Daniel David, la prima dezbatere națională pe noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu: Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline / Dați-mi modele bune și adăugăm câte ore trebuie ca acel model să funcționeze

Daniel David / Foto: captură MEC/ Facebook.com/ Euronews România

„Să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore, an de an, discipline peste discipline” a fost mesajul ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, în deschiderea dezbaterii privind noile planuri-cadru pentru liceu, de la Universitatea Politehnica. Educația din România trebuie regândită pentru a deveni un instrument real de dezvoltare și nu o povară pentru elevi, a mai transmis oficialul. De la bun început a subliniat faptul că nu a fost convenabil pentru el că a debutat mandatul cu lansarea planuri-lor cadru, pe care a caracterizat-o drept un „moment de scandal”.

„Nu m-am simțit confortabil că trebuie să încep mandatul cu această discuție, dar presiunea curriculară este evidentă. Avem planuri vechi din 2004, iar ultima oportunitate de schimbare a fost în 2021. Acum, avem obligația legală de a le revizui și de a le corela cu modificările din sistem, inclusiv examenul de bacalaureat”, a declarat ministrul.

Acesta a punctat că suprasolicitarea elevilor este o realitate, iar obiectivul reformei nu este doar să reducă numărul de ore, ci să creeze un echilibru între diferitele arii educaționale. „Nu vrem să ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, discipline peste discipline. Trebuie să asigurăm o educație relevantă, nu doar un volum de informații greu de gestionat”, a explicat oficialul.

Impactul nivelului actual al educației asupra securității naționale a fost reluat de Daniel David: „Știm cu toții că alfabetizarea științifică este o problemă gravă. Rezultatele la testele PISA și TIMSS ne-au arătat unde suntem la 15 ani, iar ultimele analize privind competențele liceenilor și adulților confirmă un declin. A fost un moment dificil să afirm acest lucru, dar educația în forma actuală este un risc de securitate națională”, a subliniat el.

Ministrul a accentuat că planurile-cadru propuse nu sunt definitive, ci doar o variantă asupra căreia se caută consens. „Am încercat să găsim un echilibru între științe, identitate națională, abilități pentru viață și religie. Este un proces complicat, dar suntem deschiși la noi propuneri. Nu numărul de ore este problema, ci modelul de învățare. Dați-mi modele care funcționează și ajustăm orele în consecință.”

Totodată, oficialul a subliniat importanța unui dialog constructiv între elevi, profesori și părinți pentru a găsi cele mai bune soluții: „Nu vrem doar critici, ci propuneri concrete care să ducă la o educație mai eficientă și adaptată realității.”

Procesul de dezbatere privind noile planuri-cadru va continua, iar Ministerul Educației a anunțat că va lua în considerare toate sugestiile fundamentate. În final, ministrul a reafirmat obiectivul principal: „Educația trebuie să fie o oportunitate pentru copii și pentru țară, nu un obstacol. Sper ca această dezbatere să ne aducă mai aproape de un model educațional mai eficient și mai modern.”

Redăm discursul ministrului Daniel David:

„Mă bucur că suntem aici, oameni cred cu perspective diferite asupra sistemului de educație și cred că cu perspective diferite asupra proiectelor pe care le-am pus în dezbatere. Unii mai cerebrali, alții mai emoționali, ca să spun așa. Dar cred că cu toții avem un scop și scopul acela este să avem grijă ca educația să nu devină un risc pentru națiune, ci să devină o oportunitate. De aceea suntem aici. Ca să fiu cinstit, nu m-am simțit foarte confortabil că la început de mandat trebuie să încep cu discuția despre planurile-cadru. Toată lumea știe că e moment de scandal. Pe de altă parte, ca ministru, sunt responsabil de acest domeniu și deși, repet, n-am fost bucuros absolut deloc, presiunea curiculară cu toți o știm – avem anuale din 2004, conținuturi din 2004, ultimul tren ar fi fost 2021, atunci trebuia să facem acest lucru. 

Doi, presiunea legală. Legea ne obligă să regândim planurile-cadru și în conexiune cu bacalaureatul și cu alte modificări care au apărut acolo. Trei poate spun ceva dur, dar știm cu toții oarecum că este măcar un dram de adevăr – chiar și cei care nu sunt de acord cu lucrurile pe care le prezint – să nu ne transformăm copiii în hamali care să poarte cursuri peste cursuri, ore peste ore an de an. Discipline peste discipline. E foarte important și acesta este un argument pentru mine moral, psihologic. Și trei, un argument mai grav. Cu toții știm că zona de alfabetizare științifică nu arată bine în țară. Tot știam de PISA, știam de TIMSS, adică clasele a VIII-a, 15 ani. Avem deja rezultate la liceu care arată mai rău decât ce se întâmplă acolo. De aceea, să știți că eu m-am gândit de multe ori până când am spus că nu-i prea ușor când un ministru vorbește de risc de securitate națională pentru un domeniu, e o chestie importantă. Am stat și m-am gândit mult dacă să spun asta în spațiul public. Dar când am văzut ultimele analize legate de numerația, literația la nivel de liceu, când am văzut competențele adulților, este un risc de securitate națională. Nu mai putem continua așa!

Noi am venit cu niște propuneri, n-am avut pretenția și din momentul când am prezentat în spațiul public a spus foarte clar că nu am pretenția că trebuie să rămână așa cum au fost propuse. Asta e o variantă la care ne-am gândit, o variantă în care am încercat să găsim un echilibru între științe, religie, identitate națională, abilități pentru viață. Lucru complicat – e foarte greu să ții echilibru în aceste între aceste zone și spuneam că prin dezbateri sper să ajungem la o variantă și numai în această formă am să-i dau drumul dacă este o variantă larg îmbrățișată de sistem. Eu am spus că este în primul rând pentru elevi, dar este în același timp și pentru profesori, fiindcă n-ai cum să faci școală fără profesori și în același timp pentru părinți și societate. De aceea, în aceste zile de dezbatere am învățat multe lucruri. Am aflat despre problemele în zona soci-umană, pe filiera tehnologică, am aflat despre respectiva istoricilor legată de studiul istoriei. Sunt probleme reale, dar atitudinea trebuie să fie una de a veni, a definit problema, a propune soluții, iar ministerul, așa cum s-a angajat, va veni cu modele care funcționează mai bine. Problema nu este legată de numărul de ore. 

Dați-mi modele bune și adăugăm câte ore trebuie că acel model să funcționeze, dar avem nevoie de alte modele. Când știu cât de prost merg lucrurile și aud că nu trebuie să schimbăm, nu modificăm, nu este în regulă. Așa că sper ca și după această dezbatere să veniți cu noi idei. Am învățat multe lucruri în aceste 10 zile, cu noi idei, noi propuneri, fiindcă în final repet ce am spus înainte, este foarte important ca educația să nu devină un risc pentru națiune, ci o oportunitate pentru copii și țară. Dați-mi acest lucru și o să avem planuri cadru bune”.

Din dezbatere:

Exit mobile version