„Cadrele didactice sunt piatra de temelie a educației și formării profesionale. Pentru a îmbunătăți și a mări atractivitatea carierei în domeniul educației și formării profesionale, trebuie să sprijinim profesorii și formatorii să facă față provocărilor cu care se confruntă”, a declarat vicepreședinta executivă a Comisiei Europene responsabilă pentru competențe, locuri de muncă de calitate și pregătire, Roxana Mînzatu.
Oficialul european a precizat că „un sprijin mai solid pentru cadrele didactice înseamnă o mai bună pregătire pentru cetățenii europeni în toate etapele vieții, ceea ce este esențial pentru competitivitatea Europei și pentru dubla tranziție verde și digitală”.
Declarațiile vicepreședintei Comisiei Europene marchează lansarea primului sondaj la nivel european cu privire la profesorii din școlile și liceele profesionale care pregătesc absolvenți cu un nivel de calificare de nivel 3. Obiectivul sondajului care se va desfășura în 23 de țări europene, printre care și România, este înțelegerea mai clară a provocărilor pe care le întâmpină profesorii și acordarea de către executivul european a unei asistențe mai bune, precizează Mînzatu.
Ținta finală o reprezintă combaterea problemei „deficitului critic de cadre didactice în domeniul EFP” (domeniul educației și formării profesionale, care are în centru școlile profesionale și liceele tehnologice).
Într-un comunicat remis Edupedu.ro, agenția UE Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (Cedefop) anunță că pe 25 septembrie 2025 a lansat primul sondaj european privind cadrele didactice din domeniul formării profesionale. Sondajul are un eșantion format din 14 000 de cadre didactice selectate aleatoriu din școli de formare profesională inițială (nivelul ISCED 3) din 23 de țări europene, și anume: Belgia, Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Irlanda, Grecia, Croația, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Luxemburg, Ungaria, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Slovenia, Slovacia, Finlanda și Suedia.
„La nivelul Europei, deficitul de cadre didactice în domeniul EFP se adâncește – în special în STIM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) și limbile străine, materii esențiale pentru transformarea digitală și verde a UE”, precizează agenția.
Sondajul va examina provocările critice, și anume:
- eficacitatea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice și obstacolele relevante;
- lacunele în materie de competențe în domeniul tehnologiilor digitale și verzi;
- gestionarea sălilor de clasă favorabile incluziunii;
- satisfacția profesională și condițiile de muncă;
- factorii care influențează atractivitatea carierei.
Rezultatele sondajului, preconizate pentru 2027, vor contribui la elaborarea politicilor la nivel național și la nivelul UE, promovând agenda uniunii competențelor și competitivitatea economică a Europei, furnizând totodată școlilor participante date utile pentru îmbunătățirea programelor de dezvoltare profesională.
Agenda pentru competențe în Europa necesită investiții în formarea cadrelor didactice din domeniul EFP. Prin consolidarea sprijinului acordat cadrelor didactice din domeniul EFP și prin dezvoltarea lor profesională continuă, consolidăm bazele viitorului economic al Europei.
