„Alocația pentru transport” de până la 450 de lei pe lună, bani primiți în avans de la minister, va înlocui „sprijinul” actual pentru elevii navetiști, anunță ministrul Educației, după un val de critici stârnit de noile criterii de burse

Foto: Pexels.com

„Avem deja un proiect de ordonanță de urgență care sunt convins că va fi adoptat săptămâna viitoare, în Guvern (…) Decontarea transportului, în primul rând, se face în avans pentru elevii care au nevoie de transport și se face direct din bugetul Ministerului Educației, prin inspectoratele școlare și școli”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la sfârșitul ședinței de Guvern.

Acesta a spus că „este vorba despre un număr estimat de peste 130.000 de elevi care au nevoie de acest suport financiar, decontarea transportului de la domiciliu în localitatea în care învață”.

„Este vorba de o schimbare a modului de calcul în felul următor: o alocație forfetară care pornește de la o bază de 50 de lei pentru primii 3 km, peste care se adaugă 5 lei pentru fiecare kilometru. În acest fel, dacă veți face calculul, veți vedea că pentru 13 km, spre exemplu, avem o alocație forfetară de 200 de lei per elev. Pentru 33 km, cei care sunt la o distanță mai mare, avem o alocație forfetară de 300 de lei per elev. Până acum, suma maximă era de 171 de lei, suma maximă decontabilă”, a completat ministrul.

Cuantumul alocației poate să crească cu 50%, dacă abonamentul elevului depășește alocația forfetară, după cum a spus ministrul: „Cuantumul poate fi crescut cu 50%, de la 300 la 450 de lei pe lună, spre exemplu, sau de la 200 la 300 de lei pe lună, cu condiția prezentării unui abonament din care să reiasă că, în acel județ, abonamentul de care are nevoie elevul pentru a merge la școală este mai mult decât alocația forfetară gândită de Guvern”.

Sorin Cîmpeanu a precizat că „până acum, sintagma era „beneficiază de sprijin pentru transport elevi care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”. Pentru a simplifica lucrurile, am schimbat în sintagma „beneficiază de alocație de transport elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu”. Practic, în educație nu mai solicităm dovezi că nu pot fi școlarizați, deoarece vă dau un exemplu foarte simplu: un elev care are un liceu tehnologic în localitate, dar dorește să învețe într-un liceu teoretic, care nu există în localitatea de domiciliu sau dorește să abordeze cariera didactică printr-un colegiu pedagogic, care nu există în localitate, nu mai trebuie să facă dovada că nu poate fi școlarizat în localitate”.

Declarația integrală a ministrului Educației:

Sorin Cîmpeanu: „Să facem diferența între beneficiarii burselor sociale, acei elevi care se încadrează în criterii sociale, și asigurarea transportului elevilor. Asigurarea transportului din localitatea de domiciliu în localitatea în care sunt școlarizați elevii se face prin decontarea acestor cheltuieli. Avem deja un proiect de ordonanță de urgență care sunt convins că va fi adoptat săptămâna viitoare, în Guvern. Prin acest proiect de ordonanță de urgență cresc semnificativ sumele acordate elevilor pentru transportul de la domiciliu la școală. Este vorba despre un număr estimat de peste 130.000 de elevi care au nevoie de acest suport financiar, decontarea transportului de la domiciliu în localitatea în care învață.

Este vorba de o schimbare a modului de calcul în felul următor: o alocație forfetară care pornește de la o bază de 50 de lei pentru primii 3 km, peste care se adaugă 5 lei pentru fiecare kilometru. În acest fel, dacă veți face calculul, veți vedea că pentru 13 km, spre exemplu, avem o alocație forfetară de 200 de lei per elev. Pentru 33 km, cei care sunt la o distanță mai mare, avem o alocație forfetară de 300 de lei per elev. Până acum, suma maximă era de 171 de lei, suma maximă decontabilă.

Avem, de asemenea, o precizare conform căreia, dacă elevii învață într-un județ în care operatorii de transport au tarife mult mai ridicate decât cele ușor justificabile, să spun doar atât, pentru abonamente lunare există posibilitatea creșterii cu până la 50% a acestei alocații forfetare. Dacă avem o alocație forfetară care nu necesită niciun fel de documente pentru această alocație, care va putea fi primită în avans de către elevi, cuantumul poate fi crescut cu 50%, de la 300 la 450 de lei pe lună, spre exemplu, sau de la 200 la 300 de lei pe lună, cu condiția prezentării unui abonament din care să reiasă că, în acel județ, abonamentul de care are nevoie elevul pentru a merge la școală este mai mult decât alocația forfetară gândită de Guvern.

Deci, este un sistem complex care se adaptează specificului fiecărui județ, deoarece avem județe în care abonamentele lunare pentru elevi se încadrează la un nivel de 80-90-100-120-140 de lei și județe în care este depășit acest plafon. În acest fel, separat de bursa socială pe care o primesc toți elevii care se încadrează în criterii sociale, avem această alocație pentru transport, de la domiciliu la școală, pe care o primesc absolut toți elevii care învață într-o altă localitate.

O precizare pentru cei care sunt atenți: până acum, sintagma era „beneficiază de sprijin pentru transport elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”. Pentru a simplifica lucrurile, am schimbat în sintagma „beneficiază de alocație de transport elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu”. Practic, în educație nu mai solicităm dovezi că nu pot fi școlarizați, deoarece vă dau un exemplu foarte simplu: un elev care are un liceu tehnologic în localitate, dar dorește să învețe într-un liceu teoretic, care nu există în localitatea de domiciliu, sau dorește să abordeze cariera didactică printr-un colegiu pedagogic, care nu există în localitate, nu mai trebuie să facă dovada că nu poate fi școlarizat în localitate. Nu-i mai cerem explicații, lăsăm elevului dreptul de a alege și îl susținem în alegerea făcută. Deci beneficiază toți elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu, fără a mai fi nevoiți să dea vreo explicație de ce nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu. (…)

O precizare foarte importantă, bursele sociale se acordă prin bugetele autorităților locale, de la bugetul de stat, iar decontarea transportului, în primul rând, se face în avans pentru elevii care au nevoie de transport și se face direct din bugetul Ministerului Educației, prin inspectoratele școlare și școli. (…)”

Citește și:
Alocație „forfetară” de 200-300 de lei pe lună pentru transportul elevilor din mediul rural, anunțată de ministrul Educației în încercarea de a devia discuția de la criticile publice privind eliminarea burselor rurale pentru liceeni
Cîmpeanu, încercare de contracarare în scandalul eliminării burselor rurale pentru liceeni: Toți elevii care învață într-o altă localitate decât cea de domiciliu beneficiază de alocație de transport / Ministrul anunță o ordonanță prin care să fie dublate sumele pentru transportul elevilor
Exit mobile version