Când am propus evaluarea profesorilor titulari la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare, spune Daniel David: La 5 ani, evaluarea este sumativă, luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că evaluarea profesorilor titulari la 5 ani nu înseamnă că aceștia dau din nou titularizarea: „Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen”. Amintim că profesorii titulari vor fi evaluați la fiecare 5 ani, după cum se arată în raportul de diagnostic al educației și cercetării din România.

Acesta a explicat că evaluarea la fiecare 5 ani este una sumativă, cu feedback de la director, colegi și elevi: „La 5 ani luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale. Dacă le-ai atins, e foarte bine, dacă nu le-ai atins, nu te dă nimeni afară.”

„Ai 2 ani în care să intri în programe de training, de dezvoltare profesională, în programe, dacă vreți, remediale pe componenta didactică. Dacă după cei doi ani nu atingi standardele minimale, atunci treci pe poziția de pe nedeterminat pe determinat”, a completat ministrul.

Redăm declarația lui Daniel David în privința evaluării profesorilor:

„În ceea ce privește resursa umană, am spus că sistemul actual de titularizare, după mine, nu mai poate continua în această formă. Sistemul pe care l-am propus seamănă cu ceea ce există și în zona învățământului superior, și în zona cercetării, adică protejăm în același timp și calitatea, și omul. Cum protejăm calitatea? Noi și acum suntem evaluați în fiecare an, în funcție de cum ne realizăm activitățile din fișa postului. Poate nu suntem foarte conștienți de lucrul ăsta, dar fiecare suntem evaluați instituțional, în sistemul public mă refer. (…)

Când am propus evaluarea la 5 ani, nu m-am referit că dai încă o dată un examen de titularizare sau ești încă o dată trecut printr-un examen. Pe lângă evaluările anuale pe care le faci, propunerea pe care am avut-o în minte sau in spiritul raportului este că, la 5 ani, evaluarea este sumativă. La 5 ani luăm feedbackul de la director, de la colegi, de la beneficiari, vedem dacă ai atins standardele minimale. Dacă le-ai atins, e foarte bine, dacă nu le-ai atins, nu te dă nimeni afară. Ai 2 ani în care să intri în programe de training, de dezvoltare profesională, în programe, dacă vreți, remediale pe componenta didactică. Dacă după cei doi ani nu atingi standardele minimale, atunci treci pe poziția de pe nedeterminat pe determinat. Deci nu era vorba de a regândi și a da din 5 în 5 ani examene naționale pentru pozițiile respective. Și am vrut să clarific acest acest lucru”.

Propunerile din Raportul QX pe reforma angajării profesorilor în sistemul preuniversitar:

„În acest moment sistemul de titularizare are avantaje și dezavantaje. Avantajele principale se referă la stabilizarea cadrelor didactice și la flexibilizarea transferurilor în acest cadru. Aceste avantaje trebuie păstrate.

Dezavantajele sunt legate de procedura birocratică a examenului, care, adesea, trebuie repetată prea des de către unii candidați care nu obțin titularizarea și de faptul că pozițiile de perioadă determinată nu sunt protejate prin calitatea actului educațional al celui care ocupă postul și nu se pot transforma în poziții pe perioadă neterminată în baza calității actului educațional al celui care ocupă postul.

În condițiile în care sistemul educațional suferă (și va suferi și mai mult în anumite domenii – ex. științe) de absența cadrelor didactice calificate și de calitate, sistemul actual nu este unul adecvat.

Sistemul propus aici menține avantajele existente, elimină dezavantajele și aduce elemente suplimentare de calitate și descentralizare decizională cu responsabilizarea unităților școlare. Ideea centrală este că pozițiile pe perioadă determinată, care nu sunt rezervate în condițiile legii, se tratează în logica tenure-track, acestea putând deveni poziții pe perioadă nedeterminată în funcție de viabilitatea lor și de calitatea cadrului didactic (evaluată complex de beneficiarii principali!).

Principiile de bază sunt următoarele (vor fi operaționalizate printr-o procedură detaliată a ministerului, unde lucrurile se mai pot nuanța/adapta):

Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România poate fi consultat mai jos:

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ce se întâmplă cu profesorii titulari care obțin un calificativ nesatisfăcător la evaluarea din 5 în 5 ani: Vor face o formare obligatorie gratuită, finalizată cu o evaluare „riguroasă”. Dacă evaluarea nu este trecută în timp de doi ani, atunci contractul nu va mai fi pe perioadă nedeterminată, prevede raportul ministrului Educației și Cercetării
Posturile din școli care nu sunt anunțate ca disponibile la concurs nu se bugetează, dacă apar ulterior la plata cu ora sau în alte etape – arată raportul ministrului Educației și Cercetării
Profesorii angajați pe perioadă determinată ar putea deveni titulari automat, după 4-5 ani, dacă sunt evaluați pozitiv de școală. Titularii nu vor mai fi până la pensie, ci cu evaluare periodică din 5 în 5 ani – propunerea ministrului Daniel David
ULTIMA ORĂ Propunerea ministrului Daniel David pentru schimbarea Titularizării și angajarea profesorilor: după un examen național de „licențiere” în sistem, candidații cu peste 7 să participe la concursuri organizate în școli sau la centre de concurs, ca la rezidențiat
octombrie 2024 – BREAKING Dacă profesorii nu-și fac datoria la clasă, să-și poată pierde postul de titular – soluția propusă de Marius Nistor, lider sindical
Exit mobile version