Cât de pregătită este România pentru adaptarea la educația online? Nou raport realizat de OECD pe baza testelor PISA / Expertul Andreas Schleicher: Elevii vor deveni mai pretențioși când va reîncepe școala

Andreas Schleicher vorbind la TEDGlobal 2012, Edinburgh, Scotia. Photo: James Duncan Davidson / TED

Cele mai multe țări dintre cele incluse în ultima evaluare PISA nu sunt pregătite pentru lumea învățării în medii digitale, cu toate oportunitățile acesteia, într-o vreme în care, sub presiunea crizei Covid-19, școala online s-a transformat dintr-o opțiune de preferat într-un proces vital pentru educație. Așa crede, pe baza unei analize a datelor PISA, expertul internațional în învățământ Andreas Schleicher, directorul pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), într-un nou editorial publicat pe Oecdedutoday.com. Cât de bine stă România, prin prisma evaluărilor PISA? Nu prea strălucit, după cum reiese dintr-un nou raport cadru al OECD pentru “un răspuns educațional la Pandemia Covid-19 din 2020”, dat publicității săptămâna aceasta.

“Ce e clar este că elevii și studenții vor deveni mai pretențioși atunci când se vor întoarce la școală. Le vor spune profesorilor cum învață mai bine, din ce își doresc să învețe și cum le place să învețe, iar profesorii nu vor mai putea să predea așa cum au făcut-o mereu în trecut. În această situație, am putea să învățăm cum să răspundem unor nevoie mult mai diverse ale elevilor și să reducem inechitatea care există în sistemele clasice de predare”, afirmă Andreas Schleicher în interviul citat.

De ce nu se mai poate întoarce educația de unde a plecat? Pentru că acel punct de plecare a prins foarte multe țări nepregătite pentru transformările prin care educația trece în această perioadă. Pentru că, după cum reiese din interviul acordat HundrED.org de către Andreas Schleicher, crește gradul de utilizare a tehnologiei și dependența de aceasta, în timp ce se simt tot mai profund și diferențele mari între elevii din mediile favorizate și cele din mediile defavorizate.

O primă încercare a Organizației de a livra o astfel de colecție de resurse este raportul dat publicității săptămâna aceasta, referitor la situația educației în fața pandemiei Covid-19. Raportul este bazat, pe de o parte, pe opiniile exprimate și informațiile oferite de peste 300 de experți din țările membre OECD, despre reacția sistemelor de învățământ din aceste țări. Dacă informațiile sunt sumare, pe larg sunt listate toate platformele online și site-urile semnalate de către acești experți din toată lumea – vezi paginile 35-37 din document.

Detaliate sunt, însă, rezultatele unor evaluări efectuate cu ocazia testelor PISA 2018 în țările participante – inclusiv România, care arată cât de pregătite sunt aceste țări pentru trecerea la online. Aceleași evaluări sunt tratate de Andreas Schleicher și în editorialul său. El arată că cele mai multe sisteme de învățământ sunt departe de a fi pregătite pentru oportunitățile oferite de școala digitală, o problemă esențială fiind inechitatea pe care, în acest moment, o cauzează aceasta. Raportul OECD arată unde se poziționează România în acest tablou.

Date-cheie oferite de expertul OECD și de raportul organizației, pe baza PISA 2018

în medie, în țările membre OECD, 9% dintre elevii de 15 ani nu au acces nici măcar la un loc liniștit unde să poată studia, acasă. În țări ca Indonezia sau Thailanda, numărul lor depășește 30%. Cei mai afectați sunt elevii din medii dezavantajate. Chiar și într-o țară cu rezultate foarte bune în testele PISA, Coreea de Sud, unul din cinci elevi din mediile dezavantajate nu au un loc pentru învățare, acasă.

Accesul elevilor la un calculator, conform PISA 2018 / Sursa: OECD

Locul de învățare e doar punctul de pornire, dar nu e suficient pentru școala online. E nevoie și de calculatoare, pe care elevii să le folosească acasă. În multe țări europene, peste 95% dintre elevi spun că au un calculator acasă, la care pot lucra. Dar în Indonezia, doar 34% au calculator. În SUA, toți elevii din medii avantajate economic și social au calculator acasă, dar în școlile din medii dezavantajate doar trei din patru elevi au calculator.

În al treilea rând, e nevoie de conexiune la Internet. Și aici sunt țări unde așa ceva există practic în fiecare casă, iar altele unde doar jumătate dintre elevii de 15 ani pot apela la Internet acasă. În unele țări diferențele sunt enorme: în Mexic, 94% dintre elevii din medii avantajate au conexiune la Internet acasă, dar procentul coboară la 29% în cazul mediilor dezavantajate.

Apoi, cât de pregătite sunt școlile și profesorii pentru implicarea în educația digitală, potrivit rezultatelor analizate de Schleicher? Acesta arată că mai ales pentru elevii din zone dezavantajate este esențial să rămână în legătură cu profesorii lor. În evaluările PISA, puțin peste două treimi dintre elevii de 15 ani participanți erau înscriși în școli unde directorul aprecia că aparatura din dotare are o putere de calcul suficient de mare. În Japonia, mai puțin de jumătate credeau acest lucru, iar în Kosovo – doar unul din cinci.

Accesul scolilor la software, conform PISA 2018 / Sursa: OECD
Rezultate complementare – Școlile românești și tehnologiile:
Urgențe critice în educație, în contextul pandemiei – evaluări la nivel OECD

Studiul OECD citat prezintă și opiniile celor peste 300 de participanți internaționali cu privire la chestiunile pe care ei le văd urgente, în educație, ca răspuns la crica provocată de Covid-19.

Peste jumătate dintre ei au declarat că apreciază drept “foarte critice” sau “critice oarecum” aproape toate problemele listate, de la asigurarea continuității procesului de învățare la serviciile sociale pentru studenți.

Prioritati critice in educatie, in pandemia Covid-19 / Sursa: OECD

Peste jumătate au considerat “foarte critice” două probleme – asigurarea continuității procesului de învățare pentru elevi, respectiv sprijin pentru studenții carora le lipsesc abilitățile de învățare independentă.

Exit mobile version