Cum a distrus legea Educației Deca-Iohannis singura aplicație digitalizată care funcționa la obținerea gratuității studenților pe transportul din București – Youth TB. Aproape 130.000 de studenți trebuie să plătească integral abonamente de transport și să aștepte înapoi 90% din bani când sunt gata procedurile universităților / Ce soluție ar exista

Foto: colaj Edupedu.ro / Sursa: STB

Studenții din Capitală care circulă cu transportul în comun de suprafață – autobuze și tramvaie – au de plătit integral abonamentele de transport ale Societății de Transport București (STB), pentru că legea educației intrată în vigoare de exact o lună nu mai permite cumpărarea de abonamente reduse direct, ci presupune ca reducerea de 90% acordată lor să fie decontată la facultăți, atunci când procedurile universităților vor fi gata. O soluție simplă din partea STB ar exista, pe principiul folosit cu succes anul universitar trecut, când studenții care își făceau cont în aplicația YouthTB puteau lua abonamentele de transport gratuit, doar cu câteva click-uri. Acum, însă, toate acele proceduri și tot mecanismul din spatele acordării digitalizate și simple a acelui beneficiu au fost distruse prin prevederile noii legi a Educației Deca-Iohannis și prin legislația subsecventă făcută de Ministerul Educației, condus de Ligia Deca.

În toată țara, pe transportul public de suprafață, un student nu are în prezent decât să cumpere integral titlul de călătorie pe care și-l dorește, urmând ca de la secretariatul facultății de care aparține să obțină 90% din valoarea titlului de călătorie. Asta presupune noua lege 199/2023 a educației în învățământul superior în lipsa unor norme clare cum este la transportul feroviar și de metrou și după cum explică surse din conducerea STB pentru Edupedu.ro.

Pentru studenții care învață în București, care până luna trecută beneficiau de reducere direct prin aplicația YouthTB, noul cadru legislativ le îngreunează procesul și practic face imposibilă digitalizarea prin singura aplicație mobilă în zona transportului pentru aceștia. Este vorba de aproape 130.000 de studenți aflați în centrul universitar București, cel mai mare centru universitar din România, potrivit datelor de la Consiliul Naționale pentru Finanțarea Învățământului Superior (CNFIS), adică peste un sfert din totalul de studenți din țară la 1 octombrie 2022.

„Ce se întâmpla înainte era că Primăria Municipiului București acorda acea reducere de 50% din aplicație, erau bani suportați de primărie. Restul de 50% veneau decontați apoi de la facultate prin normele de transport studențesc de atunci. Așa au avut gratuitate, practic, studenții la STB anul trecut”, explică surse din societatea de transport pentru Edupedu.ro. „Acum a venit legea nouă care spune 90% reducere și, procentele de reducere fiind diferite, trebuie armonizate. Primăria s-a gândit că poate vine cu 10% și 90% să fie decontat de universități, dar rămâne de văzut, asta este ca să venim în ajutorul lor și practic studenții să călătorească în continuare gratuit în București, pe noile reguli, pe STB”, conform acestora.

„Ideea este că dacă universitățile nu doresc să facă un contract cu operatorul de transport, noi nu putem să îi ajutăm pe studenți și să le dăm 90% reducere direct la cumpărare pentru că 90% trebuie să îi plătească cineva: Ministerul Educației, Universitățile, cineva. Este un decont între instituții. Toată această bucătărie eram dispuși să o facem noi, noi ne-am expus toată disponibilitatea să venim în sprijinul studenților din București, am făcut o investiție în aplicația YouthTB, am integrat date de la Minister și pentru noi și pentru studenți era minunat să meargă să intre pe aplicație, să plătească 10%, adică 8 lei din 80, ori chiar deloc dacă reușim cu Primăria să asigure ei 10%.

Totul la un click distanță, pe baza datelor de la Minister, ca să cerem și noi sumele pentru atâtea abonamente de student ale atâtor studenți înmatriculați la Universitatea X. Era o chestiune care deja era implementată și care era condiționată ori de o convenție între universități și operator, ori între minister și operator. Dar acum nu se mai poate”, au mai explicat surse din STB.

Aplicația permitea cumpărarea abonamentelor gratuite pentru studenți anul trecut, din octombrie 2022, după cum arătau datele de pe site-ul STB de la acel moment:

Aceeași aplicație nu mai poate fi folosită pentru aceste beneficii pentru studenți în acest an universitar, conform descrierii de pe site-ul STB:

Amintim că încă de pe 9 septembrie, directorul STB de la acea vreme, Adrian Criț, anunța că în București studenții nu pot avea reducere de 90% la transportul în comun pentru că normele de decontare între operatorul de transport și universități nu există. Problema acordării reducerilor părea că a fost rezolvată odată cu publicarea oficială a regulilor de transport pe noua lege a educației pe 8 septembrie.

Revenind la transportul redus cu 90% la STB, „blocajul este în zona universităților și la minister. Dacă se ajunge la orice formă de decont al acestei diferențe de tarif, suntem dispuși să facem o colaborare, o convenție. Dacă instituția X ne spune că decontează 90% diferența de tarif, adică avem certitudinea că, la finalul lunii, după ce emitem zeci de mii de abonamente, se poate emite o factură care se poate deconta, noi suntem total deschiși”, explică aceleași surse din companie.

Problema o reprezintă acum procedurile de decont la universități. Discuția este că în general studenții nu au 80 de lei să își cumpere lunar abonament. Sunt și cazuri în care ei pot scoate acești bani din buzunar lună de lună fără probleme. Dar știm cum este viața de student. Poate nu ai să dai 80 de lei când ai putea ușor să dai doar 8 lei din start. Dacă el nu are certitudinea că i se decontează peste o zi, două, trei, o lună, ce face? Cum încurajăm acum transportul în public, și mai ales legal? Că acesta este dezideratul tuturor.

Faptul că studenții sunt acum înmatriculați sau nu, nu contează, pentru că noi nu vom mai face nicio verificare. Noi nu mai acordăm nicio reducere. Ei își pot achiziționa titlul de călătorie ca orice cetățean, la preț integral. Pentru noi ca operator, studenții sunt simpli cumpărători acum și pot seta acest lucru din aplicație – regular user / user „fără reducere”, în caz că nu le apare opțiunea de a cumpăra abonamentul simplu de o lună la 80 de lei, aici este posibil să fie o eroare informatică de la noi”, conform surselor citate.

În ceea ce privește aplicația YouthTB, prin care exclusiv s-au eliberat abonamentele de transport pentru elevii și studenții din București și Ilfov din februarie anul acesta și până de curând, elevii având posibilitatea în continuare să obțină abonamentele gratuite conform legii educației în învățământul preuniversitar, sursele au declarat că „s-a făcut o investiție cu aplicația. Noi am vrut să gestionăm și partea de elevi, și partea de studenți. Câtă vreme știai că plătești puțin la transport în comun, lăsai ca student mașina acasă. Dacă X lasă, Y lasă, începem să ne deblocăm traficul. Acum am fost nevoiți deci să suspendăm partea de utilizator student”.

„Noi nu am oprit demersurile, noi am venit cu un nou set de demersuri către universități recent, le-am spus că avem această aplicație, ei au bazele de date, hai să vedem dacă putem face în așa fel încât studenții lor să beneficieze direct de reducere la noi și pe baza facturilor să ne dea nouă universitățile banii, nu studenților. Pentru asta ne trebuie și susținere din partea beneficiarilor, să le zică studenții universităților că nu pot aștepta 4 sau 5 luni sesiunile de decontări ca să recupereze sute de lei. E doar vorba de un dialog. La feroviar de ce avem alte reguli și la transportul local noi suntem un fel de paria? Studentul pe noi se supără, că „de ce nu ne dați, domne?””, au continuat acestea.

„Deocamdată nu am primit răspunsuri de la universitățile din București. Așteptăm să vedem ce invitații la discuții primim de la reprezentanții lor”, au conchis sursele din conducerea STB.

Exit mobile version