Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a vorbit despre ce înseamnă creșterea normei didactice de predare: „aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, înseamnă timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată”. Potrivit liderului sindical, creșterea normei de predare „va afecta în mod direct starea de sănătate a cadrelor didactice”. Declarațiile au fost făcute pentru DCNews.ro.
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
- Reprezentanții celor trei mari federații sindicale din educație au fost luni, 11 august, la Guvern pentru a prezenta impactul măsurilor recente din domeniu. Referitor la creșterea normei didactice de predare, premierul Ilie Bolojan le-a spus liderilor sindicali, potrivit unui comunicat de presă dat de Guvern, că aceasta este în media europeană și că „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani (sic!)
„Deși l-am ascultat și pe premierul României aseară, când a spus că vorbim doar de 2 ore în plus și nu ar fi mare lucru. Aceste 2 ore, practic, generează 2 ore plus alte 2 ore pentru pregătirea fiecărei ore. Nu te poți duce nepregătit la oră, nu poți să spui că ești profesor de o disciplină și intri la a VI-a A, pentru că ai de-a face cu un colectiv diferit de elevi la a VI-a B și a VI-a C. Deci, trebuie să te adaptezi specificului clasei de elevi și atunci necesită pregătire, strategii diferite”, a spus Cornelia Popa Stavri.
Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 a adus în atenție că va fi afectată starea de sănătate a profesorilor:
„Aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, înseamnă timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată. (…) Este vorba despre starea de sănătate a cadrelor didactice. (Creșterea normei didactice – n.red) va afecta în mod direct starea de sănătate a cadrelor didactice.”
Cornelia Popa Stavri a menționat că, în afară de orele de predare, un profesor are de gestionat și relația cu părinții:
„Gândiți-vă că, în loc de 5 ore zi în picioare, stai 7 ore pe zi în picioare. Gândiți-vă că, în afară de cele 2 ore, ai relația cu elevii și cu părinții elevilor, pentru că, fără discuție, nu poți să fii un profesor izolat, te duci la clasă și ieși de la clasă. Nu suntem într-un sistem mecanic, suntem, totuși, într-un sistem educațional care presupune o relație strânsă între școală, familie, comunitate.”
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
