Dăm burse de merit elevilor cu note mici. Dar ce ne facem cu bursierii care lipsesc de la școală?

Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Am urmărit dezbaterea legată de bursele de merit acordate elevilor cu note mici și am observat că în spațiul public nu se discută despre un criteriu esential care ar trebui asociat cu acordarea acestor burse de merit: prezența elevilor la școală.

Abandonul școlar în România este mult peste media statelor Uniunii Europene, iar unul dintre predictorii cheie ai abandonului școlar este absenteismul cronic al elevilor. Mai mult decât atât, unul dintre studiile noastre longitudinale recente arată că absenteismul școlar este unul dintre cei mai puternici predictori ai performanțelor slabe ale elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a 8-a, iar absenteismul școlar în clasele primare a scăzut probabilitatea ca elevii să participe la Evaluarea Națională cu 39.5% (*Dolean, Melby-Lervåg & Lervåg, 2023). În ciuda diverselor opinii care circulă în spațiul public, datele noastre ne arată ceea ce ar trebui să fie clar pentru toată lumea: prezența la școală a elevilor din România este foarte importantă pentru educația lor.

Argumentul folosit pentru a justifica decizia acordării burselor de merit chiar și elevilor cu note mici a fost ca și elevii din mediile defavorizate să aibă șanse să beneficieze de burse de merit. Este lăudabilă susținerea ideii de ajutorare a elevilor din medii defavorizate, însă acordarea unei burse de merit elevilor cu note mici fără să se ia în calcul absenteismul școlar riscă să condiționeze pozitiv (beneficii financiare) un comportament negativ (absenteism școlar). Un elev cu o medie generală de 4 poate primi bursă de merit pentru că majoritatea colegilor au medii de 2 sau de 3, însă atunci când un elev are media 4, probabilitatea este foarte mare ca acesta să nu fi frecventat școala cu consecvență. Iar profesorii nu pot să le predea elevilor dacă aceștia nu vin la școală. 

În acest caz, acordarea unei burse de merit elevilor care au multe absențe (chiar dacă sunt în top 30% din clasă) transmite următorul mesaj: Atât timp cât colegii tăi sunt mai slabi decât tine, este acceptabil să chiulești din când în când. 

Iar legea e foarte generoasă cu acești elevi. Conform ROFUIP 2023 elevii au dreptul la 40 de absențe pe an motivate de părinte fără justificare medicală și 19 absențe nemotivate/nejustificate pentru a preveni scăderea notei la purtare (care ar anula obținerea bursei de merit) conform Ordinului 3.797/2023, coroborat cu Ordinul 6.238/2023. Cu alte cuvinte, unii elevi ar putea fi eligibili pentru burse de merit chiar în situația în care ar avea 59 de absențe într-un an școlar (fără motivare medicală). 

Aceste anomalii, dacă nu sunt reglementate, riscă să scadă motivația școlară a elevilor și neglijează impactul uneia dintre problemele stringente ale învățământului românesc: absenteismul școlar.   

*Dolean, D.D.,  Melby-Lervåg, M. & Lervåg, A. (2023, July). Socioeconomic background, school absence, word reading and reading comprehension are related to the middle school exit exam among Roma and non-Roma youths in Romania: A longitudinal study from the first to eight grade. Spoken paper presented at the 30th Annual Conference of the Society for the Scientific Studies of Reading, Port Douglas, Australia. 

Exit mobile version