Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „am încercat să avem programe mai aerisite” în noul curriculum de la nivelul liceului. Acesta a vorbit și despre orele aflate la dispoziția cadrului didactic și a afirmat că „acea măsură cu 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru activități remediale reduce presiunea și asupra lor”. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Actualități.
- Amintim că Ministerul Educației și Cercetării a pus în transparență luni, 24 noiembrie, programele de liceu pentru noile planuri cadru, după care ar trebui să învețe elevii de liceu din toamna anului 2026. Acestea pot fi consultate aici pe discipline, filiere și profiluri.
„În noul curriculum, de exemplu, de la nivelul liceului, am încercat să avem programe mai aerisite, uneori, cum se spune, less is more, adică mai puțin poate să însemne mai mult, dacă faci lucrurile relevant și duci conținuturi relevante”, a spus Daniel David.
Ministrul Educației și Cercetării speră ca profesorii să înțeleagă că 25% din timpul alocat unei discipline pentru activități remediale reduce presiunea „și asupra lor”. „Acum, dacă ai 25% din timp pentru copii, poți să interacționezi într-o manieră mult mai plăcută, cu sens, cu semnificație”, a precizat Daniel David:
„Și sper că profesorii să înțeleagă că acea măsură cu 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru activități remediale reduce presiunea și asupra lor, că, până acum, timpul era la dispoziția profesorului, dar foarte mulți erau focalizați tot pe lecții și pe conținuturi noi. Acum, dacă ai 25% din timp pentru copii, poți să interacționezi într-o manieră mult mai plăcută, cu sens, cu semnificație, astfel încât procesul educațional să fie nu doar eficient, ci să se desfășoare și într-un cadru cât mai plăcut, fără un preț suplimentar”
Din anul școlar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu și liceu se va face ținând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activități remediale, de consolidare, fixare, aprofundare, precum şi de transfer al competenţelor în viaţa de zi cu zi, în funcție de nevoile şi interesele reale ale elevilor, precum şi de specificul clasei/grupului, potrivit Ministerului Educației și Cercetării.
Reforma programelor școlare pentru liceu
Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.
Pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.
- Vezi aici care sunt profesorii care fac programele școlare la pedagogie pentru liceele de educatori și învățători 2026. Șeful DPPD al UB Ovidiu Pânișoară, Firuța Tacea, Mariana Crașovan, Laura Ciolan și Daniel Mara sunt coordonatori.
De ce este importantă reforma curriculară
Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.
„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.
- Reforma curriculară a fost ratată pentru elevii care au făcut clasa pregătitoare și au început gimnaziul în 2016 pe un curriculum nou, centrat pe competențe, nu conținuturi, așadar în primele două cicluri de învățământ. Ei ar fi trebuit să continue cu noi planuri-cadru și programe și la liceu, în 2020-2024, dar reforma lor curriculară a fost amânată de miniștri politicieni.
- În schimb, în fiecare toamnă, profesorii de liceu au primit cu câteva zile înainte de începutul cursurilor „repere metodologice”, adică ghiduri în care au sugestii cum să armonizeze la clasă programa școlară din gimnaziu cu cea nereformată din liceu de două decenii.
- Bacalaureat nou în 2030. La ce materii va fi examenul, în funcție de filieră, profil și specializare: la uman-filologie, prima probă obligatorie a profilului va fi o limbă străină, în loc de istorie.
