Directorii școlilor cu mai puțin de cinci clase vor avea normă didactică de predare completă din septembrie 2025, potrivit proiectului final privind stabilirea degrevării de normă didactică de predare și a obligației de predare a profesorilor care ocupă funții de conducere, care urmează să fie discutat în cadrul ședinței de Guvern de azi, 28 august. Este vorba despre unitățile de învățământ care nu sunt supuse comasărilor: școlile din comunele și satele izolate, unde nu poate fi asigurat transport școlar pentru elevi.
UPDATE: Proiectul de HG a fost aprobat în ședința de Guvern care a avut loc la ora 16:00.
În proiectul inițial nu a fost făcută nicio referire la directorii acestor școli. Precizarea a fost adăugată în forma finală a proiectului, la articolul 2, alineatul 1.
„d) Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat care funcționează cu un
număr de formațiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de
predare”.
Concret, norma didactică a acestor directori va fi de 20 de ore pe săptămâmă, conform articolului LVIII din Legea 141/2025, care aduce modificări Legii învățământului preuniversitar (198/2023).
„b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică”.
Școlile aflate în această situație sunt școlile izolate din mediu rural, din comune sau sate în care nu mai există o altă școală sau în care nu poate fi asigurat transportul elevilor către o altă unitate de învățământ. Deși acestea nu întrunesc numărul minim stabilit de elevi, respectiv de formațiuni de studiu, nu vor fi supuse comasărilor, după cum se precizează în Legea Bolojan.
Conform articolului 23, alineatul 11 din legea 198/2023, în formă modificată, „În unitățile administrativ-teritoriale izolate geografic sau lingvistic ori în unitățile administrativ-teritoriale în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar, se organizează clase în regim simultan, în conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării”.
- Amintim că secretarul de stat Sorin Ion a asigurat profesorii și părinții că „nu închidem școlile din mediul rural și nu mutăm copiii. O școală cu 50 de elevi, care este unică la nivel de comună, rămâne acolo”.
DOCUMENT Proiectul final al MEC, care va fi discutat în cadrul ședinței de Guvern de joi, 28 august
Informații de context
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Comasarea școlilor, în linie dreaptă
O procedură publicată în Monitorul Oficial (MO) pe 8 august 2025 stabilește criteriile minime pentru ca o școală să funcționeze cu personalitate juridică. Sunt vizate în general școlile cu mai puțin de 500 de elevi.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că măsura va duce la pierderea a circa 900 de posturi de director, cadre care vor reveni la predare și care și ele vor trebui să găsească ore în plus pentru norma de predare săptămânală crescută de la 18 la 20 de ore.
- Unele comunități locale, precum Liceul Tehnologic din Țăndărei, s-au opus public comasării, avertizând că în zonă nu ar mai exista unități de profil. La fel și Colegiul Silvic „Theodor Pietraru” din Brănești, județul Ilfov.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Photo: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
