„Alocația pentru transport” de până la 450 de lei pe lună, bani primiți în avans de la minister, va înlocui „sprijinul” actual pentru elevii navetiști, anunță ministrul Educației, după un val de critici stârnit de noile criterii de burse

19.424 de vizualizări
Foto: Pexels.com
„Avem deja un proiect de ordonanță de urgență care sunt convins că va fi adoptat săptămâna viitoare, în Guvern (…) Decontarea transportului, în primul rând, se face în avans pentru elevii care au nevoie de transport și se face direct din bugetul Ministerului Educației, prin inspectoratele școlare și școli”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la sfârșitul ședinței de Guvern.
  • Precizăm că proiectul de ordonanță de urgență nu a fost pus în transparență instituțională de Ministerul Educației și nu se află nici pe site-ul Consiliului Legislativ. Sorin Cîmpeanu a anunțat că va fi prezentată, astăzi, în Guvern, o ordonanță de urgență prin care să fie dublate sumele pentru transportul elevilor de la domiciliu și până la școală, dar proiectul nu a fost pe ordinea de zi.

Acesta a spus că „este vorba despre un număr estimat de peste 130.000 de elevi care au nevoie de acest suport financiar, decontarea transportului de la domiciliu în localitatea în care învață”.

„Este vorba de o schimbare a modului de calcul în felul următor: o alocație forfetară care pornește de la o bază de 50 de lei pentru primii 3 km, peste care se adaugă 5 lei pentru fiecare kilometru. În acest fel, dacă veți face calculul, veți vedea că pentru 13 km, spre exemplu, avem o alocație forfetară de 200 de lei per elev. Pentru 33 km, cei care sunt la o distanță mai mare, avem o alocație forfetară de 300 de lei per elev. Până acum, suma maximă era de 171 de lei, suma maximă decontabilă”, a completat ministrul.

Cuantumul alocației poate să crească cu 50%, dacă abonamentul elevului depășește alocația forfetară, după cum a spus ministrul: „Cuantumul poate fi crescut cu 50%, de la 300 la 450 de lei pe lună, spre exemplu, sau de la 200 la 300 de lei pe lună, cu condiția prezentării unui abonament din care să reiasă că, în acel județ, abonamentul de care are nevoie elevul pentru a merge la școală este mai mult decât alocația forfetară gândită de Guvern”.

Sorin Cîmpeanu a precizat că „până acum, sintagma era „beneficiază de sprijin pentru transport elevi care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”. Pentru a simplifica lucrurile, am schimbat în sintagma „beneficiază de alocație de transport elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu”. Practic, în educație nu mai solicităm dovezi că nu pot fi școlarizați, deoarece vă dau un exemplu foarte simplu: un elev care are un liceu tehnologic în localitate, dar dorește să învețe într-un liceu teoretic, care nu există în localitatea de domiciliu sau dorește să abordeze cariera didactică printr-un colegiu pedagogic, care nu există în localitate, nu mai trebuie să facă dovada că nu poate fi școlarizat în localitate”.

Declarația integrală a ministrului Educației:

Sorin Cîmpeanu: „Să facem diferența între beneficiarii burselor sociale, acei elevi care se încadrează în criterii sociale, și asigurarea transportului elevilor. Asigurarea transportului din localitatea de domiciliu în localitatea în care sunt școlarizați elevii se face prin decontarea acestor cheltuieli. Avem deja un proiect de ordonanță de urgență care sunt convins că va fi adoptat săptămâna viitoare, în Guvern. Prin acest proiect de ordonanță de urgență cresc semnificativ sumele acordate elevilor pentru transportul de la domiciliu la școală. Este vorba despre un număr estimat de peste 130.000 de elevi care au nevoie de acest suport financiar, decontarea transportului de la domiciliu în localitatea în care învață.

Este vorba de o schimbare a modului de calcul în felul următor: o alocație forfetară care pornește de la o bază de 50 de lei pentru primii 3 km, peste care se adaugă 5 lei pentru fiecare kilometru. În acest fel, dacă veți face calculul, veți vedea că pentru 13 km, spre exemplu, avem o alocație forfetară de 200 de lei per elev. Pentru 33 km, cei care sunt la o distanță mai mare, avem o alocație forfetară de 300 de lei per elev. Până acum, suma maximă era de 171 de lei, suma maximă decontabilă.

Avem, de asemenea, o precizare conform căreia, dacă elevii învață într-un județ în care operatorii de transport au tarife mult mai ridicate decât cele ușor justificabile, să spun doar atât, pentru abonamente lunare există posibilitatea creșterii cu până la 50% a acestei alocații forfetare. Dacă avem o alocație forfetară care nu necesită niciun fel de documente pentru această alocație, care va putea fi primită în avans de către elevi, cuantumul poate fi crescut cu 50%, de la 300 la 450 de lei pe lună, spre exemplu, sau de la 200 la 300 de lei pe lună, cu condiția prezentării unui abonament din care să reiasă că, în acel județ, abonamentul de care are nevoie elevul pentru a merge la școală este mai mult decât alocația forfetară gândită de Guvern.

Deci, este un sistem complex care se adaptează specificului fiecărui județ, deoarece avem județe în care abonamentele lunare pentru elevi se încadrează la un nivel de 80-90-100-120-140 de lei și județe în care este depășit acest plafon. În acest fel, separat de bursa socială pe care o primesc toți elevii care se încadrează în criterii sociale, avem această alocație pentru transport, de la domiciliu la școală, pe care o primesc absolut toți elevii care învață într-o altă localitate.

O precizare pentru cei care sunt atenți: până acum, sintagma era „beneficiază de sprijin pentru transport elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”. Pentru a simplifica lucrurile, am schimbat în sintagma „beneficiază de alocație de transport elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu”. Practic, în educație nu mai solicităm dovezi că nu pot fi școlarizați, deoarece vă dau un exemplu foarte simplu: un elev care are un liceu tehnologic în localitate, dar dorește să învețe într-un liceu teoretic, care nu există în localitatea de domiciliu, sau dorește să abordeze cariera didactică printr-un colegiu pedagogic, care nu există în localitate, nu mai trebuie să facă dovada că nu poate fi școlarizat în localitate. Nu-i mai cerem explicații, lăsăm elevului dreptul de a alege și îl susținem în alegerea făcută. Deci beneficiază toți elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu, fără a mai fi nevoiți să dea vreo explicație de ce nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu. (…)

O precizare foarte importantă, bursele sociale se acordă prin bugetele autorităților locale, de la bugetul de stat, iar decontarea transportului, în primul rând, se face în avans pentru elevii care au nevoie de transport și se face direct din bugetul Ministerului Educației, prin inspectoratele școlare și școli. (…)”

Citește și:
Alocație „forfetară” de 200-300 de lei pe lună pentru transportul elevilor din mediul rural, anunțată de ministrul Educației în încercarea de a devia discuția de la criticile publice privind eliminarea burselor rurale pentru liceeni
Cîmpeanu, încercare de contracarare în scandalul eliminării burselor rurale pentru liceeni: Toți elevii care învață într-o altă localitate decât cea de domiciliu beneficiază de alocație de transport / Ministrul anunță o ordonanță prin care să fie dublate sumele pentru transportul elevilor

9 comments
  1. De ce nu se decontează pur și simplu contravaloarea abonamentului? Eu plătesc 255 lei pt abonamentul fiului meu. Conform ordonanței propuse s-ar deconta 185 lei pt o distanță de 15 km(calculat dus-intors, conf. calcului din prezentul articol). Și, bine de menționat, nu locuiesc în Pipera…!!!

  2. Dacă elevii sunt forțați să între în online, nu mai este cazul să plătească banii.
    La ședință la unul din copiii mei am fost anunțat că de pe 15 octombrie tot orașul va intra online. Școala are centrală proprie dar trebuie să se facă economie.
    Apropo, Câmpeanu, cum faci cu celebra masă caldă pentru acești elevi. Sau nu mai este nevoie pentru că vor muri de frig și foame acasă. RUȘINE!
    SUNTEM CONDUȘI DE INCOMPETENȚI, SAU NU, NE VOR PROȘTI PE TOȚI SĂ NE MANIPULEZE MAI UȘOR.

  3. Nustiu ce fel de calcule face domnul ministru că nu iese bine. Cum e posibil să plătești ptr 40 de bilete 442 de lei și abia se decontează 84 de lei. Ma refer pentru un elev care parcurge 27 de km. Nu se da abonament și top de bilete. Au scos acea bursa rurala care chiar pe unii îi ajuta foarte mult. Bine ca au ei pensii speciale și când vine vorba de tăiat, tot din rândul celor care nu au taie. Rușine.

  4. Banii de care vorbește dl. Ministru vor ajuta strict la plata abonamentului(oricum se deconta o oarecare sumă). Bursa socială pentru cei din mediul rural ,indiferent de venit, este altceva.
    Dl. Ministru îi bagă în aceeași oală pe toți copiii și uită că dacă venitul pe membru de familie depășeste cu 2-3 lei plafonul impus, copilul nu mai primește bursa socială.

  5. Chiar dacă există un liceu în localitatea de domiciliu, elevul nu are siguranța că va fi repartizat în acel liceu, datorită sistemului de evaluare și a nenorocitului de calculator care împrăștie elevii unde se nimerește!?

  6. Cu parere de rau, observ ca domnul Campeanu insista in greseala.
    Sunt multe exemple in ultimul timp ce demonstreaza ca dumnealui este total neinspirat, bulversand sistemul de invatamant. Dar nu e doar asta, din pacate. Sunt multe alte exemple ce demonstreaza necunoasterea legii sau un tip de superficialitate si comportament dictatorial, considerand ca prin ordine de ministru poti legifera, incalcand diverse legi ci chiar principii constitutionale.
    Rvenind la problema busrselor, observ ca a inceput sa o intoarca ca la Ploiesti in privinta transportului elevilor din mediul rural. In ceea ce priveste situatia elevilor de clasa a V-a. in loc sa indrepre lucrurile, compara mere cu pere si refuza sa recunoasca o evidenta.

    Dar nu e doar asta. In cazul burselor sociale , conditioneaza acordarea bursei de numarul de absente nemotivate. Peste 10 absente nemotivate pe luna atrage dupa sine suspendarea bursei sociale pe luna respectiva. E perfect pana aici, dar in cazul celorlalte burse (de studiu, de merit etc) nu introduce acest criteriu, ceea ce inseamna discriminare. Vedeti dumneavoastra, in familiile cu venituri mai mici, se mai intampla (in special in mediul rural) ca parintii sa fie ajutati de copii in diverse activitati (care uneori inseamna supravietuirea), ceea ce poate duce la depasirea numarului de 10 absente. Deci lovesti chiar in cei care au nevoie de acest ajutor (nu includ aici pe elevii chiulangi de profesie) si mai si discrimezi in raport cu beneficiarii celorlalte categorii de burse.
    Un alt aspect observat: s-a renuntat la crieteriul notei 10 la purtare. Deci un elev , beneficiar al unei burse sociale, pierde bursa chiar pentru o singura absenta peste cele zece permise, iar un alt elev , ce poate comite o abatere diciplinara mai grava si are nota scazuta la putare, va primi bursa daca are sub zece absente nemotivate., ceea ce nu mi se pare drept. Dar de ce ma mir, caci in Romania sunt pedepsite drastic micile infractiuni si iertate cele mari.
    Dl ministru poate spune ca exista sanctiunea suspenadarii dreptului la bursa (sper sa nu fi gresit formularea). Dar cum exista si alte sanctiuni, nu era mai simplu sa fie si criteriul mediei la purtate ( orice sanctiune atrage dupa sine scaderea mediei la purtare) ?
    Sunt doar cateva obsevatii la o prima vedere a textului acestui ordin de ministru contestabil.

  7. Ceva e greșit, ori la sumele prezentate, ori la calcule. Pentru niciunul dintre exemple nu sunt valorile corecte.

    “50 de lei pentru primii 3 km, peste care se adaugă 5 lei pentru fiecare kilometru”. Pornind de la aceste valori:
    “În acest fel, dacă veți face calculul, veți vedea că pentru 13 km, spre exemplu, avem o alocație forfetară de 200 de lei per elev.” – 50+5*10 = 100 lei
    “Pentru 33 km, cei care sunt la o distanță mai mare, avem o alocație forfetară de 300 de lei per elev.” – 50*5*30 = 200 lei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Limitarea la strict două mandate pentru rectorii universităţilor, indiferent dacă au fost întrerupte sau nu, votată în unanimitate de Comisia de Învăţământ din Camera Deputaţilor

Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților a votat marţi, în unanimitate, un raport favorabil pentru propunerea legislativă de a limita mandatele rectorilor la maximum două, indiferent de întreruperi. Anunţul a…
Vezi articolul