Un sfert dintre elevii de gimnaziu din România petrec aproape la fel de mult pe Internet cât petrec la școală / În medie, elevii stau online la fel de mult ca în compania familiei, iar jumătate folosesc cel mai mult Internetul înainte de culcare – Raport UNICEF – Ministerul Educației

Aproximativ un sfert dintre elevii de gimnaziu din România petrec pe Internet peste 5 ore zilnic, adică o perioadă de timp similară cu programul școlar. În medie, ei petrec online 4 ore în zilele de școală, un timp comparabil cu cel petrecut alături de familie și aproape dublu față de cel petrecut în prezența prietenilor, potrivit unei Analize privind starea de bine și a sănătății mintale a copiilor din învățământul gimnazial, realizat de Ministerul Educației în colaborare cu UNICEF România și Comisia Europeană și publicat luna aceasta.

Raportul, bazat pe o cercetare sociologică extinsă, arată că intensitatea utilizării Internetului nu se asociază semnificativ statistic cu riscul de tulburări de gestionare a emoțiilor, dar tinde să se coreleze cu o serie de riscuri de dezechilibru socio-emoțional: „Cu cât elevii petrec mai mult timp online, cu atât este mai probabil să apară dificultăți legate de echilibrul lor socio-emoțional și de felul în care se simt în relație cu ceilalți”.

Raportul are o componentă substanțială referitoare la impactul tehnologiilor asupra sănătății mintale și stării de bine a elevilor de gimnaziu. 

Timp online – timp petrecut la școală – timp cu familia

Potrivit acesteia, „într-o zi de școală, elevii stau pe internet în medie 4 ore, iar în weekend peste 5 ore. Consumul digital este comparabil cu timpul petrecut cu familia și aproape dublu față de cel petrecut cu prietenii. Acest obicei este prezent încă din clasa a V-a și se menține constant pe tot ciclul gimnazial, ceea ce relevă că era deja stabilizat din anii anteriori. Jumătate dintre elevi folosesc cel mai mult internetul seara, înainte de culcare, în locul altor activități recreative sau pregătitoare pentru somn”.

Analiza citează experți potrivit cărora este îngrijorător modul cum tehnologia înlocuiește „interacțiunile tradiționale și activitățile sănătoase”, asociind fenomenul în special cu lipsa de implicare a părinților. În acest context, se arată în raport, „consilierii școlari și experții în sănătate mintală menționează că utilizarea excesivă a tehnologiei este o formă de evadare emoțională și că mulți copii manifestă dezechilibru identitar și social din cauza comparațiilor nesănătoase promovate în mediul online”.

Sursa: Raport MEC-UNICEF privind starea de bine a elevilor de gimnaziu

Analiza citată, despre gradul de folosire a Internetului de către elevii de gimnaziu:

Pe baza jurnalelor elevilor participanți la studiu, „utilizarea internetului începe cu momentul trezirii elevului (ora 6:40 cel mai matinal debut) și se finalizează cu momentul somnului de seară (ora 23:50 cel mai târziu moment al finalizării utilizării internetului)”. Iar jumătate dintre elevi folosesc cel mai mult internetul seara, înainte de culcare, în locul altor activități recreative sau pregătitoare pentru somn. Aceasta, coroborată cu o pondere ridicată a elevilor care folosesc cel mai intens Internetul după-amiaza, „arată că navigarea online înlocuiește pentru o mare parte dintre copii activitățile recreative din timpul după-amiezii și activitățile de seară precursoare somnului”.

Pentru ce folosesc elevii de gimnaziu Internetul?

Cei mai mulți – trei sferturi dintre ei – spun că apelează la el pentru informații necesare pentru școală, lucru încurajat și de părinți.

Aproape la fel de mulți – 70-71% – spun că apelează la mediul online pentru socializare și pentru divertisment (muzică, filme, cărți). Jumătate spun că urmăresc postări ale prietenilor și aproape la fel de mult – postări ale vedetelor. Iar 43% spun că îl folosesc pentru hobby-uri.

Sursa: Raport MEC-UNICEF privind starea de bine a elevilor de gimnaziu

Potrivit respondenților, cei mai mulți elevi folosesc rețele sociale doar pasiv: mai puțin de o treime au comportament activ online (publicare de conținut, prezentarea de opinii, re-postări etc.)

Riscuri asociate folosirii tehnologiilor digitale și a Internetului acasă

Analiza constată că, pe baza rezultatelor colectate, nu se pot face asocieri semnificative statistic cu riscuri de tulburări de gestionare a relațiilor la elevi. Cu Dar apar, totuși, tendințe de corelare cu diverse riscuri. Mai precis:

Pe de altă parte, arată analiza, „utilizarea intensivă a internetului corelează semnificativ cu riscul de dezechilibru socio-emoțional al elevilor. Astfel, copiii cu risc ridicat de dezechilibru socio-emoțional la școală utilizează în medie internetul cu 1 oră și 20 de minute mai mult decât cei care nu prezintă un astfel de risc, ajungând în medie la o utilizare de 5 ore zilnic”.

Sursa: Raport MEC-UNICEF privind starea de bine a elevilor de gimnaziu

Iar aceeași sursă arată, pe baza datelor colectate: „Cu cât consumul de internet crește, cu atât scade probabilitatea ca elevul să fie mulțumit cu propria persoană, În mod particular, utilizarea excesivă a internetului scade probabilitatea ca elevul care utilizează internetul să fie mulțumit de aspectul său fizic; scade probabilitatea ca el să se simtă inteligent, scade probabilitatea să se simtă bine integrat în colectivul clasei și să se simtă corect apreciat de profesori”.

Citește și:
Doar 17% dintre elevi au apelat la consilierul școlar, deși acesta este prezent în școală, arată un raport privind starea de bine și sănătatea mintală a elevilor de gimnaziu din România / Elevii nu se simt integrați, nu au încredere în ei înșiși sau nu își pot gestiona emoțiile și așteptările legate de performanță
Exit mobile version