Croația pilotează școala primară pe tot parcursul zilei, într-un proiect pe care dorește să-l aplice la nivel național peste doar patru ani / Reforma – introdusă în pofida dificultăților existente: programul în două schimburi, dezechilibre în alocarea resurselor, pregătirea profesorilor

Foto © Razvan Ionut Dragomirescu | Dreamstime.com

Croația a lansat, anul acesta, o reformă majoră a sistemului său de învățământ primar, prin pilotarea școlii cu program lung în câteva zeci de unități de învățământ. Iar țara intenționează să extindă la nivel național aceste schimbări – ce poartă numele “Întreaga zi la școală” – rapid, începând cu anul 2027-2028, în pofida unor dificultăți substanțiale, potrivit unei prezentări a proiectului, făcută pe platforma europeană Eurydice

Astfel, anul acesta a fost lansat, în 62 de școli, un proiect-pilot de patru ani prin care se urmărește întărirea rezultatelor educaționale prin creșterea numărului de ore de predare, printr-un statut mai bun pentru profesori și prin mai multă echitate și stare de bine pentru elevi și părinți, potrivit prezentării citate.

Școala cu program care se întinde pe tot parcursul zilei de lucru, la nivelul învățământului primar, urmează să fie implementată cu finanțare europeană pentru investiții de infrastructură și de modificare a curriculumului existent, precum și prin mai mulți bani alocați de la buget pentru salariile profesorilor.

Croația încearcă să pună în aplicare noul model în pofida unor provocări majore, potrivit prezentării Eurydice:

Prin programul “Întreaga zi la școală” se urmăresc o serie de obiective precum:

Școala cu program lung include patru tipuri de programe, dintre care două obligatorii și două opționale, toate susținute de stat:

Primul program urmărește o extindere a timpului de predare a limbii croate, matematicii și artelor, precum și o reformă în cazul orelor alocate științelor, care urmează să fie predate în mod consolidat. Un rol semnificativ este dat și orelor de educație fizică și sport și celor de dezvoltare a competențelor digitale, care vor fi susținute prin activități în afara clasei, laboratoare și activități extra-curriculare.

Modulul al doilea obligatoriu urmărește să susțină învățarea prin timp suplimentar alocat de profesori elevilor.

Primele două module obligatorii sunt programate, în faza de pilotare, să dureze până la ora 14.00 (pentru activități la clasă), urmând ca programele opționale să dureze până la 4 ore suplimentare, în funcție de dorința și programul părinților, potrivit unei prezentări extinse a schimbărilor pe care le propune acest program (integral aici, în limba croată), făcută de Ministerul Educației de la Zagreb.

Aceasta arată că, deși crește numărul de ore și de prezență la școală, prin segmentare și prin alocarea de timp crescut de predare pentru o serie de materii se urmărește diminuarea timpului de lucru pentru cadrele didactice. Pe de altă parte, în cazul elevilor, este pilotată și posibilitatea de prelungire suplimentară a timpului pe care elevii îl pot petrece la școală, în anumite condiții impuse de programul de lucru al părinților.

Foto © Razvan Ionut Dragomirescu | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version