Un proiect de lege a „majoratului online”, discutat în Parlament, impune acordul „verificabil” al părinților atunci când minorii vor să acceseze servicii online / Inițiativa este criticată de specialiști: o măsură „excesivă” și „imposibil de aplicat”, o „idee SRI” tradusă într-un text legislativ

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Senatul a adoptat, pe 6 octombrie, o propunere legislativă pentru introducerea unei „Legi a majoratului online”, proiect care merge, acum, la Camera Deputaților, cameră decizională în acest caz. Inițiativa introduce nevoia acordului parental atunci când minorii cu vârste de până la 16 ani vor să creeze conturi sau să acceseze servicii online. Ea a fost susținută puternic în Senat, unde nimeni nu a votat împotriva ei. Este, însă, criticată de specialiști în domeniul drepturilor pe Internet: Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) apreciază că este vorba despre un „nou vătaf al accesului digital”, ce impune măsuri „restrictive asupra drepturilor fundamentale” și care sunt „inutile și birocratice, imposibil de aplicat”.

Proiectul de Lege a majoratului online, care are ca inițiatori aproape 100 de parlamentari PSD și PNL prevede, între altele, că:

Proiectului de lege, înregistrat la senat în iunie 2025, i s-au adus o serie de amendamente după ce a trecut de comisiile de specialitate. El a fost votat de Senat, ca primă cameră, pe 6 octombrie, cu 121 de voturi pentru, 5 abțineri și niciun vot contra, după ce a primit aviz favorabil și de la Consiliul Economic și Social și de la Consiliul Legislativ și de la alte instituții relevante.

ApTI: „cea mai intruzivă metodă posibilă”, „cu efect asupra tuturor cetățenilor”

Pe de altă parte, proiectul este criticat de Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI), ce promovează drepturile în mediile digitale. Aceasta apreciază, într-o amplă analiză, că „pornește de la unele îngrijorări legitime legate de accesul minorilor la unele conținuturi online. Dar în loc să identifice corect problemele si soluțiile, textul propune niște măsuri excesive, inutile și birocratice, imposibil de aplicat, la nivel tehnic sau în practică.”

Potrivit ApTI, „unele dintre aceste măsuri au efecte adverse incredibile – cum ar fi obligarea identificării tuturor utilizatorilor de Internet la accesarea unui serviciu (pentru a se stabili că nu au sub 16 ani)”.

Ce spune ApTI despre măsurile propuse:

Verificarea vârstei:

Accesul la orice serviciu online doar cu acordul părinților: 

Excepțiile – limitate la platforme educaționale „autorizate”:

Rolul-cheie oferit ANCOM pentru verificări:

ApTI notează, totodată, că proiectul de lege nu ține cont de faptul că „drepturile copilului sunt uneori în conflict cu ce vrea părintele”, acesta din urmă putând acționa după un „impuls de moment” ce poate să contravină autonomiei digitale a copilului.

Iar organizația citată menționează că proiectul introduce obligații pentru „zeci de mii de servicii online neidentificate”, deși „există probabil în jur de 10 servicii online de rețele sociale” care sunt, de fapt, vizate direct, când vine vorba despre probleme întâmpinate de minori pe Internet. 

ApTI cere Camerei Deputaților, în calitate de cameră decizională, „să facă o analiză serioasă a actualului proiect, să implice zona academică care predă educație media și care înțelege contextul social și tehnologic actual, să implice furnizorii de platforme care vor fi obligați să implementeze legea pentru a vedea dacă este fezabilă. Și, poate în primul rând, să îi întrebe și pe tinerii afectați ei ce părere au ei despre această propunere de lege. Sau pur și simplu să respingă acest proiect de lege și să ceară autorităților să vină cu analize concrete referitor la ce pot face în mod real pentru protecția minorilor în spațiul online”.

Analiza completă a ApTI poate fi consultată pe site-ul organizației.

Exit mobile version