericire, uneori suntem 3, 4, 5, 6 și nu reușim să facem față”, a declarat directoarea școlii Gimnaziale Coresi, Georgeta Gogeanu.

Am făcut întâlniri cu părinții copilului, atâta vreme cât aceștia au venit. Am organizat activități de consiliere individuală a copilului cu consilierul școlar, nu-l confundați cu psihologul, are cu totul alte atribuții. La nivelul claselor, am organizat activități de consiliere de grup, nenumărate activități în colaborare cu poliția”.

Tot pe 21 februarie, D.G.A.S.P.C. Dâmbovița a transmis presei un punct de vedere referitor la cazul de la Școala Gimnazială Coresi

Cazul copilului a fost evaluat de specialiștii Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Dâmbovița, la domiciliu, în prezența reprezentantului legal, constatându-se faptul că minorul nu se afla într-o situație de abuz, neglijare sau exploatare alături de părinți, astfel încât nu s-a impus instituirea unei măsuri de protecție specială, conform prevederilor Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, în baza sesizărilor primite.

Specialiștii instituției au constatat că minorul respectă regulile din familie și participă la activități extrașcolare, dar având în vedere sesizările privind comportamentul copilului din mediul școlar, au recomandat consilierea psihologică a acestuia. Părinții au fost invitați la sediul instituției pentru includerea copilului într-un program de consiliere psihologică, însă au transmis olograf faptul că vor apela la serviciile unui psiholog privat.

Unii părinți au depus și plângeri penale la poliție în urma incidentelor de la școală în care a fost implicat băiatul, a confirmat pentru Edupedu.ro Inspectoratul județean de poliție Dâmbovița: “Sunt efectuate cercetări, sub supravegherea unui procuror de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Târgoviște, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de lovire sau alte violențe, amenințare, distrugere și portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase”, a menționat purtătorul de cuvânt al IPJ Dâmbovița, Liță Ana Maria Georgiana. 

Pe 27 februarie, la solicitarea părinților, Inspectoratul școlar Dâmbovița a aprobat decizia de transfer a elevului, la solicitarea părinților, la școala Valea Voievozilor din comuna Răzvad.

Transferul a fost făcut în baza art. 144, alin. 4, lit. f, din ROFUIP, care precizează că un transfer poate fi făcut în situații excepționale, fără să se precizeze care ar putea fi acestea, dar e nevoie de acte doveditoare.

Art. 144 alin. (4) din ROFUIP prevede că transferul elevilor în timpul anului şcolar se poate efectua, în mod excepţional, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, în următoarele situaţii:

    ”a) la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate, respectiv într-un alt sector al municipiului Bucureşti;

    b) în cazul unei recomandări medicale, eliberată pe baza unei expertize medicale efectuate de direcţia de sănătate publică;

    c) de la clasele de învăţământ liceal la clasele de învăţământ profesional;

    d) la/de la învăţământul de artă, sportiv şi militar;

    e) de la clasele cu program de predare intensivă a unei limbi străine sau cu program de predare bilingv la celelalte clase;

    f) în alte situaţii excepţionale, pe baza documentelor justificative, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar.

Tot prin decizie ISJ, s-a aprobat și desemnarea unui inspector special pentru acest caz, responsabil cu monitorizarea activităților instructiv-educative, vizând integrarea minorului în mediul şcolar, ca urmare a transferului aprobat”, se arată în hotărâre.

Pe 1 martie 2023 a avut loc al doilea protest al unui grup de părinți care a durat 4 ore cu întâlniri cu conducerea DGASPC Dâmbovița și Inspectoratul Școlar Dâmbovița.

Din câte au spus părinții, se va alcătui un grup de lucru format din trei reprezentanți, unul de la Protecția Copilului, unul de la Inspectoratul Școlar și unul de la școala unde va merge copilul la cursuri, nu se știe care, fiindcă decizia nu este bătută în cuie, comisie care va supraveghea aproape în permanență elevul în incinta instituției de învățământ. 

Pe 1 martie a fost și prima poziție oficială ministerului Educației, prin intervenția secretarului de stat Sorin Ion, în cadrul emisiunii Acces Direct. 

Băiatul avea probleme de comportament încă de la grădiniță, își amintește secretarul de stat în ministerul Educației, Sorin Ion, care la vremea respectivă era inspector școlar general în județul Dâmbovița.

În interviul pentru emisiunea Acces Direct, în data de 1 martie, întrebat dacă își amintește de acest copil și în timpul grădiniței, Sorin Ion a spus: “Îmi aduc aminte, nu cu foarte multe amănunte, dar da”. Sorin Ion a precizat că dacă acest copil are și în ziua de azi aceleași probleme, “asta înseamnă că situația ar fi putut fi mai bine gestionată”. 

El a subliniat că orice copil din țara asta are nevoie are dreptul la educație și are dreptul la a i se acorda o șansă, a declarat Sorin Ion.

Pe de altă parte, înțeleg îngrijorările părinților, însă de aici, până la a cere să dispară acel copil din școală, este cale destul de lungă și nu acceptăm așa ceva. Soluția este colaborarea dintre instituții, pentru a i se acorda acestui copil ajutorul. Un copil terorist nu există, această abordare este una profund greșită, repet, înțelegând îngrijorările părinților, am convingerea că instituțiile în drept vor găsi soluția cea mai bună, astfel încât copilul să fie integrat la școală, a precizat acesta. 

Sorin Ion a anunțat și o măsură, un al doilea consilier școlar pentru copil. 

“În urma discuțiilor noastre cu Centrul Județean de Resurse și Asistență educațională, deja s-a luat măsura ca la unitatea de învățământ la care oficial copilul este înscris în acest moment, pe lângă consilierul școlar, deja existent în școală, să fie repartizat un al 2-lea consilier, pentru a putea supraveghea suplimentar. Elevul, să știți, că și dacă nu este oficial încadrat la elevii cu cerințe educaționale speciale, asta nu înseamnă că nu poate să beneficieze de consiliere. Ceea ce este extrem de important în această situație, colaborarea cu familia, care familie trebuie să accepte că elevul are o problemă de comportament. Am înțeles că la acest moment nu acceptă acest lucru și că e necesară intervenția asupra lui. După părerea mea, percepția publică este puțin exagerată. Vorbim de un copil în clasa a III-a, totuși”, a spus secretarul de stat. 

Referitor la transferul elevului, Sorin Ion a recunoscut că transferul nu rezolvă problema, ci o mută dintr-o parte în alta.

“Transferul unui elev este bine reglementat în regulamentul nostru de organizare și funcționare și transferul în timpul anului școlar în situații excepționale. Vorbim de niște presupuneri ale părinților, că se va întâmpla ceva sau mai plastic vorbind, vorbim de drobul de sare în acest moment, poate că nu se va întâmpla nimic, poate că se va adapta foarte bine la colectiv și comportamentul se îmbunătățește”, a spus Sorin Ion.  

Posibile soluții în cazul elevului de clasa a III-a

Soluțiile pe care le-am auzit exprimate de către părinți sunt inaplicabile, să exmatriculăm copilul exclus, să mutăm copilul într-o școală specială, fără dorința părinților, exclus. Repet, dreptul la educație este stipulat în Constituție”, a precizat Sorin Ion.

Acesta a fost întrebat, ce se va întâmpla dacă copiii care sunt în clasă cu acest copil nu mai merg la scoală. “Cred că un părinte responsabil ia decizia pentru propriul copil să nu îl lipsească de educație”, a răspuns secretarul de stat în ministerul Educației.

Întrebat ce soluții mai sunt, dacă va mai exista un caz de violență în școala în care ajunge acest copil (n. red. Valea Voievozilor), Sorin Ion a declarat că a avut discuții până la nivelul președintei Autorității Naționale pentru Protecția Copilului: “Soluțiile nu le ia un om, ci niște instituții, așteptăm soluții de la cei care sunt calificați în această zonă, DGASPC, consilier școlar, inspector școlar”, a spus secretarul de stat în ministerul Educației. 

Pe 3 martie, la solicitarea Edupedu.ro, Inspectoratul Școlar Dâmbovița a făcut următoarele precizări:

“Este un copil care are dreptul la educație, nu are certificat de orientare școlară și trebuie să se integreze într-un grup social, grupul social fiind clasa de elevi mai întâi, apoi o unitate de învățământ și așa mai departe. 

Nu a fost un transfer impus de Inspectoratul școlar. La inspectorat au venit doi părinți disperați, care au solicitat transferul, pentru că se simt marginalizați și stigmatizați atât ei, cât și copilul.

Pentru acest elev, am avut o primă sesizare la sfârșitul lui noiembrie, după care au urmat alte două, dar după momentul 20 februarie. 

Am constatat o comunicare deficitară între părinți și conducerea școlii, motiv pentru care în data de 13 februarie i-am invitat la consiliere potrivit atribuțiilor. În același timp, am lucrat în echipă cu centrul Județean de Resurse și asistență educațională care are psiholog.

Conducerea școlii a ieșit neputincioasă în stradă. Băiatul trebuie integrat, trebuie puse în aplicare planurile remediale, pentru că nu trebuie să fie copil cu CES ca să putem sa îi facem planurile de învățare individualizată. El a învățat într-o altă unitate de învățământ înainte și a avut calificative foarte bine și un bine.

Ca inspector școlar general în toate întâlnirile în cadrul tuturor întâlnirilor de lucru pe care le-am avut cu colegii mei, am subliniat necesitatea respectării prevederilor regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar în care se stipulează clar că se propun măsuri de sprijin ulterior sancțiunilor.

Cred că avem nevoie de profesori de sprijin, consilieri școlari și psihologi. Suntem în etapa de a finaliza un plan de măsuri în beneficiul acestui copil, pentru reintegrarea sa în colectivitate”, precizează Inspectoratul școlar județean. 

Deocamdată, părinții elevilor din școala Valea Voievozilor spun că singurul lucru pe care și-l doresc este ca acest băiat să nu învețe în această școală și aleg să nu își aducă la școală proprii copii, deși contractul educațional semnat la început de an școlar îi obligă să nu îngrădească dreptul la educație al copiilor, drept care este prevăzut și în Constituție.

Potrivit surselor Edupedu.ro, Consiliul reprezentativ al Părinților din Școala Voievozilor a fost convocat de către conducerea școlii la o ședință, joi, 9 martie, unde vor fi prezenți un reprezentant al ISJ Dâmbovița, unul de la CJRAE Dâmbovița și unul de la DGASPC Dâmbovița.

Exit mobile version