Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a vorbit despre calendarul de mobilitate care trebuie reluat, în condițiile creșterii normei didactice de predare. „Ni s-a arătat că se poate să se refacă toate regulile la finalul jocului, adică după ce am parcurs o întreagă mobilitate, după ce s-au emis decizii, după ce am detașat oameni, (…) acum o luăm de la capăt. Este un dezastru total”, a spus aceasta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
- Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
- Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată în Monitorul Oficial, vineri, 8 august 2025. În perioada 11-14 august 2025 se reiau activitățile de constituire a posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluționarea cererilor de completare a normei didactice de predare.
Ca urmare a creșterii normei didactice de predare, potrivit directoarei, se pierd 6.5 norme la nivelul Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga”:
„La nivelul Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga”, dacă e să o luăm așa, se pierd 6,5 norme, care nu înseamnă neapărat 6 oameni și jumătate, ca să o spun cu sarcasm, cu cinism, așa cum au fost cei care au luat aceste măsuri în acest moment și în acest fel (…). Într-adevăr, la nivelul unității de învățământ pe care o conduc nu vor fi restrângeri, dar vor pierde suplinitorii, vor pierde tinerii care de abia au intrat în sistem sau cei care deja au experiență și care se chinuiau de ani de zile să intre în sistem. Deci, vor fi pierderi.”
Violeta Estrella Bontilă a adus în atenție că „ni s-a arătat că se poate să se refacă toate regulile la finalul jocului”. „Acum o luăm de la capăt. Este un dezastru total (…)”, a punctat profesoara:
„În ceea ce privește criza pe care o trăim, la nivel emoțional, să spunem așa, este îngrozitor. Ni s-a arătat că se poate să se refacă toate regulile la finalul jocului, adică după ce am parcurs o întreagă mobilitate, după ce s-au emis decizii, după ce am detașat oameni, după ce am asigurat ca totul să fie în regulă pentru începutul anului școlar, acum o luăm de la capăt. Este un dezastru total, care va crea niște probleme în sistemul de Educație, deja greu încercat, pe care încă nu le putem cuprinde.”
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
