Cornelia Popa Stavri, FSLI: Directorii de școli sunt prinși între exigențele impuse de obligația de catedră și exigențele administrative. Personalul administrativ face eforturi supraomenești. De cele mai multe ori, o îngrijitoare acoperă responsabilitățile a două posturi

Foto: G4Media.ro

Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a vorbit despre efectele Legii Bolojan asupra directorilor, inspectorilor și personalului administrativ din școli. Aceasta a afirmat că directorii sunt prinși „între exigențele impuse de obligația de catedră” și „exigențele administrative”. Declarațiile au fost făcute marți, 14 octombrie, la prezentarea Raportului privind starea Învățământului din Municipiul București pe anul 2024-2025.

Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI) a adus în atenție, printre altele, situația directorilor și a inspectorilor școlari. Cornelia Popa Stavri a afirmat că, de cele mai multe ori, „o îngrijitoare acoperă responsabilitățile a două posturi, pentru un salariu cu care nu mai reușește să acopere un trai modest”:

Directorii sunt prinși, ca să zic așa, între exigențele impuse de obligația de catedră: 10 ore obligația de catedră sau 12 ore, sau 14 ore obligația de catedră pentru directorii cluburilor sportive școlare. Deci, sunt prinși între aceste obligații de catedră și exigențele administrative: lipsa resurselor, obligația de a acoperi clasele cu cadre didactice. V-am întâlni pe foarte mulți dintre dumneavoastră și m-ați rugat să găsim oameni, ca să acoperim claseleParcă niciodată n-a fost așa.

Inspectorii – împărțiți între obligația de catedră de 10 ore, pe lângă responsabilitățile funcțieiPersonalul administrativ, atât cât a mai rămas el în urma aplicării măsurilor fiscal-bugetare din decembrie 2024, care face eforturi supraomenești pentru a menține școlile curate, funcționale. De cele mai multe ori, o îngrijitoare acoperă responsabilitățile a două posturi, pentru un salariu cu care nu mai reușește să acopere un trai modest.”

În luna septembrie, directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus că își asumă că nu o să facă asistențele la ore, „pentru că n-am cum”. „Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Informații de context

Amintim că directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan asumată de guvern.

Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți: 

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul model, în care directorii sunt și cadre didactice, trebuie analizat. „Poate vom dori să gândim un model mai managerial. Trebuie să vedem dacă degrevările actuale le permit să funcționeze eficient”, a explicat Daniel David, într-un interviu la  Antena 3, pe 26 august.

Alianța Colegiilor Centenare (ACC) a criticat dur măsurile introduse prin Legea 141/2025, pe care le consideră „un atac la statutul cadrului didactic” și „o compromitere pe termen lung a calității în educație”. De exemplu, obligațiile impuse directorilor de școli de a preda 10-14 ore/săptămână creează ambiguități și inechități, potrivit unui punct de vedere transmis redacției.

Ce s-a schimbat din septembrie 2025

Pe 1 septembrie, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial normele metodologice care stabilesc degrevarea de normă didactică și de predare pentru personalul cu funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar. Ele intră în vigoare odată cu începutul anului școlar 2025-2026.

Aceste norme, corelate cu Legea 141/2025, prevăd că:

Prin urmare, directorii și inspectorii nu vor mai putea cumula plata cu ora, fiind obligați să predea exact numărul de ore stabilit de lege, cu excepția cazurilor aprobate de inspectoratele școlare (ex. școli izolate).

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Secretarul de stat Sorin Ion, către profesori: Suntem perfect conștienți ca una dintre măsurile care afectează cel mai mult activitatea dumneavoastră este norma didactică. Anul acesta o ducem așa. Nu cred că se mai poate întâmpla ceva. Măsura trebuie să fie temporară și pe cât posibil limitată la acest an
Profesorii sunt obosiți și stresați, spune Cornelia Popa Stavri, FSLI: Mulți dintre noi nu am avut concediu în această vară sau am beneficiat de 2-3 zile de concediu, pentru că am participat la preîncadrări, încadrări, mișcare de personal, goană după completarea normei didactice
Profesorii să nu mai aibă atribuții care nu au nimic în comun cu educația, cere Cornelia Popa Stavri, FSLI / Ședințele cu părinții, olimpiadele școlare și obligația formării profesionale să se realizeze în timpul de lucru de 8 ore pe zi, spune liderul de sindicat
Exit mobile version