Absolvirea studiilor superioare se “impune” și pentru învățători-educatori, printr-o nouă calificare la nivel de licență, susține Asociația Română de Cercetare în Educație, condusă de Lucian Ciolan / Aceasta invocă o recomandare a Comisiei Europene, dar prezintă considerații generale ale Consiliului UE

Lucian Ciolan / Foto: unibuc.ro

Absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”, afirmă, într-un comunicat transmis luni redacției Edupedu.ro, Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE). Această organizație, condusă de profesorul Lucian Ciolan de la Universitatea din București, care, din informațiile Edupedu.ro, ar avea un rol-cheie în propunerea din proiectul Deca al legilor educației privind desființarea specializării “învățător-educator” la liceele pedagogice, susține drept “absolut necesară” o nouă calificare la nivel de licență, anume în Educație timpurie.

UPDATE: Lucian Ciolan, președintele ARCE, a revenit cu precizarea că trimiterea la recomandarea Comisiei Europene a fost făcută greșit în comunicat și a precizat că recomandările sunt în acest document.

Știrea inițială:

Asociația invocă o “recomandare” a Comisiei Europene, dar dă drept exemplu un set de concluzii ale Consiliului UE, instituție diferită de Comisia Europeană, concluzii care nu menționează o recomandare în acest sens, ci doar o apreciere contextuală pentru setul de recomandări privind dezvoltarea carierei didactice.

Asociația Română de Cercetare în Educație menționează trei puncte de vedere în discuțiile despre formarea profesorilor:

(Comunicatul integral – la finalul articolului)

În punctul său de vedere, Asociația Română de Cercetare în Educație invită decidenții ” să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare”, însă, în acest apel, nu oferă asemenea argumente științifice. Pe de altă parte, organizația invocă “recomandarea Comisiei Europene”, dar face trimitere la concluziile altui for, Consiliul UE, ce reunește miniștrii țărilor membre. În Concluziile respective, datând din 2020 (2020/C 193/04), Consiliul notează contextual “posibilitatea” ca profesorii să-și consolideze competențele printr-un nivel superior de educație, chestiunea nefiind menționată în concluzii sau în apelurile adresate țărilor membre sau Comisiei Europene.

Desființarea specializării „învățător-educator” de la liceele pedagogice, introdusă în proiectul legii Educației, varianta Deca, ar fi fost propusă de Lucian Ciolan, potrivit surselor Edupedu.ro. Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat public că are consultări cu „specialiștii din facultățile de științele educației” pe drafturile legilor pe 28 octombrie, la o lună de la preluarea mandatului (sursa):

De notat, totodată, că punctul de vedere al ARCE se face auzit oficial după ce, la finalul săptămânii trecute, mai mulți profesori universitari din domeniul științelor educației au vorbit în favoarea păstrării specializării de învățător la liceele pedagogice și au susținut rolul acestora, în cadrul unei conferințe găzduite de Universitatea de Vest din Timișoara, “Locul și rolul liceelor pedagogice în profesionalizarea carierei didactice și în dezvoltarea educației timpurii în România”.

Printre cei care au vorbit la acea conferință s-a numărat și Claudia Borca, directorul Departamentului de Științe ale Educației din cadrul Universității de Vest și, totodată, membru în Consiliul Director în numele căruia președintele ARCE a trimis comunicatul de presă de luni. La evenimentul de vineri, Claudia Borca declara, referitor la liceele pedagogice:

Comunicatul ARCE, integral:

“Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), organizație profesional-științifică afiliată European Educational Research Association (EERA), care reunește profesori și cercetători în domeniul științelor educației din întreaga țară. Misiunea sa principală este aceea de a sprijini și de a crește rolul și statutul cercetării educaționale în mediul academic românesc și de a contribui la fundamentarea pe evidențe a politicilor și practicilor educaționale din România. 

Din această perspectivă, în contextul diverselor dezbateri despre formarea profesorilor, generate de noile proiecte ale legilor educației, Consiliul ARCE exprimă următoarele poziții, fundamentate pe analiză și documentare științifică:

  1. Cariera didactică și, implicit, calificarea pentru aceasta, indiferent de nivelul educațional la care este practicată, impune absolvirea unui program de studii de nivel universitar. Aceasta este atât recomandarea Comisiei Europene (vezi, de exemplu, Council conclusions on European teachers and trainers for the future (2020/C 193/04), cât și concluzia numeroaselor studii și cercetări despre profesia didactică. Începând cu educația timpurie și terminând cu învățământul superior, responsabilitatea profesorilor este una imensă, cerințele și exigențele sunt tot mai complexe și, pentru a putea face față cu succes tuturor acestor provocări, este nevoie de un nivel cât mai înalt de educație și formare. Echitatea în sistemul național de educație nu poate fi asigurată dacă una și aceiași profesie este practicată de absolvenți cu niveluri educaționale diferite și, deci, cu statut și drepturi diferite. 
  1. Având în vedere importanța crucială a achizițiilor în învățare și dezvoltare din copilăria timpurie, cât și intențiile autorităților de a consolida instituțiile de educație pentru intervalul de vârstă 0-3 ani, considerăm absolut necesară introducerea unei noi calificări de nivel universitar (licență) în Educație timpurie, însoțită de ocupația Profesor pentru educația timpurie. Acest nou program de licență, cu standarde deja aprobate la nivelul ARACIS, poate oferi absolvenților deschidere către profesia didactică pentru nivelurile ante-preșcolar și preșcolar, fiind complementar și simetric cu actuala licență în Pedagogia învățământului preșcolar și primar, care oferă calificarea pentru nivelurile preșcolar și primar. 
  1. Științele educației / Pedagogia, alături de didactica domeniilor și de pregătirea științifică în diverse discipline, sunt esențiale, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a profesorilor. Formarea continuă și promovarea în cariera didactică (gradele didactice) sunt procese care nu își pot îndeplini funcțiile fără prezența explicită a pedagogiei în structura programelor de învățare continuă și a examenelor de promovare în profesie. Expertiza în științele educației / pedagogie se regăsește în instituțiile de învățământ superior care au programe de studiu în acest domeniu (inclusiv programele de formare a profesorilor). 

ARCE, asumând responsabil poziția de asociație profesional – științifică, invită decidenții și ceilalți stakeholderi implicați în definitivarea celor două proiecte ale legilor educației, să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare, în beneficiul bunei funcționări a sistemului, dar mai ales în beneficiul creșterii calității învățării în instituțiile de învățământ din România. 

ARCE își exprimă, ca de fiecare dată, întreaga disponibilitate de a oferi puncte de vedere / soluții / opțiuni de politică educațională fundamentate pe date de cercetare și analiză științifică. 

În numele Consiliului Director, 

Prof.dr. Lucian CIOLAN, Președinte (Universitatea din București)

Consiliul Director ARCE: 

Prof.dr. Lucian CIOLAN, Președinte (Universitatea din București)

Prof.dr. Romiță Iucu (Universitatea din București)

Prof.dr. Anca Nedelcu (universitatea din București)

Prof.dr. Carmen CREȚU (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)

Prof.dr. Nicoleta Laura POPA (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)

Prof.dr. Ion Albulescu (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)

Conf.dr. Cătălin Glava (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)

Prof.dr. Bocoș Mușata Dacia (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca)

Conf.dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest, Timișoara) 

Conf.dr. Claudia Borca (Universitatea de Vest, Timișoara)

Prof.dr. Ciprian Ceobanu, secretar general (Universitatea Al.I.Cuza, Iași)

Lect.dr. Mihaela Stîngu, trezorier (Universitatea din București)

Drd. Daniel Iancu, reprezentantul cercetătorilor emergenți (Universitatea de Vest, Timișoara)”

Citește și:
Colegiile pedagogice sunt surse de sintaxe mentale dezirabile, susține Adrian Opre, decanul Facultății de Științele Educației a UBB Cluj / El a militat pentru „păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic” și în liceele pedagogice, în replică la propunerea de desființare a specializării de învățător din proiectul legii Deca
Cei mai buni profesori pentru preprimar și primar sunt cei care au beneficiat și de o formare inițială prin școlile normale, spune Constantin Cucoș, profesor la Facultatea de Științele Educației de la Universitatea „Cuza” din Iași / Acesta susține păstrarea specializării de învățător în liceele pedagogice
Justificarea desființării specializării de învățător de la liceele pedagogice, oferită de secretarul de stat Sorin Ion: România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii
Paralelă între „Lecția despre cub” a lui Nichita Stănescu și desființarea specializării de învățător de la liceele pedagogice, făcută de președintele Asociației liceelor de profil, Mircea Bertea
Peste 20 de mii de semnături în 5 zile pentru petiția prin care zeci de licee pedagogice cer Ministerului Educației, Parlamentului și Președintelui să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse
Exit mobile version