Într-o perioadă în care ideea de apartenență la Uniunea Europeană este deseori pusă sub semnul întrebării de către mișcarea suveranistă, iar euroscepticismul pare să prindă rădăcini atât în România, cât și în alte state europene, experiențele personale ale tinerilor devin dovezi vii ale beneficiilor reale aduse de această integrare. Ca elev al Colegiului Național „Școala Centrală” din București, un liceu francofon, am avut ocazia să particip la două proiecte Erasmus+, în Spania și Franța, care mi-au oferit nu doar prilejul de a cunoaște alte culturi, ci și de a înțelege mai profund ce înseamnă să fii european.
Articolul 45 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene garantează libera circulație a cetățenilor Uniunii Europene, un drept pe care îl considerăm firesc, fără a-i înțelege pe deplin impactul. Participarea mea în proiectele Erasmus m-a învățat că mobilitatea nu este doar despre a călători, ci despre a construi legături între oameni, idei și valori.
Primul proiect, „L’eau(r) du futur” („Apă (aurul) viitorului”) a avut loc în colaborare cu liceul „Illa de Rodes” din Roses, Spania. A fost o experiență de tip schimb cultural: elevii spanioli au venit în România pentru o săptămână, iar apoi noi am mers în Spania. Pentru a fi acceptat, am avut nevoie de diplomă DELF de nivel minim A2, un CV cu activități de voluntariat, scrisori de intenție și eseuri tematice. În ciuda rigorii selecției, am fost admis și am trăit o experiență care mi-a depășit toate așteptările.
Corespondenta mea era o elevă catalană cu o implicare activă în comunitate. Am aflat că, în cultura lor, voluntariatul și civismul fac parte din educația de zi cu zi. Împreună cu colegii români, le-am prezentat oaspeților noștri Barajul Vidraru, Curtea de Argeș, Constanța și viața de noapte bucureșteană. A fost mai mult decât turism, a fost o lecție despre România și despre cum este percepută de către alți tineri europeni.
Profesoara noastră de franceză ne-a spus că unul dintre obiectivele proiectului este combaterea stereotipurilor despre români și promovarea ideii că europenii sunt egali, indiferent din ce colț al continentului vin. După acea săptămână, am realizat că avea dreptate. Deși provenim din culturi diferite, ne unește un set comun de valori, valorile europene.
La câteva luni după vizita colegilor din Roses, a fost rândul nostru să plecăm în Spania. Ajunși în Barcelona și apoi în Roses, ne-am integrat rapid în atmosfera locală. Totuși, o întâmplare dintr-o seară ne-a adus față în față cu o altă realitate: percepția negativă a unor români din diaspora. Într-o shaormerie deținută de un român stabilit în Spania din 2004, am fost întâmpinați cu un discurs pesimist despre România: că nu avem democrație, că nu există libertate, că ar trebui să ne pregătim să plecăm definitiv din țară. Oricât am încercat să contrazicem această viziune cu date obiective, ne-am lovit de neîncredere și refuzul dialogului. A fost un moment de frustrare, dar și de conștientizare a cât de importantă este comunicarea și conectarea cu realitatea actuală a României.
Al doilea proiect Erasmus, „Des histoires au fil de l’eau” („Povești de-a lungul apei”) în parteneriat cu liceu „Grandmont” din Tours, Franța, a fost poate chiar mai intens și mai aproape de ceea ce înseamnă prietenie între oameni din țări si medii diferite. Corespondentul meu francez avea pasiuni comune cu mine, muzica și politica, și dezbaterile noastre s-au transformat în prietenie de durată. În plus, am avut șansa să descopăr o altă față a Franței, una autentică, departe de clișeele turistice. Și acolo am văzut cum valorile europene sunt trăite, nu doar proclamate: toleranță, implicare civică, respect reciproc.
Aceste experiențe Erasmus+ m-au ajutat în fomarea ca tânăr european. M-au învățat că identitatea mea nu se oprește la granițele României și că, în ciuda diferențelor culturale, tinerii din Europa împărtășesc aceleași aspirații. Mi-au arătat că este esențial să păstrăm drumul european al țării noastre și să combatem cinismul și dezinformarea cu exemple concrete și cu vocea generației noastre.
România este norocoasă să facă parte dintr-un continent atât de unit. Iar noi, elevii, suntem ambasadorii acestor valori europene, nu doar prin ceea ce învățăm, ci și prin ceea ce trăim. Mobilitatea, într-un sens profund, devine astfel o lecție de civism. O lecție pe care sper să o poată învăța cât mai mulți dintre tineri români.
__________
Despre autor:
Eric Pîrvoiu este elev în clasa a XI-a la Colegiul Național „Școala Centrală” din București, participant în două proiecte Erasmus+, în Spania și Franța, pasionat de muzică și politică.
__________