Daniel Georgescu, inspector și reprezentant al Ministerului Educației și Cercetării, a spus că deși componența grupului care a realizat programa școlară pentru limba și literatura română a fost una numeroasă (n. red 30 de persoane), „s-a avut în vedere o armonizare a perspectivelor, astfel încât să nu reprezinte punctul de vedere al unei singure persoane, nici al unui duo sau al unui grupuleț”. Georgescu a făcut declarația joi, 27 noiembrie, în cadrul prezentării oficiale a programei din partea Ministerului Educației.
- Programa școlară pentru clasa a IX-a la limba și literatura română, pusă în transparență, a stârnit critici în spațiul public: Profesorul Liviu Papadima a recomandat „refacerea componentei de literatură, integral / Profesorul Ștefan Baghiu, spune că noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. /
- Vezi aici lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi
Daniel Georgescu, inspector al Ministerului Educației, a spus că deși din grupul de lucru care a elaborat programa de liceu pentru clasa a IX-a a fost numeros, s-a avut în vedere o „responsabilitate, în special morală” și „să nu reprezinte punctul de vedere al unui singur component, al unei singure persoane, nici al unui duo sau al unui grupuleț și pe cât posibil să armonizeze diversele puncte de vedere astfel încât să ajungem la cel mai bun produs curricular”.
Daniel Georgescu a făcut parte din grupului de profesori care a elaborat programa de liceu pentru clasa a IX-a pusă în transparență pe 25 noiembrie.
Coordonatoarea grupului de profesori care a elaborat programa școlară de limba și literatura română pentru clasa a IX-a, Oana Fotache Dubălaru, decan Facultatea de Litere, Universitatea din București, a explicat joi, în prezentarea oficială a Ministerului Educației, că „programa nu apelează la ideea conceptul de autori canonici. Nu și-a propus de la bun început să vină cu o listă închisă, obligatorie, cu o listă fixă de autori”. În plus ea a precizat că „profesorul poate alege anumiți autori, mai vechi, mai noi, care să trezească curiozitatea pentru apariția literaturii ca fenomen, pentru apariția motivației de a scrie”.
Redăm declarația inspectorului școlar Daniel Georgescu:
Daniel Georgescu, inspector MEC: Programele școlare la limba și literatura română de clasa a IX-a au fost elaborate de către un grup de lucru din care au făcut parte, în afara celui care vorbește, reprezentanți ai Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, bineînțeles, reprezentanți ai Academiei Române, ai Institutului de Lingvistică Iorgu Iordan Alexandru Rosetti al Academiei Române, bineînțeles, cadre didactice din mediul universitar și preuniversitar. Au fost peste 30 de componenți în acest grup de lucru și s-a încercat asigurarea unei reprezentativități la nivel național înafară de reprezentările instituționale despre care v-am spus.
S-a avut în vedere, bineînțeles, o armonizare a perspectivelor, ținând cont de numărul mare de componenți și bineînțeles de punctele de vedere exprimate, astfel încât programa la care s-a ajuns să nu reprezinte punctul de vedere al unui singur component, al unei singure persoane, așa cum s-au înaintat propuneri, nici al unui duo sau al unui grupuleț, ci pe cât posibil să armonizeze diversele puncte de vedere astfel încât să ajungem la cel mai bun produs curricular. De asemenea a fost avută în vedere ideea de responsabilitate, responsabilitate în cadrul grupului, responsabilitate socială, educațională, instituțională, evident, pentru cei care acolo reprezentau instituții și mai ales responsabilitate morală”.
Componența grupurilor de lucru pentru programele de clasa a IX-a
Potrivit documentului oficial, coordonarea științifică este asigurată de Oana Anca Dubălaru, decana Facultății de Litere a Universității din București. Responsabil din partea MEC este consilierul Daniel Georgescu, iar responsabil din partea Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) este Constantin Ciprian Nistor.
Din echipa extinsă fac parte cadre universitare, cercetători ai Academiei Române și profesori din colegii naționale din București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Bistrița, Arad, Craiova și alte centre educaționale și inspector școlari.
- GLC 1 – Limba și literatura română (învățământ liceal, toate filierele, TC și CS)
- Georgescu Daniel – Ministerul Educației și Cercetării – Responsabil MEC
- Nistor Constantin Ciprian – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
- Dubălaru Oana Anca – Universitatea din București – Coordonator Științific
SGLC Trunchi Comun
- Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Martin Mircea – Academia Română – Membru
- Zafiu Rodica – Academia Română – Membru
- Nicolae Alexandru Cosmin – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” – Membru
- Răduță Doina Magda – Universitatea din București – Membru
- Ilie Emanuela – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
- Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Anisie Monica Cristina – Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București – Membru
- Bentz Teodora – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, București – Membru
- Chelariu Silvia Ofelia – Colegiul Național „Al. I. Cuza”, Focșani – Membru
- Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
- Corcheș Horia Ciprian – Colegiul Național „George Barițiu”, Cluj-Napoca – Membru
- Covaci Ariana Oana – Colegiul Național „C. D. Loga”, Caransebeș – Membru
- Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Dudaș-Vasilfe Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
- Gâlea Gabriela Anamaria – Colegiul Național „Titu Maiorescu”, Aiud – Membru
- Halaszi Monica – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
- Marian-Ionescu Maria Cristina – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, Ploiești – Membru
- Maxim Andreia Nicoleta – Colegiul Național „Moise Nicoară”, Arad – Membru
- Morar Mihai Gheorghe – Colegiul Național „Mihai Viteazul”, Ploiești – Membru
- Negrilă Mihaela Cornelia – Școala Gimnazială nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov – Membru
- Nistor Georgiana Andreea – Colegiul Național „Sfântul Sava”, București – Membru
- Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
- Petrache Anca Denisa – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
- Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
- Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
- Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
- Vintilă Isabel Giorgiana – Școala Gimnazială Nr. 3, Suceava – Membru.
Componența la disciplina din Curriculum de Specialitate (CS) „Discursuri multiple – Literatură și științe”:
- Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
- Brăescu Raluca – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan–Alexandru Rosetti” – Membru
- Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
- Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
- Dudaș-Vasile Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
- Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
- Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
- Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
- Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
- Avădani Ioana – Centrul pentru Jurnalism Independent – Membru
Informații de context
Noua programă școlară pentru materia Limba și literatura română la clasa a IX-a, care ar trebui să fie aplicată în licee din anul școlar 2026–2027, a fost publicată marți seara, 25 noiembrie 2025, în dezbatere publică de către Ministerul Educației și Cercetării.
Ar urma să se aplice pentru elevii care acum sunt în clasa a VIII-a.
Documentul include două variante distincte: programa pentru Trunchiul Comun (TC), obligatorie pentru toate specializările, și programa pentru Curriculum de Specialitate (CS) destinată filierei teoretice, profil umanist precum și profilului pedagogic din filiera vocațională.
Programa școlară veche din 2009 și care este și astăzi în vigoare se remarcă printr-un limbaj mai puțin tehnic și mai deschis cititorului, care poate fi înțeles mai ușor decât noua programă a Ministerului de oricine îl parcurge. De asemenea, vechea programă prevede studierea în liceu a literaturii pe teme, cu autori din epoci diferite.
Printre autorii recomandați acum se află cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi.
Recomandările și modul de abordare al programei pentru clasa a IX-a a stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.
Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.
Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.
Profesorul Ștefan Baghiu adus critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă
