Directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani, Daniela Orășanu, atrage atenția asupra examenului de la finalul clasei a VIII-a: „Este irelevant examenul de evaluare națională, pot s-o spun convinsă”, a declarat directoarea în cadrul emisiunii „În fața ta”, de la Digi 24.
- Recomandarea OECD pentru examenul românesc de la clasa a VIII-a: să includem și notele din clasele a VII-a și a VIII-a într-un portofoliu educațional, în plus față de Evaluarea Națională multidisciplinară
- Evaluarea Națională este un examen pe care îl dau elevii la final de clasa a VIII-a, la limba română și matematică și care nu are notă de trecere. Toți elevii, indiferent de medie, ocupă un loc la un liceu prin repartizare computerizată, pentru că învățământul este obligatoriu: 12 ani sau 13 în cazul învățământului la seral, potrivit Legii Educației.
„Este irelevant examenul de Evaluare Națională, pot s-o spun convinsă, clar. E nevoie de o resetare urgentă a tipurilor de examen de evaluare în țară, a spus directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani, Daniela Orășanu, premiată anul trecut de Asociația pentru Valori în Educație în cadrul Galei Premiilor pentru Directorii Anului.
Întrebată cu ce ar putea fi înlocuit examenul, Daniela Orășanu a spus: „Să fie un proces. Eu cred că în România sunt foarte multe examene.
Sunt foarte multe examene pentru că părinții cumva nu știu să-și definească succesul și-l înlocuiesc cu medii și cu diplomele copiilor. Le dăm copiilor tot felul de examene ca să-i dăm o mulțumire părinților și să-l lăsăm pe părinte că e liniștit acolo. «Copilul e ok, înseamnă că dacă are 10 bine». Nu. Evaluarea cred că ar trebui să fie un proces în sine. Nu într-o zi, nu pe o anumită materie. Știți cum vin copiii în clasa a IX-a și copii buni, copii cu medii foarte mari.. Habar nu au fizică, chimie, biologie.
Digi24: Pentru că au învățat doar română și matematică într-a VIII-a nu se mai face niciun fel de altă materie, în afară de cele pentru examen?
Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Unirea din Pașcani: Da, da. Și nu e în regulă. Lucrul ăsta nu e deloc în regulă așa”.
Informații de context
Pe 11 septembrie 2025, ministrul Daniel David a spus la Radio Iași că „nu se pune problema în viitorul apropiat să modificăm Evaluarea Națională” și că „dacă anul viitor reușim să ne stabilizăm, putem să ne punem la masă cu toții să ne gândim ce facem peste doi-trei ani cu Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a”.
În luna aprilie, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus, la MetropolaTV, că simulările examenelor naționale și examenele în sine, în acest moment, nu se mai pretează la rețete. „Ultimul lucru pe care ni-l dorim este să producem învățare prin rețete, prin șabloane”, a afirmat acesta.
Mulți profesori de diverse discipline spun în spațiul public că Evaluarea de clasa a VIII-a trebuie regândită.
Profesorul Radu Bereteu, spun că: În momentul în care, la clasa a VIII-a, dai Evaluarea Naţională doar la Română și Matematică, noi avem un blocaj. Trebuie regândit puţin, să dăm câte puţin din fiecare.
Și Luciana Jinga, cercetător Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului a spus că: „elevi de liceu mi-au spus că nu au învățat Istorie la clasa a VIII-a pentru că s-au pregătit pentru Evaluarea Națională, la română și matematică. Ar trebui să vedem ce se întâmplă cu disciplina „Istorie” și cum reformulăm examenele”.
Oana Fotache, profesor universitar spune că „avem multe manuale, metode noi, dar o Evaluare Națională și un Bacalaureat atât de rigide, care încurajează memorarea unor scheme și reproducerea lor”.
Amintim că Unitatea de Cercetare în Educație a transmis, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, că „dacă examenele naționale rămân bazate pe memorare, reforma curriculară nu va schimba realitatea din sălile de clasă”.
În legătură cu proba de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, tot cercetătorii de la Unitatea pentru Cercetare în Educație au arătat în 2023 că impactul curriculumului oficial la clasă este diminuat din cauza selectării arbitrare din textul programei școlare a competențelor și conținuturilor. Ei mai susțineau și că subiectele sunt concepute pe curriculumul care nu mai este în vigoare, cu barem de corectare care „compromite validitatea probei” prin punctaje alocate arbitrar – pe larg, aici
