Analiză Salvați Copiii: Masă caldă pentru toți copiii, extinderea programului „Școală după școală”, servicii de sănătate mintală integrate în sistemul școlar și depolitizarea reală a educației – probleme urgente ale educației, neincluse în raportul QX al ministrului Daniel David

Foto: Salvați Copiii


Organizația Salvați Copiii semnalează o serie de probleme care nu se regăsesc în raportul QX privind starea educației, precum extinderea națională a programelor de tip „Școală după Școală”, transportul școlar garantat pentru zonele rurale și izolate, implementarea grupurilor de acțiune anti-bullying conform legislației existente și serviciile de sănătate mintală integrate în sistemul școlar.

Redăm integral analiza Salvați Copiii:


ANALIZĂ: Salvați Copiii apreciază faptul că Raportul QX abordează frontal problemele critice ale sistemului educațional și atrage atenția asupra unor probleme urgente ale educației, neincluse în raport, printre care: masa caldă pentru toți copiii, extinderea programului „Școală după școală”, servicii de sănătate mintală integrate în sistemul școlar și depolitizarea reală a educației

Organizația Salvați Copiii salută Raportul QX lansat de Ministrul Educației Naționale, pentru luciditatea cu care identifică problemele profunde ale sistemului educațional și pentru direcțiile pozitive de acțiune pe care le conturează, în special în sfera învățământului preuniversitar. Totodată însă, atrage atenția asupra necesității de a soluționa o serie de probleme care nu se regăsesc în raport, precumextinderea națională a programelor de tip „Școală după Școală”, transportul școlar garantat pentru zonele rurale și izolate, implementarea grupurilor de acțiune anti-bullying conform legislației existente și serviciile de sănătate mintală integrate în sistemul școlar.

Organizația Salvați Copiii a analizat cu atenție Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizări prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX) și constată faptul că acest raport oferă o radiografie amplă și onestă a sistemului educațional românesc, propunând direcții de reformă pentru învățământul preuniversitar. 

Salutăm aspectele pozitive și relevante, subliniate de-a lungul anilor de societatea civilă, dar, cu intenția de a sprijini demersul, esențial în contextul sociopolitic actual din România, semnalăm câteva dintre aspectele omise, formulând propriile recomandări, bazate pe experiența îndelungată în promovarea dreptului la educație de calitate pentru toți copiii:

Aspecte pozitive și relevante identificate în Raportul QX

Salvați Copiii apreciază faptul că Raportul QX abordează frontal problemele critice ale sistemului educațional și le aduce în prim-planul agendei publice. În mod deosebit, remarcăm recunoașterea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional ca vulnerabilități majore.

Raportul identifică și cauzele sistemice care afectează calitatea educației, sunt menționate probleme precum: infrastructura școlară deficitară; politizarea și ideologizarea managementului educațional; birocrația excesivă care împovărează activitatea cadrelor didactice; violența în mediul școlar și consumul de droguri în rândul elevilor; precum și condițiile socioeconomice precare din anumite comunități, ce influențează negativ participarea școlară. De asemenea, se recunoaște că planurile-cadru și curriculumul sunt supraîncărcate, cu prea multe materii, ore și conținuturi adesea inutile practic, manuale neatractive și metode de predare-învățare ineficiente (inclusiv tema pentru acasă în volum neadecvat). Raportul remarcă și integrarea insuficientă a copiilor cu cerințe educaționale speciale în școlile de masă. Prin enumerarea acestor probleme reale, documentul integrează în mod adecvat principalele obstacole din calea unei educații de calitate, aspect pe care organizația noastră îl consideră esențial ca punct de plecare pentru reforme.

Este de apreciat și tonul autocritic al raportului față de politicile din ultimele decenii. Se corelează rezultatele slabe ale elevilor români la testările internaționale (PISA 2022) cu erorile de politică educațională din trecut, asumându-se că schimbările necesare sunt fundamentate de aceste concluzii. 

Raportul propune generalizarea educației ante-preșcolare (0-3 ani) și integrarea completă a educației timpurii în învățământul obligatoriu, demers văzut ca o premisă pentru echitate și șanse egale de reușită pentru copiii dezavantajați. Organizarea serviciilor de educație timpurie este esențială pentru prevenirea abandonului școlar, iar accentul pus pe acest segment este un punct important al raportului. Tot în sprijinul echității, se prevede prioritizarea burselor sociale pentru copiii din medii vulnerabile. 

Raportul mai abordează problema subfinanțării și subdimensionării consilierii școlare și a asistenței psihopedagogice. Se atrage atenția că modul de angajare și alocarea actuală a unui singur consilier la sute de elevi sunt problematice. Salutăm recunoașterea faptului că elevii au nevoie de mult mai mult suport psihologic și orientare în carieră decât primesc în prezent, și că acest segment trebuie întărit pentru a asigura bunăstarea emoțională a copiilor și pentru a preveni abandonul școlar timpuriu. În aceeași ordine de idei, este subliniată importanța incluziunii școlare. Este menționată, de pildă, intenția de a continua Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), susținut prin PNRR, având la bază analiza de impact pozitiv a primei etape. 

Nu în ultimul rând, raportul conține propuneri de reformă structurale în guvernanța și organizarea învățământului preuniversitar, care, în opinia noastră, merg în direcția corectă. Se critică în mod întemeiat funcționarea actuală a inspectoratelor școlare, iar raportul propune ca acestea să fie transformate în „direcții” regionale ce vor absorbi și casele corpului didactic și centrele județene de resurse și asistență educațională. De asemenea, se anunță intenția de regândire a politicilor de personal didactic: salarizarea cadrelor didactice urmează să fie orientată mai meritocratic (prin stimularea profesorilor debutanți și introducerea unui sistem de bonusuri bazate pe performanță, progresul elevilor și incluziune), formarea continuă va fi reevaluată, iar procedurile de recrutare și angajare în sistem vor fi modernizate. O idee notabilă este evaluarea periodică și participativă a profesorilor deja titularizați, raportul sugerează evaluarea cadrelor didactice o dată la cinci ani, ca mecanism de asigurare a calității. Dacă aceste reforme vor fi implementate cu bugete adecvate, cu transparență și criterii clare, ele ar putea conduce la creșterea calității resursei umane în educație, aspect reclamat deseori de Salvați Copiii, de alte organizații neguvernamentale, de către copii sau părinți.

Un alt punct pozitiv este faptul că au fost subliniate provocările specifice ale educației în mediul rural. Faptul că se recunoaște explicit decalajul rural-urban și dificultățile cu care se confruntă copiii din sate, de la accesul precar la resurse educaționale până la migrația personalului calificat, este crucial pentru a putea vorbi despre un sistem care respectă dreptul la educație al tuturor copiilor. 

Contribuțiile Salvați Copiii în domeniul educației

Salvați Copiii România derulează programe educaționale de succes pentru a sprijini sistemul de educație (prin programe Școală după Școală, A Doua Șansă, activitățiremediale, de prevenire a abandonului, educație parentală, metodologia anti-bullying etc.). Salvați Copiii România își bazează poziția și recomandările pe o experiență vastă de lucru direct cu copiii, școlile și autoritățile, având un istoric de inițiative menite să asigure fiecărui copil acces la educație de calitate, dintre care amintim succint:

Prin aceste contribuții, Salvați Copiii și-a demonstrat angajamentul față de îmbunătățirea educației în România, atât la firul ierbii în comunități, cât și la nivel macro, prin propuneri de politici”.

Citește și:
DOCUMENT Raportul QX de diagnoză al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, a fost publicat de minister
Schimbări curriculare în toate ciclurile de învățământ preuniversitar, de la cel antepreșcolar la liceu, propuse în Raportul QX privind situația în educație, fără formule sau ținte clare
Povara birocratică de pe umerii profesorilor va fi redusă prin măsuri „de suplimentare de personal” și prin „procese inteligente de digitalizare și utilizarea inteligenței artificiale”, arată Raportul QX privind starea educației

Exit mobile version