Asociația Școlilor Particulare acuză ARACIP, agenția care asigură calitatea în învățământ, că “lovește” școlile private obligându-le din nou să numească directori prin concurs / Iosifescu, președintele agenției: Obligația nu e “reintrodusă”, este în lege

Concursul de directori la București

Foto: Pexels.com

Asociația Școlilor Particulare acuză Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar că a “dispus”, într-o “manieră lipsită de predictibilitate și responsabilitate”, o obligație de numire a directorilor școlilor private prin concurs. Asociația vorbește în acest context de “modificarea condițiilor de acreditare din mers”, arată că organizarea concursurilor s-a făcut în ultimii 10 ani în virtutea autonomiei interne și spune că ARACIP “lovește fără drept de apel toate cele peste 1.200 de unități particulare de învățământ din România”. Contactat de Edupedu.ro, Șerban Iosifescu, președintele ARACIP, declară că “noi am reafirmat niște prevederi legale, nu am introdus acum obligația concursului”, instituția urmărind “aplicarea unitară” a prevederilor legale.

În comunicatul transmis joi Edupedu.ro de către președintele Asociației Școlilor Particulare, Christian Comșa, se afirmă că, “de ieri, ARACIP reintroduce cu autoritate curioasă această prevedere [privind organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor de director – n. red.], lovind fără drept de apel toate cele peste 1.200 de unități particulare de învățământ din România. Nu ne îndoim că aceasta este o mișcare cinică și calculată, o replică personală la interpelările noastre în presă.” 

Contactat de Edupedu.ro, Șerban Iosifescu, președintele agenției, a menționat prevederile Legii Educației Naționale și un ordin de ministru ce oferă baza legală pentru organizarea concursurilor de directori și a spus: “la învățământul particular, tocmai în virtutea autonomiei, concursul e realizat la nivelul unității de învățământ. Dar asta nu anulează obligația școlilor particulare de a organiza concursul”. Declarațiile detaliate, mai jos.

Ce spune comunicatul transmis de președintele Asociației Școlilor Particulare, Christian Comșa:

Statul sunt eu!

Numai regimurile dictatoriale depind de soarta dictatorului pentru că acolo există pârghii ilicite şi imorale prin care dictatorul exercită puterea de stat, totul fiind la discreţia lui.

Este România acum într-o astfel de situaţie?

Este nesănătos pentru democraţie ca un angajat al statului aflat atât de sus în ierarhia acestuia să se poziţioneze ca adversar al sistemului de învățământ.

Da, suntem un grup organizat de peste 1.200 de școli, cu profesori și familii în spate, care contribuie la creșterea acestei țări de pe poziții asumate cu minimă independență și mult risc personal și responsabilitate, într-un sistem educațional deja rigid, îmbătrânit și suferind. Ne străduim să respectăm cerințele și nevoile generațiilor de astăzi, respectând adesea, îngenunchi și răsuflând din greu, excesele birocratice ale statului român și îndurând, cu stoicism specific întreprinzătorului român cerințele unei instituții ca ARACIP, care decide, după fiecare intervenție publică de-a noastră să pună și mai sus interesul personal deasupra interesului elevului.

Într-o dispoziție dată ieri, în maniera lipsită de predictibilitate și responsabilitate, cu care ne-a obișnuit de când funcționează Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar sub actuala conducere, se precizează o obligație legată de numirea directorilor prin concurs, adusă la cunoștință în plin proces de evaluare externă a școlilor. A modifica condițiile de acreditare din mers, de pe o zi pe alta și mai ales imediat după interpelarea noastră publică din 5 iulie, referitoare la disfuncționalitățile acestei instituții, este, pentru a câta oară, un indicator al atitudinii personale și subiective a conducerii ei.

Obligația organizării concursului pentru ocuparea postului de director în școală este o chestiune de autonomie internă a școlilor particulare de mai bine de 10 ani încoace. Autonomia instituțională este prevăzută explicit de Legea Educației Naționale:
Art. 60 (3) Unităţile particulare de învăţământ sunt unităţi libere, deschise, autonome atât din punct de vedere organizatoric, cât şi economico-financiar, având drept fundament proprietatea privată, garantată de Constituţie.

Art. 97 (3) Structurile şi funcţiile de conducere ale unităţilor de învăţământ particular şi confesional, atribuţiile, modul de constituire, precum şi durata mandatelor sunt stabilite prin regulamentele de organizare şi funcţionare a acestora, în concordanţă cu prevederile legale.

De ieri, ARACIP, reintroduce cu autoritate curioasă această prevedere, lovind fără drept de apel toate cele peste 1.200 de unități particulare de învățământ din România. Nu ne îndoim că aceasta este o mișcare cinică și calculată, o replică personală la interpelările noastre în presă.

Indiferent de cum se poate prevala ARACP de autoritatea legii, pe care și-o amintește discreționar de pe o zi pe alta, considerăm că acțiunile acestei instituții au devenit personale, reactive, imprevizibile și neconstructive.

Indiferent de domeniul de activitate, conducerea instituțiilor în mediul privat este asigurată de persoane care înțeleg că nu există mandat, există indicatori de performanță, există satisfacția beneficiarului, există obiective și există sacrificiu.

Unitățile particulare de învățământ sunt fondate de cetățeni români care au ales să rămână în țară, care au ales să investească în viitorul acestei țări. Nu pretindem că suntem perfecți dar pretindem respect, pretindem claritate legislativă și pretindem responsabilitate.

Conducerea ARACIP a obținut zeci de mii de euro din contracte cu instituții publice și private din țară și din străinătate, ceea ce este un lucru admirabil. Conducerea ARACIP este recunoscută pentru performanța intelectuală, ceea ce este din nou de apreciat. Inteligența, recunoașterea competențelor personale nu pot să justifice excesul de putere definit de legea contenciosului administrativ nr. 504/2004: „exercitarea dreptului de apreciere aparţinând autorităţilor administraţiei publice, prin încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor prevăzute de Constituţie sau de lege”.

Chiar dacă actul administrativ emis de Biroul Executiv al ARACIP ieri are aparență de legalitate, deoarece este adoptat în limitele competenţei stabilite de lege, considerăm acest act un exces de putere deoarece acesta este contrar scopului legii.

Îmi este rușine că trebuie să scriu aceste rânduri, îmi este rușine pentru toți cei care activează în sistemul de învățământ public și particular, oameni care se sacrifică, oameni care nu sunt apreciați, oameni terorizați de dictatori care își justifică mandatul pe viață invocând stabilitatea și predictibilitatea.

Nu am obosit să solicităm schimbarea conducerii ARACIP, o vom face zilnic. Sperăm doar ca aceste rânduri să fie un semn de întrebare pentru cei care pun interesul educației și al elevului deasupra interesului personal.”

Ce spune Șerban Iosifescu, președintele ARACIP, contactat de Edupedu.ro:

“Obligația organizării concursurilor pentru postul de director “nu e reintrodusă, e în articolul 257 din Legea Educației Naționale și e prevăzută, de asemenea, în Ordinul ministrului 3969 din 2017, în art. 2 par. 3 [din Metodologia anexată – n. red.]. Deci noi respectăm legislația. Nu am dat acum o dispoziție, ci a fost o decizie internă. Este vorba despre o decizie a biroului executiv al ARACIS pentru aplicarea unitară și interpretarea unitară a prevederilor legale de către evaluatorii noștri. Deci am reafirmat niște prevederi legale, nu am introdus acum obligația concursului respectiv.”

“La școlile de stat, concursul se organizează la nivel național, că așa spune legea – concurs național de ocupare. Iar aceasta nu intră în atribuția școlii. La învățământul particular, tocmai în virtutea autonomiei, concursul e realizat la nivelul unității de învățământ. Dar asta nu anulează obligația școlilor particulare de a organiza concursul.”

Ce spun prevederile legale invocate de președintele ARACIP:

Articolul 257 din Legea Educației Naționale:

“Art. 257. – (1) Funcția de director și de director adjunct se ocupă prin concurs public de către cadre didactice titulare membre ale corpului național de experți în management educațional.

(2) Ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct se realizează prin concurs național, coordonat de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice, organizat prin inspectoratele școlare, conform unei metodologii elaborate de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice și adoptate prin ordin al ministrului.

(3) În urma promovării concursului, directorul încheie contract de management administrativ-financiar cu primarul/primarul de sector al unității administrativ-teritoriale, respectiv președintele consiliului județean pe raza căruia se află unitatea de învățământ.

(4) Directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local, județean sau național.”

Art. 2 par. 3 din Metodologia anexată ordinului 3969/2017, privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de director în și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar:

“(3) Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ particular autorizate/acreditate se organizează de către consiliul de administrație al fiecărei unități de învățământ.”

Context: Reorganizarea și reformarea ARACIP, agenția care asigură calitatea în învățământ, a fost cerută ministrului Educației de Asociația Școlilor Particulare pe 2 iulie, printr-o scrisoare publică. Reprezentații celor 250 de școli aflate în asociație au adus o serie de motive, printre care: „conducerea agenției are mandat pe viață”, sau „după sute de milioane de lei cheltuite în 15 ani, nu există un impact semnificativ în creșterea calității educației”.

Evaluarea externă a tuturor școlilor și grădinițelor din România, indiferent dacă sunt private sau de stat, este realizată de ARACIP (pentru învățământul preuniversitar), pe baza standardelor naționale de calitate și a procedurilor comune, care se aplică, nediscriminatoriu, instituțiilor publice și private de învățământ, potrivit legii. Există trei tipuri principale de evaluare externă:

Evaluarea externă este realizată de un corp specializat de evaluatori, selectați dintre cadrele didactice și directorii de școli, pregătiți printr-un program specific de formare, înscriși într-un registru special, făcut public. Pentru fiecare vizită de evaluare externă sunt formate echipe de 2-4 evaluatori, care judecă nivelul de calitate, pe baza standardelor și, după caz, a standardelor de referință și folosind dovezile oferite de unitățile de învățământ: documente, statistici, observare directă (a spațiilor școlare și a activităților de învățare), interviuri sau chestionare aplicate reprezentanților actorilor esențiali (conducerea instituției de învățământ, cadre didactice, elevi, părinți, autorități locale, angajatori etc.).

Procedura, pe scurt, este următoarea:

Rezultatele posibile ale evaluării externe sunt:

În 2020 au fost adoptate, prin hotărâri de guvern, noi standarde de calitate (standarde și standarde de referință), precum și o nouă metodologie de evaluare externă pentru învățământul preuniversitar. Noutățile introduse vizează: 

Președintele ARACIP este, de la înființarea acesteia, Șerban Iosifescu.

Foto: Pexels.com

Exit mobile version