„Când elevul are simptome, prima, a doua, a treia zi, până când va obține un certificat medical, nu se pun absențe”, spune ministrul Educației, deși regulamentul de funcționare a școlilor îi obligă pe profesori să pună absențe

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Elevilor care lipsesc de la școală pentru motive de sănătate, care spun că au simptome, nu li se pun absențe timp de 3 zile până când reușesc să obțină o adeverință de la medic, potrivit ministrului Educației. Oficialul a făcut această afirmație într-un interviu la AlephNews. Cîmpeanu îi îndeamnă astfel pe profesori să nu respecte prevederile ROFUIP care-i obligă pe aceștia să pună absențe elevilor care nu vin la ore.

Întrebat de moderator ce pot face părinții ai căror elevi au vulnerabilități, iar cadrele didactice le pun absențe, ministrul a spus că nu se pun absențe.

”Am spus, am repetat, am scris. Astă seară sau mâine dimineață vom veni cu încă un ghid cu precizări, în așa fel încât să ajungă la toate cadrele didactice din sistem acest lucru. Atunci când elevul are simptome, prima, a doua, a treia zi până când va obține un certificat medical – să sperăm că nu va fi cazul să-l obțină și că ar fi doar ceva trecător – nu se pun absențe”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Afirmațiile ministrului Educației contrazic însă Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ (ROFUIP), care prevede, la Articolul 94, obligația cadrului didactic de a consemna absențele, absențe care pot fi motivate apoi prin cererea părinților, în limita a 20 de ore de curs pe semestru, sau cu documente justificative.

„Art. 94
(1) Prezența elevilor la fiecare oră de curs se verifică de către cadrul didactic, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absență.
(2) Motivarea absențelor se face de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.
(3) În cazul elevilor minori, părinții sau reprezentanții legali au obligația de a prezenta personal învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absenţele copilului său.
(4) Actele medicale pe baza cărora se face motivarea absenţelor sunt, după caz: adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, de medicul de familie sau medicul de specialitate, adeverinţă/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberate de unitatea sanitară în care elevul a fost internat. Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului şcolar sau a medicului de familie care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.
(5) În limita a 20 de ore de curs pe semestru, absenţele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui, sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unităţii de învățământ.
(6) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor se prezintă în termen de 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi sunt păstrate de către învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte, pe tot parcursul anului şcolar.
(7) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (6) atrage declararea absenţelor ca nemotivate.
(8) În cazul elevilor reprezentanţi, absenţele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.”

Noul regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.447/31.08.2020, și reglementează organizarea și funcționarea unităților de învățământ preuniversitar, în cadrul sistemului de învățământ din România, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Acest regulament se aplică în toate unitățile de învățământ.

În ordinul comun cu reguli pentru redeschiderea școlilor nu există prevederea conform căreia absențele nu se pun elevilor care lipsesc, indiferent de motiv. La punctul V din Anexă:

„Părinții au obligația să anunțe unitatea de învățământ cu privire la absența elevului în următoarele situații:
— elevul prezintă simptome specifice infectării cu virusul SARS-CoV-2;
— elevul a fost diagnosticat cu SARS-CoV-2;
— elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-CoV-2 și se află în carantină”.

În punctul VII – Alte dispoziții, se precizează: „d) revenirea în colectivitate a copiilor care au avut probleme de sănătate și au absentat de la școală minimum 3 zile se va realiza obligatoriu în baza unei adeverințe medicale care să precizeze diagnosticul, adeverință pe care elevul o va preda în format hârtie sau o va transmite electronic dirigintelui/ învățătorului. Adeverințele vor fi centralizate la nivelul cabinetului medical școlar sau la nivelul persoanei desemnate în cazul în care școala nu beneficiază de cabinet medical”.

Este a treia oară când ministrul Educației anunță că nu se pun absențe, fără să existe o reglementare în acest sens. Concret, pe 7 februarie, Cîmpeanu declara: „Atâta timp cât părintele anunță dirigintele sau învățătorul (n.red. că elevul are simptome și lipsește), nu se pun absențe. Acest lucru va diminua efectivele și va face exact ceea ce trebuie să facă – distanțare mai mare”.

Pe 4 februarie, într-o conferință de presă de la minister, Sorin Cîmpeanu declara: „E bine să precizăm că în situația în care prezintă simptome/nu se prezintă la școală – nu se pun absențe sau se pun motivate”.

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Exit mobile version