Dezvoltarea de conținut interactiv prin care atragi atenția copiilor, instrumente care ajută oamenii să înțeleagă conceptele, nu doar să ia rezultate de-a gata, printre schimbările în educație posibile cu ajutorul inteligenței artificiale. Interviu Claudia Oprescu, CSR Expert BCR și Radu Constantinescu, CEO Qualitance

Dezvoltarea de conținut interactiv, prin care atragi atenția copiilor, instrumente care ajută oamenii să înțeleagă conceptele, nu doar să ia rezultate de-a gata sunt două dintre schimbările în educație care pot fi posibile cu ajutorul inteligenței artificiale, spun CSR Expert la BCR și una dintre inițiatoarele programului-pilot LifeLab și Radu Constantinescu, CEO Qualitance, companie tech românească, parte din grupul francez Alten, într-un interviu pentru Edupedu.ro.

„Pentru a folosi tehnologia AI corect este nevoie de instrumente, cum este Nextlab.tech, care să ajute studenții, copiii, profesorii să înțeleagă conceptele, nu doar exprimarea lor în diverse rezultate, spune Radu Constantinescu. Astfel, „putem face ca persoane dezavantajate social să fie la un nivel al înțelegerii similar cu persoane care își permit să cheltuiască mulți bani pentru educație”, a adaugat acesta.

„Profesorii pot dezvolta un conținut atractiv, dacă îl folosesc la clasă ca pe un asistent și cursul poate deveni mai interactiv, le atragi și atenția copiilor. Deja toate studiile arată că elevii, tinerii sunt foarte interesați de inteligența artificială, iar profesorii ar fi și ei interesați, numai că nu există un cadru care să-i ajute să capete competențe în acest domeniu și atunci au nevoie de sprijin”, spune Claudia Oprescu

Foto: Edupedu.ro, Claudia Oprescu prezintă ediția a II-a a proiectului LifeLab celor peste 50 de profesori prezenți
Interviu cu Claudia Oprescu, CSR Expert la BCR 

Rep.: Cum putem folosi inteligența artificială în educație?

Claudia Oprescu: AI în educație este mai folosit în mediul universitar, dar cred ca e important sa îi pregătim și pe profesorii din mediul preuniversitar care pot folosi AI la clasa pentru a face lecțiile mai interactive, mai interesante. 

Deja toate studiile arată că elevii, tinerii sunt foarte interesați de inteligența artificială, iar profesorii ar fi și ei interesați, numai că nu există un cadru care să-i ajute să capete competențe în acest domeniu și atunci au nevoie de sprijin. 

Profesorii pot dezvolta un conținut atractiv, dacă îl folosesc la clasă ca pe un asistent și cursul poate deveni mai interactiv, le atragi și atenția copiilor. 

Rep.: Care credeți că ar fi provocările utilizării AI în educație pentru profesori și elevi?

Claudia Oprescu: Pe deoparte trebuie să-i înveți pe profesori să-l folosească ca pe un asistent care efectiv poate să le ușureze mult munca, pe de altă parte, ei ar trebui să învețe să le explice copiilor cum să-l folosească astfel încât să fie și etic. Nu copiezi tot ce îți dă ChatGPT și după aceea pui într-un referat și zici că e al tău. 

Elevii au nevoie să fie ghidați de către cadrele didactice pentru a folosi tehnologiile AI și platformele AI cu responsabilitate, etică și în deplină siguranță, să li se explice care sunt aspectele de cybersecurity la care trebuie să fie atenți când folosesc aceste platforme.

Rep.: Ce facem cu elevii din zone defavorizate, din mediul rural, din școli mici? 

Claudia Oprescu: Aici e nevoie de mai mult decat de pregătirea profesorilor. Ai nevoie și de mijloace financiare ca să poți să duci instrumentele acestea mai aproape de ei. Nu e suficient doar să le creezi și să ai conținut. Este foarte important să-l diseminezi și copiii să aibă acces.

Rep.: Cum folosește BCR noile tehnologii în educație?

Claudia Oprescu: Folosim deja AI în abordarea educației financiare cu ajutorul roboțelului Pepper, profesor la Școala de Bani și ne dorim să accelerăm acest proces pentru că am observat că elevii sunt foarte deschiși și interesați să învețe noțiuni mai complicate legate de bani atunci când combinăm educația cu tehnologia. AI-ul ne poate ajuta în zona de educație transdisciplinară. 

Radu Constantinescu, CE0 Qualitance / Foto: Qualitance.ro
Interviu cu Radu Constantinescu, CEO Qualitance 

Rep.: Cum poate schimba inteligența artificială educația?

Radu Constantinescu: Accesul la informație devine mult mai facil, ceea ce este un avantaj pentru categoriile sociale mai dezavantajate, însă, în același timp, informația fiind atât de rapid și ușor produsă poate să genereze, să spunem, o scădere a nivelului de educație la nivelul populației prin faptul că lumea ia de-a gata și nu mai învață. Cred că instrumentele de tehnologie care folosesc AI și care ajută ca oamenii să înțeleagă conceptele și nu doar să ia niște rezultate ale unor concepte vor fi foarte utile. 

Rep.: Cum poate fi folosită tehnologia AI în educație?

Radu Constantinescu: Pentru a folosi tehnologia AI corect este nevoie instrumente, cum este Nextlab.tech, startup-ul de tehnologie local și care își propune tocmai ca folosind AI să ajute la educarea unor noi generații de elevi, studenți, profesori. Îi ajută să înțeleagă conceptele, să înțeleagă nucleul conceptelor și nu doar exprimarea conceptelor în diverse rezultate. Acest lucru cred că este important. 

În același timp, nu putem să stăm nici în ideea că educația peste 10 ani va fi ce fost acum 50 de ani, ea evoluează. Sunt noi tehnologii, trebuie folosită și din păcate, un limitator este numărul de oameni care are cunoaștere suficient de aprofundata pe care să o poată da mai departe. Cu ajutorul tehnologiei, putem să depășim această barieră și putem face ca persoane care, să spunem, sunt dezavantajate social să fie la un nivel al înțelegerii similar cu persoane care își permit să cheltuiască mulți bani pentru educație. 

Rep.: Care ar putea fi provocările aduse de tehnologiile AI?

Radu Constantinescu: Un raport Edelman Research, făcut pe 32.000 de respondenți, a identificat că în 2023 zona de tehnologie și zona de educație au parte de cea mai mare încredere din partea oamenilor, în general, comparat cu social media sau alte zone. Acest lucru înseamnă că, evident, există și o responsabilitate a playerilor din domeniul de tehnologie, cum este Qualitance Alten, și alte companii mai mari sau mai mici în a duce tehnologia în zone care să aibă impact pozitiv. 

Evident că este un vector de accelerare al distribuirii cunoașterii pe care îl avem la îndemână, dar sunt preocupări vizavi de job-urile care se vor pierde, de impactul negativ pe care îl poate aduce tehnologia și cred că e datoria noastră, fiecare în felul lui, să găsim acele utilizări care aduc un potențial pozitiv în zona aceasta

Despre Qualitance

Radu Constantinescu: Suntem o companie care a pornit acum 15 ani în zona de servicii IT, ne-am extins geografic în toată lumea, atât în Statele Unite, cât și în Australia, am crescut organic până la 200 de consultanți și de-a lungul timpului am creat produse digitale, cum ar fi produsul FLOWX.Ai. În România ne axatăm pe crearea de produse digitale pentru organizații mari din zona de fintech, dar sprijinim și start-up-uri care vor să crească rapid și au nevoie de echipe care să știe să construiască foarte repede produse digitale. 

Despre Școala de Bani, programul de educație financiară derulat de 8 ani de BCR

Programul LifeLab lansat în 2022 de BCR și Școala de Bani, alături de FabLab și Asociația Edupedu pentru Educație, s-a desfășurat în primul an în două școli pilot din România, pe parcursul anului școlar 2022-2023, timp în care profesorii au fost sprijiniți să devină „profesori de viață”, să acționeze ca mentori pentru elevi și să folosească noi metode didactice pentru a integra educația financiară în activitatea lor de la clasă, indiferent de disciplina pe care o predau. În pilot au fost implicați 50 de profesori și 1200 de elevi iar în cea de-a doua ediție au intrat în program alte 10 școli din 4 județe din România.

Prin acest program, inițiatorii urmăresc dezvoltarea abilităților practice, de luare a deciziilor, de planificare și colaborare ale elevilor, din toate ciclurile de învățământ.

Citește și:
INTERVIU Aurelian Ionescu, președinte Consiliu Educație în IA: Inteligența artificială poate revoluționa educația prin adaptarea experiențelor de învățare și sprijinirea profesorilor
INTERVIU Dragoș Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României: Pregătirea specialiștilor în inteligență artificială în universități, includerea unei discipline opționale în preuniversitar sunt printre obiectivele Cadrului strategic național pentru IA
Cum introducem inteligența artificială în școli? INTERVIU Profesoara Yiran Zhao, expert OECD: Ca să le dăm cu adevărat putere profesorilor atunci când promovăm tehnologiile AI, cheia este să gândești din perspectiva profesorului
INTERVIU Profesorul Răzvan Bologa: Inteligența artificială poate revitaliza interesul elevilor pentru învățare și am putea estima în timp real competențele lor. Profesorii vor redeveni fascinanți și rezultatele la PISA se vor îmbunătăți
VIDEO Profesorii din 5.400 de școli pot preda și forma competențe ale viitorului pentru 800.000 de elevi cu ajutorul plăcuțelor programabile produse, în premieră, în România
Exit mobile version