Cu ce se ocupă și cine conduce Ofsted, forul englez dat drept model pentru planul Ministerului Educației de a reforma ARACIP? “Muftiul” lui Radu Szekely – cavaler pentru activități în educație

2.198 de vizualizări
Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com
Ofsted, “echivalentul” englez al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), a fost invocat de un reprezentant al Ministerului Educației pentru încercarea de a reforma instituția care se ocupă cu evaluarea și acreditarea școlilor. Reformă care ar presupune, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică, un proces decizional în care, pe teme de strictă specialitate, să contribuie și reprezentanți ai cultelor, ai altor ministere (Interne, Apărare etc.), ai sindicatelor, părinților și ai altor părți. Or, în Ofsted-ul dat drept model pentru acest proces, consiliul decident este format din experți sau persoane profund implicate în educație și în celelalte domenii pe care acest for – spre deosebire de cel românesc – le acoperă. Ce face și prin cine acționează forul englez dat drept exemplu de echipa aflată acum la conducerea Ministerului Educației?

Context:

Edupedu.ro a scris, joi, că un proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de MinisteruL Educației vizează reorganizarea ARACIP, printr-o schimbare din temelie a structurii acestei agenții. Potrivit proiectului, ea ar fi condusă de un Consiliu format din 20 de reprezentanți, din care doar 4 sunt specialiști – ceilalți sunt reprezentanți ai Ministerului Educației, Ministerului Finanțelor, Ministerului Dezvoltării, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, reprezentanți ai cultelor, ai sindicatelor, ai minorităților, școlilor particulare, ai asociațiilor de părinți – Citește pe larg despre proiect.

Într-un interviu acordat Edupedu.ro, întrebat dacă pentru schimbările de la ARACIP Ministerul Educației ia în considerare un model din altă țară, secretarul de stat Radu Szekely a menționat: “de exemplu OFSTED în Marea Britanie are niște standarde de evaluare a școlilor și se uită la rezultate în primul rând. Se uită la rezultate, se uită la modul în care elevii progresează, la echitate, la lucruri care nu se regăsesc, de exemplu, în standardele noastre, nu se regăsesc suficient de pregnant”. Întrebat dacă în Consiliul Ofsted sunt prezenți, ca în proiectul românesc, reprezentanți ai părinților, ai sindicatelor, ai ministerului, Radu Szekely a spus că Ofsted “are un alt tip de conducere, nu este atât de democratică”. – Citește pe larg aici.

  • Radu Szekely a menționat Ofsted și într-un mesaj publicat vineri pe Facebook: “În Consiliul aceste agenții, conform propriului lor site web, se regăsesc 10 oameni. Președintele este o profesoară, cu titlul de Her Majesty’s Chief Inspector. Printre ceilalți sunt o astronomă, un economist – reprezentant al patronatelor din industrii, directoarea unei rețele de școli private, o avocata specializată în drepturile copilului, o specialistă în comunicare (și baroneasă), o fostă jurnalistă – actualmente deputat conservator. Ceilalți trei sunt din învățământ. L.E. Am omis, se pare, să menționez că din consiliu face parte și un cleric, un muftiu. Scuze, nu a fost intenționat, mulțumesc de precizare!”. Oficialul român continuă: “Este oare o dovadă de încercare a guvernului britanic în ultimii zeci de ani de a desființa Ofsted-ul, plasându-l sub supravegherea societății pe care o deservește, mai degrabă decât în mâna unui singur om și a angajaților lui? Crearea de mecanisme de control și echilibru, cu participarea reprezentanților beneficiarilor și ai altor părți implicate, este un semn de slăbiciune a sistemului de educație sau un element al unei democrații funcționale?”.
Cât de validă este comparația între ceea ce propune proiectul de HG aflat acum în dezbatere în România și modelul englez oferit? Cât de corecte sunt trimiterile lui Radu Szekely?

Ofsted – despre care oficialul român spune că are o conducere care “nu e chiar atât de democratică” – înseamnă Biroul pentru Standarde în Educație, Serviciile Copiilor și Abilități, departament guvernamental care nu răspunde în fața guvernului, ci în fața Parlamentului, fiind independent de Departamentul pentru Educație. Este responsabil atât cu inspecțiile școlare, cât și cu inspectarea altor instituții educaționale și de îngrijire a copiilor, supravegherea unor agenții pentru adopții și a organismelor de formare inițială a profesorilor. Deși e sub controlul guvernului britanic, instituția acoperă doar Anglia – celelalte națiuni britanice au propriile organisme de profil.

Potrivit cadrului de funcționare Ofsted, Instituția este condusă de două persoane – Inspectorul-Șef al Majestății Sale (Her Majesty’s Chief Inspector) și președinte, primul fiind responsabil cu activitățile operative și cu relația cu ministrul Educației, iar al doilea – mai degrabă cu cele de reprezentare și administrative. Principalul responsabil în fața Parlamentului este inspectorul-șef. El și președintele, alături de alte 5-10 persoane, formează consiliul Ofsted. Acesta răspunde în fața Parlamentului printr-un raport anual.

Numirile în consiliul Ofsted sunt făcute de către ministrul Educației, conform reglementărilor britanice în domeniu. Membrii consiliului trebuie să “aibă competențele, cunoștințele și pregătirea pentru a-și îndeplini sarcinile și responsabilitățile”. 

Cum se reflectă toate aceste reguli în actualul consiliu Ofsted, despre care, la București, Radu Szekely scrie că include “un muftiu”, un “reprezentant al patronatelor din industrii”, o “astronomă” și alte persoane care ar dovedi că e asigurată “crearea de mecanisme de control și echilibru”?

Acele persoane există, dar:

  • cele mai multe au legături foarte puternice cu educația;
  • cele care nu au legătură strictă cu educația au legătură cu piața muncii (formarea competențelor intrând în supravegherea Ofsted) și cu protecția copiilor (iarăși, domeniu acoperit de Ofsted). Au recunoașterea serviciului public de către sistemul regal britanic.

Astfel, muftiul nu reprezintă culte, nu există o astronomă care să reprezinte comunitatea astronomilor, baroneasa nu reprezintă anume nobilimea. Ce profil au cei 10 membri actuali ai Consiliului Ofsted, conform datelor agregate de Edupedu.ro de pe Gov.uk și site-urile instituțiilor unde acestea sunt sau au fost active:

Amanda Spielman, inspector-șef: are 20 de ani de experiență în domeniul educației (după experiență anterioară în finanțe), ca reprezentantă ai unei organizații caritabile în educație și ca administrator în instituții guvernamentale.

Dame Christine Ryan, președinte: are zeci de ani de Experiență în domeniu, în calitate de profesoară, apoi inspectoare, consultantă, participantă în activități caritabile.

John Cridland, CBE – “reprezentant al industriei”, este unul dintre principalii reprezentanți ai mediului de afaceri în relația cu autoritățile, angajat multă vreme în foruri și consilii menite să sprijine piața muncii, salarizarea, formarea continuă și crearea de competențe.

Venessa Willms, OBE – 20 de ani de activitate în educație (management școlar, implicare în activități caritabile, consultant științific) pentru care a fost medaliată.

Pamela Scriven QC – avocată specializată în dreptul copiilor, domeniu acoperit de atribuțiile Ofsted în privința centrelor de îngrijire, a adopțiilor etc.

Carole Stott OBE MBE – profesoară cu peste 30 de ani de activitate;

Martin Spencer – expert în administrarea afacerilor, cu activități în zona IT, își concentrează atenția pe domeniul Leadership-ului și este director non-executiv al Agenției pentru Finanțarea Educației și Competențelor.

Julie Kirkbride – fostă jurnalistă, om politic conservator care, după ce a ieșit din parlament, și-a dedicat activitatea activităților din domeniul voluntariatului și unei rețele caritabile din domeniul educației.

Sir Hamid Patel CBE – “muftiul” menționat de Radu Szekely, a fost numit cavaler anul acesta și deține titlul de National Leader of Education. Conduce o rețea educațională care sprijină elevii din zone defavorizate din mai multe regiuni ale Angliei. Este implicat în mai multe activități caritabile din domeniul educațional.

Baroneasa Laura Wyld este membră a Camerei Lorzilor și ocupă mai multe funcții guvernamentale și în fundații și alte organizații. 

Foto: © Piotr Swat | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


5 comments
  1. Toată lumea vorbește de criza sistemului de învățământ din România.
    Ministrul actual nu are nicio treaba cu calitatea activității didactice.De când conduce acest minister este în război cu propriul sistem, cu ARACIP, cu solile, cu evaluarea calității.Nimeni nu se mai preocupa de calitate ci doar de supraviețuirea sistemului.Inspectoratele dorm, nu fac decât trafic de influenta și pun bete în roate școlilor, Aracip nu mai are finantare și nu mai evaluează nimic, școlile de abia supraviețuiesc în condițiile subfinantarii acute, iar domn ministru, umflat ca un cocos, striga cucurigu, avem bani suficienți, școlile au de toate, copiii sunt în siguranță, etc. Minciuni crase de la cel mai mincinos, demagog și ipocrit ministru pe care l -a avut învățământul romanesc.Sa-l întrebat pe Cimpeanu dacă la Tg. Jiu atunci când a înființat o filiala a Universității de Agronomie pe care o conducea a vizat calitatea învățământului sau banii?!.Rușine domnule Cimpeanu de la Gorj ați luat doar bani căci de calitate nici vorba.Si sa nu ziceți ca nu știți căci va pot demonstra cum profesorii păzeau asa -zișii studenți sa poată copia.Terminati cu laudele și minciunile și faceți ce trebuie pentru învățământ. Sunt atât de multe de făcut.Dincolo de fițele de mare doct, n-ati lăsat în urma decât gargara.
    Abia când o sa plecat i sa se vadă dezastrul!

  2. Comparatia ARACIP – OFSTED – “servita” recent, din pacate cu non-salanta suficienta, mass-mediei noastre de dl.Radu Szekely oficial al Ministerului Educatiei – este IRELEVANTA in context si chiar inselatoare in mare masura, asa cum bine a remarcat autorul acestui articol….
    1. OFSTED inseamna Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills – Oficiul/ Biroul pentru Standarde in educatie, serviciile si competentele copiilor. In educatia din Romania , prin OG 75-2005, STANDARD inseamna doar o cerinta, un referential (o propozitie/ fraza) si NU un “document stabilit cu participarea si prin consensus-ul partilor interesante relevante, aprobat de un organism recunoscut, pentru a stabili anumite reguli si ghiduri de mare interes si uz comun, in aplicatii repetitive, pentru a obtine un grad optim de ordine intr-un context dat”…. Unii oficiali din ME se opun si astazi, la noi, acestei abordari a conceptului standard indoctrinand elevii si studentii cu ideea conform careia standardele s-ar impotrivi inovativitatii si creativitatii specifice mediului educational (!!!)
    2. OFSTED nu se ocupa de asigurarea calitatii educatiei – nici macar simuland-o ca ARACIP si ARACIS la noi… Deci OFSTED nu este deloc “echivalenta” ARACIP!!!….Asa cum am mai declarat public, nu exista in E24 asemenea organzatii “echivalente” intrucat conferintele ministrilor educatiei din E16 au decis, inainte de 2003, ca asigurarea calitatii educatiei este necesara doar in invatamantul superior!!
    3.OFSTED este independent de guvern (deci si de ministerul educatiei din Marea Britanie) depinzand doar de Parlament, asigurandu-se astfel inexistenta conflictelor de interese – evidente la noi in relatia Ministerul Educatiei – ARACIP/ ARACIS datorita gravelor deficiente conceptuale ale OG 75-2005.
    4.OFSTED a fost infiintat in 1993, are peste 1275 functionari si un buget anual de 168 milioane lire – orice comparatie cu ARACIP este total irelevanta!
    5.OFSTED inspecteaza periodic toate serviciile prestate de SCOLI si alte organizatii tinerilor britanici (educationale, sociale, de adoptie, de asistenta sociala, de integrare, etc.), evaluand calitatea prestatorilor pe 4 niveluri (OUTSTANDING/ GOOD/ REQUIRES IMPROVEMENT/ INADEQUATE)…
    6.OFSTED efectueaza cerectari stiintifice in domeniul sau de activitate si comunica exemplar cu toti ce interesati in activitatile sale (prin https://engage-education.com/blog/video-article/#!) primind feedback-ul acestora… ARACIP nu are asemenea preocupari….
    Frapeaza intr-adevar, in declaratiile dlui Radu Szekely, exagerata grija a Ministerului Educatiei de a include in diferitele structuri manageriale ale viitorului ARACIP persoane considerate a fi reprezentative pentru anumite parti interesate dar de fapt total incompetente in educatie si inspectie!!! … Un autor britanic (in domeniul Managementului) a declarat candva “I do not believe in the collective wisdom of individual ignorancies”… Pe drept!…

  3. Un cleric este absolut necesar in ARACIP, cu un trafalete daca se poate + alte persoane tot asa superficiale ca dl. ex-asistent abramburit, care sa nu aiba habar nici de educatie, nici de managementul calitatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ciprian Teleman, favorit ca ministru la Cercetare-Digitalizare – SURSE. Este președintele PLUS Ilfov, cu studii de geologie, dar carieră recentă în coaching de business, inteligență emoțională și managementul stresului și venituri principale din activități financiar-contabile

Persoana avută în vedere de USR-PLUS pentru a conduce Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării în viitorul guvern, Ciprian Teleman, este o persoană polivalentă, din câte reiese din informațiile publice și…
Vezi articolul

Prima lună de școală, ratată, iar a doua lună, incertă pentru Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar. Szekely: Au existat întârzieri în fluxurile financiare / Directori de școli: Dacă știam că treburile stau lejer, nu ne mai complicam atât

Inspectoratele școlare au început să semneze deja contractele cu cele 1.415 școli din toată țara, validate cu jumătate de an în urmă în Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS),…
Vezi articolul

O primă viziune macro asupra impactului COVID-19 în educație. Andreas Schleicher, OECD: În această criză, toți profesorii trebuie să se implice, să aibă mai multă autonomie și să fie încurajați spre schimbare, cu ajutorul tehnologiei

“Riscurile cu care se confruntă omenirea cresc pe măsură ce lumea devine mai interconectată: pandemia de COVID-19 nu se oprește la granițe și îi afectează pe oameni indiferent de naționalitate,…
Vezi articolul

GRAFIC Aproape 220 de mii de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani terminaseră cel mult 8 clase în 2020. Procentul celor care au abandonat școala timpuriu a început să crească din nou, în primul an al pandemiei / România urmează să acorde granturi pentru 2.500 de școli, de anul viitor, pentru reducerea fenomenului

Aproape 220 de mii de tineri cu vârste între 18 și 24 de ani terminaseră cel mult 8 clase în 2020, potrivit unei analize Edupedu.ro pe baza datelor de la…
Vezi articolul

Masa promisă de președintele Iohannis în toate școlile din România a dispărut în proiectul legii Cîmpeanu, care prevede pentru următorii 10 ani tot liste de școli din pixul ministrului / Piedici în generalizarea after school-ului la stat

Masa diversificată în toate școlile din România și extinderea programelor de tip after-school în unitățile de învățământ de stat sunt obiective explicite ale proiectului președintelui Klaus Iohannis – “România educată”,…
Vezi articolul