Costurile ridicate pentru rechizite, nivelul de pregătire al profesorilor și lipsa infrastructurii școlare sunt principalele probleme percepute de români la începutul anului școlar – Barometrul Informat.ro – INSCOP Research

Dificultățile percepute de români la începutul anului școlar 2025-2026 / Sursa foto: Barometrul Informat.ro - INSCOP Research

Dificultățile percepute de români la începutul anului școlar 2025-2026 sunt legate de costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, nivelul de pregătire al profesorilor, lipsa infrastructurii școlare adecvate și stresul și emoțiile elevilor, conform rezultatelor Barometrului Informat.ro – INSCOP Research, publicate pe 12 septembrie.

Potrivit sondajului, 59,3% dintre români cred că începutul noului an școlar este un moment important pentru întreaga societate, însă 40,4% asociază începutul școlii mai ales cu dificultăți financiare.

Costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, principala dificultate

40,4% dintre respondenți indică drept cea mai mare problemă costurile ridicate pentru rechizite și uniforme. Această preocupare este semnalată mai ales de votanții PSD și AUR, de femei și de persoanele cu educație primară, grupuri care resimt cel mai puternic cheltuielile suplimentare generate de începutul anului școlar.

Nivelul de pregătire al cadrelor didactice, a doua problemă

21,5% dintre români menționează nivelul de pregătire al cadrelor didactice ca dificultate importantă la început de an școlar.

Problema este semnalată în special de votanții USR, persoanele peste 60 de ani, cei cu studii superioare și locuitorii din București sau din urbanul mare.

Remus Ștefureac, directorul INSCOP Research, a subliniat că tinerii între 18 și 29 de ani, grupul cu cel mai recent contact direct cu școala, sunt nemulțumiți într-o proporție de 35% de pregătirea profesorilor, un nivel semnificativ mai ridicat față de restul populației.

„Majoritatea românilor (59,3%) consideră începutul anului școlar un moment important pentru întreaga societate, ceea ce arată că educația rămâne o preocupare centrală la nivel național. Principala dificultate percepută la început de an școlar este cea financiară – 40,4% dintre români semnalează costurile ridicate pentru rechizite și uniforme, ceea ce sugerează o presiune economică directă asupra familiilor. Alte probleme menționate frecvent sunt nivelul de pregătire al cadrelor didactice (21,5%), reclamant cu o intensitate semnificativ mai mare de tinerii de 18-29 de ani, grupul social cu cel mai recent contact direct cu școala și care sunt nemulțumiți în proporție de 35% de pregătirea profesorilor. Alți 21% de respondenți din totalul populației sunt nemulțumiți de lipsa infrastructurii școlare adecvate, semnalând deficiențe structurale care afectează calitatea educației pe termen lung”.

Lipsa infrastructurii școlare adecvate, a treia problemă majoră

21% dintre respondenți reclamă lipsa infrastructurii școlare corespunzătoare, semnalând deficiențe structurale care pot afecta calitatea educației pe termen lung. Această problemă este invocată mai ales de votanții PNL, bărbații, persoanele cu vârsta între 30 și 44 de ani, cei cu studii superioare și locuitorii din București.

Alte dificultăți: stresul și emoțiile elevilor

11,6% dintre cei chestionați consideră că emoțiile și stresul elevilor sunt principalele dificultăți de la începutul anului școlar, această percepție fiind menționată mai ales de tinerii sub 30 de ani.

Doar 1,4% au menționat alte probleme, iar 4% nu știu sau nu au răspuns la această întrebare.

Percepția asupra importanței începutului de an școlar

59,3% dintre români consideră că începutul noului an școlar în România este un moment important pentru întreaga societate, 16,2% că este un eveniment relevant doar pentru elevi și profesori, iar 9,8% declară că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei. 9,6% dintre cei chestionați spun că are o semnificație mai mult simbolică, iar 5,2 nu știu sau nu răspund.

Cred că începutul noului an școlar în România este un moment important pentru întreaga societate mai ales: locuitorii din urbanul mic și angajații la stat.

Persoanele cu educație superioară și angajații la privat consideră într-o proporție mai mare decât restul populației că începutul noului an școlar este un eveniment relevant doar pentru elevi și profesori.

Sunt de părere că începutul noului an școlar are o semnificație mai mult simbolică mai ales alegătorii USR, tinerii sub 30 de ani și locuitorii din urbanul mare.

Spun că momentul nu are o importanță deosebită pentru ei mai ales tinerii sub 30 de ani și locuitorii din București, potrivit sursei citate.

Exit mobile version