Cu ce se ocupă și cine conduce Ofsted, forul englez dat drept model pentru planul Ministerului Educației de a reforma ARACIP? “Muftiul” lui Radu Szekely – cavaler pentru activități în educație

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com

Ofsted, “echivalentul” englez al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), a fost invocat de un reprezentant al Ministerului Educației pentru încercarea de a reforma instituția care se ocupă cu evaluarea și acreditarea școlilor. Reformă care ar presupune, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică, un proces decizional în care, pe teme de strictă specialitate, să contribuie și reprezentanți ai cultelor, ai altor ministere (Interne, Apărare etc.), ai sindicatelor, părinților și ai altor părți. Or, în Ofsted-ul dat drept model pentru acest proces, consiliul decident este format din experți sau persoane profund implicate în educație și în celelalte domenii pe care acest for – spre deosebire de cel românesc – le acoperă. Ce face și prin cine acționează forul englez dat drept exemplu de echipa aflată acum la conducerea Ministerului Educației?

Context:

Edupedu.ro a scris, joi, că un proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de MinisteruL Educației vizează reorganizarea ARACIP, printr-o schimbare din temelie a structurii acestei agenții. Potrivit proiectului, ea ar fi condusă de un Consiliu format din 20 de reprezentanți, din care doar 4 sunt specialiști – ceilalți sunt reprezentanți ai Ministerului Educației, Ministerului Finanțelor, Ministerului Dezvoltării, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, reprezentanți ai cultelor, ai sindicatelor, ai minorităților, școlilor particulare, ai asociațiilor de părinți – Citește pe larg despre proiect.

Într-un interviu acordat Edupedu.ro, întrebat dacă pentru schimbările de la ARACIP Ministerul Educației ia în considerare un model din altă țară, secretarul de stat Radu Szekely a menționat: “de exemplu OFSTED în Marea Britanie are niște standarde de evaluare a școlilor și se uită la rezultate în primul rând. Se uită la rezultate, se uită la modul în care elevii progresează, la echitate, la lucruri care nu se regăsesc, de exemplu, în standardele noastre, nu se regăsesc suficient de pregnant”. Întrebat dacă în Consiliul Ofsted sunt prezenți, ca în proiectul românesc, reprezentanți ai părinților, ai sindicatelor, ai ministerului, Radu Szekely a spus că Ofsted “are un alt tip de conducere, nu este atât de democratică”. – Citește pe larg aici.

Cât de validă este comparația între ceea ce propune proiectul de HG aflat acum în dezbatere în România și modelul englez oferit? Cât de corecte sunt trimiterile lui Radu Szekely?

Ofsted – despre care oficialul român spune că are o conducere care “nu e chiar atât de democratică” – înseamnă Biroul pentru Standarde în Educație, Serviciile Copiilor și Abilități, departament guvernamental care nu răspunde în fața guvernului, ci în fața Parlamentului, fiind independent de Departamentul pentru Educație. Este responsabil atât cu inspecțiile școlare, cât și cu inspectarea altor instituții educaționale și de îngrijire a copiilor, supravegherea unor agenții pentru adopții și a organismelor de formare inițială a profesorilor. Deși e sub controlul guvernului britanic, instituția acoperă doar Anglia – celelalte națiuni britanice au propriile organisme de profil.

Potrivit cadrului de funcționare Ofsted, Instituția este condusă de două persoane – Inspectorul-Șef al Majestății Sale (Her Majesty’s Chief Inspector) și președinte, primul fiind responsabil cu activitățile operative și cu relația cu ministrul Educației, iar al doilea – mai degrabă cu cele de reprezentare și administrative. Principalul responsabil în fața Parlamentului este inspectorul-șef. El și președintele, alături de alte 5-10 persoane, formează consiliul Ofsted. Acesta răspunde în fața Parlamentului printr-un raport anual.

Numirile în consiliul Ofsted sunt făcute de către ministrul Educației, conform reglementărilor britanice în domeniu. Membrii consiliului trebuie să “aibă competențele, cunoștințele și pregătirea pentru a-și îndeplini sarcinile și responsabilitățile”. 

Cum se reflectă toate aceste reguli în actualul consiliu Ofsted, despre care, la București, Radu Szekely scrie că include “un muftiu”, un “reprezentant al patronatelor din industrii”, o “astronomă” și alte persoane care ar dovedi că e asigurată “crearea de mecanisme de control și echilibru”?

Acele persoane există, dar:

Astfel, muftiul nu reprezintă culte, nu există o astronomă care să reprezinte comunitatea astronomilor, baroneasa nu reprezintă anume nobilimea. Ce profil au cei 10 membri actuali ai Consiliului Ofsted, conform datelor agregate de Edupedu.ro de pe Gov.uk și site-urile instituțiilor unde acestea sunt sau au fost active:

Amanda Spielman, inspector-șef: are 20 de ani de experiență în domeniul educației (după experiență anterioară în finanțe), ca reprezentantă ai unei organizații caritabile în educație și ca administrator în instituții guvernamentale.

Dame Christine Ryan, președinte: are zeci de ani de Experiență în domeniu, în calitate de profesoară, apoi inspectoare, consultantă, participantă în activități caritabile.

John Cridland, CBE – “reprezentant al industriei”, este unul dintre principalii reprezentanți ai mediului de afaceri în relația cu autoritățile, angajat multă vreme în foruri și consilii menite să sprijine piața muncii, salarizarea, formarea continuă și crearea de competențe.

Venessa Willms, OBE – 20 de ani de activitate în educație (management școlar, implicare în activități caritabile, consultant științific) pentru care a fost medaliată.

Pamela Scriven QC – avocată specializată în dreptul copiilor, domeniu acoperit de atribuțiile Ofsted în privința centrelor de îngrijire, a adopțiilor etc.

Carole Stott OBE MBE – profesoară cu peste 30 de ani de activitate;

Martin Spencer – expert în administrarea afacerilor, cu activități în zona IT, își concentrează atenția pe domeniul Leadership-ului și este director non-executiv al Agenției pentru Finanțarea Educației și Competențelor.

Julie Kirkbride – fostă jurnalistă, om politic conservator care, după ce a ieșit din parlament, și-a dedicat activitatea activităților din domeniul voluntariatului și unei rețele caritabile din domeniul educației.

Sir Hamid Patel CBE – “muftiul” menționat de Radu Szekely, a fost numit cavaler anul acesta și deține titlul de National Leader of Education. Conduce o rețea educațională care sprijină elevii din zone defavorizate din mai multe regiuni ale Angliei. Este implicat în mai multe activități caritabile din domeniul educațional.

Baroneasa Laura Wyld este membră a Camerei Lorzilor și ocupă mai multe funcții guvernamentale și în fundații și alte organizații. 

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version