Ministrul Daniel David: Pot să fiu de acord că nu trebuie să fie toți copiii de 9 și 10, dar parcă aș vrea să ia cât mai mulți dintre ei Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. Nu neapărat cu 9 și 10, dar să o ia. La BAC, între 9 și 10 există și 6, 7 și 8

1.586 de vizualizări
Foto: AGERPRES Foto – Grigore Popescu
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „pot să fiu de acord că nu trebuie să fie toți copiii de 9 și 10, dar „parcă aș vrea să ia cât mai mulți dintre ei Evaluarea Națională de clasa a VIII-a”. „Nu neapărat cu 9 și 10, dar să o ia (Evaluarea Națională – n.red). Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro. Vezi mai jos, în articol, datele despre examenele naționale din vara acestui an.
  • La Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a, elevii nu pot pica. Indiferent de nota obținută, elevii sunt apoi repartizați la un liceu, prin repartizarea computerizată, pentru că învățământul este obligatoriu: 12 ani sau 13 în cazul învățământului la seral, potrivit Legii Educației.

Moderatoare: Spunea directorul de la Școala din Curcani, domnul Viforel Dorobanțu, că este mai greu să aduci un copil la nota 5-6 decât să-l duci la 10 de la 8.

Daniel David: Probabil. Adică are mai multă experiență cu populația și cu elevii aflați la acest nivel decât mine, dar și eu, ca psiholog, uitându-mă, tind să-i dau dreptate. În același timp, și școlile trebuie să se uite un pic, să-și ia mai în serios și performanța legată de output. Eu pot să fiu de acord că nu trebuie să fie toți copiii de 9 și 10, dar parcă aș vrea să ia cât mai mulți dintre ei Evaluarea Națională de clasa a VIII-a. Nu neapărat cu 9 și 10, dar să o ia. La fel și la bacalaureat – nu trebuie să ai 9 sau 10. Da, 6-7-8. Între 9 și 10 există și 6, 7 și 8. Este important să te uiți și la acest indicator.

Sorin Haiduc, director al Colegiului Național „Preparandia-Dimitrie Țichindeal” din Arad, a vorbit despre gradul de dificultate al subiectelor de la examenele naționale și a precizat că  „a scăzut dramatic”. „Ajungem ca la bacalaureat, la matematică, de exemplu, să dăm un subiect de clasa a VI-a deghizat într-un subiect de clasa a X-a”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Despre Evaluarea Națională 2025. Joi, 10 iulie, au fost publicate rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2025, potrivit calendarului oficialPuțin peste 83% dintre elevii care au susținut anul acesta Evaluarea Națională (EN VIII 2025) au obținut medii peste 5, conform rezultatelor după contestații, transmite într-un comunicat Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Este cel mai mare procent din ultimii 16 ani. În privința mediilor de 10, după contestații, 85 de elevi au obținut medii maxime.

Peste 19 mii de contestații au fost depuse la Limba română, Matematică și Limba maternă de la Evaluarea Națională 2025, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării. Cel mai mic număr de contestații din ultimii ani la Evaluarea Națională 2025. În premieră, absolvenții de gimnaziu au putut depune cereri de vizualizare a lucrărilor, înainte de a decide dacă contestă nota. 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat că subiectele de la proba de Matematică (Evaluarea Națională 2025) „au avut suficiente subpuncte prin care putem să diferențiem elevii cu adevărat foarte buni”. Declarațiile au fost făcute pentru observatornews.ro.

Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.

Despre examenul de BAC 2025. Rata de promovare a examenului de Bacalaureat 2025, sesiunea de vară, a fost de 76,5% în urma soluționării contestațiilor, conform dosarului de presă publicat de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba de o creștere cu 2,2 puncte procentuale față de rezultatele inițiale, publicate pe 20 iunie.

32 de candidați care au susținut examenul de Bacalaureat 2025, sesiunea iunie, au obținut media 10, după ce au fost soluționate contestațiile, conform rezultatelor publicate de Ministerul Educației și Cercetării. Când au fost publicate rezultatele inițiale erau doar 23 de candidați cu media 10 – sesiunea iunie. Din 2014 și până în prezent este cel mai mic număr de medii maxime.

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a spus, în cadrul unei conferințe de presă, că n-ar face „neapărat” o legătură directă între notele de 10 și gradul de dificultate al subiectelor de la examenul național de Bacalaureat 2025.

Cel mai mic număr de contestații din ultimii 10 ani, după transparentizarea examenului prin vizualizarea lucrărilor, însă 95% dintre notele inițiale contestate au fost modificate

Peste 39.000 de contestații au fost înregistrate la examenul de Bacalaureat 2025, sesiunea de vară, cel mai mic număr din ultimii 10 ani, după ce pentru prima dată, elevii au putut să vizualizeze lucrările înainte de a face contestație. Însă, pentru 37.947 de lucrări notele inițiale au fost modificate în plus sau minus, din cele 39.734 de contestații, conform datelor ministerului Educației și Cercetării. Astfel că, doar 5% din note au rămas ca cele inițiale.

Condițiile pe care un tânăr trebuie să le îndeplinească pentru a promova examenul de Bacalaureat sunt:

  1. să-și fi echivalat sau recunoscut (după metodologia de Bacalaureat 2025) toate probele de evaluare a competenţelor lingvistice şi digitale;
  2. să susţină toate probele scrise şi să obțină nota 5 (cel puțin) la fiecare dintre acestea;
  3. să obţină media generală 6 (cel puţin) la probele scrise.
Informații de context

Dorica Boltașu, profesoară de Limba și literatura română la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din Capitală, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este pentru schimbarea Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. „Deja s-a întins coarda asta a șablonizării și a luptei la miime, la sutime. Se încearcă, după aceea, venirea pe ușa din dos în colegiile naționale cu tot felul de transferuri: că e rom, că e CES”, a spus aceasta.

Carmen Călugăru, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au „tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen”. Conform profesoarei, uneori, acest lucru este și „o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor”.

Adrian Magdaș, profesor de matematică și director la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, a spus că trebuie regândite Evaluarea Națională și Bacalaureatul, pentru că subiectele sunt șablonizate: „Reforma la liceu trebuie completată prin regândirea examenelor de Evaluare Națională și Bacalaureat, deoarece în prezent subiectele de examen sunt extrem de șablonizate.”

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

„Oricât m-aș da peste cap și oricâte mijloace digitale aș folosi și oricât m-aș coborî la nivelul lor, totuși, ei se canalizează în clasele a VIII-a strict pe română și matematică și atunci celelalte discipline suferă puțin”, a declarat Claudia Puzdrea, profesoară de chimie la o școală gimnazială din București, în emisiunea Educație la putere din 6 mai.

Amintim că Mihaela Curcan, profesoară de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” din Craiova, a adus în atenție, la TVR Craiova, că elevii de clasa a VIII-a se axează doar pe disciplinele de la Evaluarea Națională, adică Română și Matematică. „Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște”, a adăugat cadrul didactic.

Profesorul Radu Gologan este de părere că „principala problemă cu Matematica în clasele mai mari provine din felul în care sunt organizate examenele”. Acesta a declarat pentru TVR Info că subiectele de la Evaluarea Națională și de la examenul național de Bacalaureat „verifică nişte reţete”.

În decembrie 2024, profesorul de matematică Flavian Georgescu a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „orele trebuie să fie mult mai practice”. „Evident, copiii au nevoie să înțeleagă practic cum stau lucrurile și la ce le folosesc. Noi nu mai putem veni să fim niște mașini de scris în fața lor”, a precizat acesta.

Calendarul evaluării naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2025-2026:
  • 10-12 iunie 2026: Înscrierea la Evaluarea Națională
  • 12 iunie 2026: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 22 iunie 2026: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 24 iunie 2026: Matematică – probă scrisă
  • 26 iunie 2026: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 1 iulie 2026: Afișarea rezultatelor inițiale până la ora 12:00, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (14:00 – 18:00)
  • 2-3 iulie 2026: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 4-7 iulie 2026: Soluționarea contestațiilor
  • 8 iulie 2026: Afișarea rezultatelor finale
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2026 – Sesiunea iunie-iulie 2026
  • 2-4 iunie 2026 – Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 4 iunie 2026 – Încheierea cursurilor pentru elevii claselor a XII-a/a XIII-a
  • 8-10 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
  • 10-11 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
  • 11-12 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 15-17 iunie 2026 – Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 29 iunie 2026 – Limba și literatura română — proba E.a) — probă scrisă
  • 30 iunie 2026 – Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — probă scrisă
  • 2 iulie 2026 – Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — probă scrisă
  • 3 iulie 2026 – Limba și literatura maternă — proba E.b) — probă scrisă
  • 7 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor inițiale la probele scrise (până la ora 12:00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14:00–18:00)
  • 8-9 iulie 2026 – Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 9-10 iulie 2026 – Soluționarea contestațiilor
  • 13 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor finale
Citește și:
VIDEO Ministrul Educației, întrebat de un elev de ce la școală contează doar notele și mai puțin pasiunile sau creativitatea: N-ar trebui să conteze doar notele. Fiecare profesor trebuie să accepte că în final contează transferul de competențe și că nu toți copiii pot să fie pasionați pentru toate disciplinele
Daniel David: Dacă anul viitor reușim să ne stabilizăm, putem să ne punem la masă cu toții să ne gândim ce facem peste doi-trei ani cu Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a / În 2026 vom avea concurs de directori și reorganizarea inspectoratelor
Gradul de dificultate al subiectelor de la examenele naționale a scăzut dramatic, spune profesorul Sorin Haiduc: Ajungem ca la bacalaureat, la matematică, de exemplu, să dăm un subiect de clasa a VI-a deghizat într-un subiect de clasa a X-a


4 comments
  1. Ca să ia evaluarea cu note mari ar trebui să facă pregătire suplimentară la română și matematică la școală. Elevii din zilele noastre nu deschid caietele și cărțile acasă ca să învețe. De aici numărul mare de analfabeți funcțional.

  2. Chiar a zis el asa?
    „Între 9 și 10 există și 6, 7 și 8.”???
    Cat de analfabet poate fi, in acest caz?

    In ce situatia a descoperit el ca 9 < 6 < 10 sau 9 < 7 < 10, sau 9 < 8 < 10 ?

    (Corect, În afară de 9 și 10 există și …)

  3. Mda, trebuia sa te gandesti la asta inainte de masacrarea educatiei!
    Extras din „Psihologia poporului roman”: Dă-i Doamne, lui david, mintea cea de pe urma!

    Parca as vrea sa ia cati mai mulți Evaluarea Națională, dar parca as vrea sa ia cat mai multi si Bacul! Mai ales ca le-am adus numai profesori titulari anul asta! Ce contează ca fac Româna cu profa de Franceza, Matematica cu proful de TIC, Fizica cu cel de Chimie, Istoria cu cel de Biologie si Geografia cu cel de Logica? Toți sunt titulari, pe alta disciplina, dar TITULARI!

    Ia, zi, david, doare? Nu doare…

  4. Omul ăsta e ocupat 24×7 să dea interviuri, să participe la podcast-uri, să posteze declarații etc – treaba pentru care e plătit când și-o face? E ”cu mintea la școală” cel puțin 8 ore pe zi? Sau îl doare-n trei litere de toți și toate și face exerciții de PR non-stop, că poate îi mai crește ”prestigiul” și-l mută guvernanții pe alt post mai simpluț și mai călduț la remaniere?

    DEMISIA DAVID!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ancheta suedeză de presă privind postlicealele sanitare false din România – premiată de Asociația Jurnaliștilor suedezi de investigație. Tăcere totală în România, la 5 luni de la dezvăluirea practicilor postlicealelor

Ancheta despre asistentele false din România le-a adus jurnaliștilor de la Televiziunea publică din Suedia premiul cel mare al Asociației Jurnaliștilor suedezi de investigație. Premiul a fost decernat duminică, pentru…
Vezi articolul

OFICIAL Planul național de combatere a violenței școlare, care va fi aplicat în toate școlile începând de luni, include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor

Planul național de combatere a violenței școlare, aplicabil din anul școlar 2024-2025, a fost publicat în Monitorul Oficial. Planul este structurat pe 6 capitole și cuprinde măsuri pentru creșterea gradului…
Vezi articolul

Ratele de succes pentru competițiile de cercetare s-au modificat „astfel încât să ajungem la în jur de 15%”, spune ministrul Daniel David / Apelul lui către cercetători: „Folosiți infrastructurile de top pentru a atrage banii, măcar banii noștri care există la nivel european”

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat, joi, că a luat o decizie prin care ratele de succes luate în calcul pentru competițiile de cercetare să crească de la…
Vezi articolul