Doar una din trei grădinițe are materiale pentru activități artistice și mai puțin de jumătate – pentru activități de tip STEM / Infrastructura educației timpurii e într-o situație “îngrijorătoare” – studiu despre grădinițele din România

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com

Nevoile grădinițelor din sistemul românesc de educație timpurie, situat mult în urma celorlalte țări europene din punct de vedere al participării copiilor și din cel al investițiilor, se întind de la dotări materiale și tehnologice până la formarea cadrelor didactice, conform evaluărilor directorilor de școală, pe când părinții indică o serie de alte probleme, de la lipsa locurilor la probleme de personal. Acestea sunt o parte dintre constatările formulate într-un studiu privind “Educația timpurie în România”, realizat de Cult Research pentru Fundația OMV Petrom și publicat miercuri.

Studiul conclude că situația actuală a grădinițelor în materie de infrastructură educațională este “îngrijorătoare”, educația și “cu atât mai puțin educația timpurie” neavând prioritate în alocarea bugetelor de către statul român. Aceasta, în condițiile în care România se află mult în urma țintelor și mediilor europene în acest domeniu – despre care Edupedu.ro a scris, între altele, aici, pe baza celui mai recent Monitor european al Educației și Formării.

Dotările grădinițelor și nevoile acestora – ce spun directorii și părinții
Infografic – Educația timpurie in Romania / Sursa: Fundatia OMV Petrom

Potrivit studiului, directorii de grădinițe consideră că nivelul dotărilor este unul mediu, existând “dotări de bază”. Acestea nu se ridică, însă, la nivelul așteptărilor părților implicate în actul educațional, iar lipsa dotărilor duce la limitarea tipurilor de activități.

Nevoile invocate de directorii participanti la studiu / Sursa: Raport Fundatia OMV Petrom

Nevoile diferă de la o zonă la alta, dar lista celor menționate cel mai des de directori, ce acoperă totul, de la activități la dotări și până la pregătirea celor care educă, este sugestivă:

În același timp, părinții participanți la discuțiile de grup în cadrul studiului au confirmat aceste nevoi și au indicat unele în plus:

În ansamblu, grădinițele nu au dotări suficiente pentru activități de tip STEM (40% dintre directori spun că au în mică măsură, 16% – deloc).

Și doar 32% dintre grădinițe au la dispoziție materiale pentru alte activități decât cele obișnuite (artă, teatru etc.).

Sursa: Raport Fundatia OMV Petrom

În cazul directorilor, 4 din 5 spun că ale lor grădinițe dispun de materiale de colorat sau decupat, dar numai 2 din 3 spun că dispun de biblioteci de jucării sau de jucării pentru construcție și doar o treime de materiale pentru compoziții (apă, făină, nisip, sare etc.) sau ateliere de creație.

Gradul de inserție în grădinițe

În privința inserției, provocările sunt multiple atât mediul rural, cât și în urban. Dacă la sate predomină probleme legate de situația deficitară, probleme de infrastructură sau lipsa de personal, la oraș există problema locurilor insuficiente în grădinițe și cea a diferențelor între programul de lucru al părinților și cel al grădinițelor.

Problemele și soluțiile propuse în studiu:

Sursa: Raport Fundatia OMV Petrom

8% dintre directorii participanți spun că în localitatea lor mai puțin de 50% dintre copii sunt înscriși la grădiniță, iar 7% – că între 50-75% dintre copii sunt înscriși.

Cei mai mulți dintre directori și dintre educatori menționează situația financiară instabilă sau considerentul că nu este importantă grădinița drept principale motive pentru care părinții nu-și dau copiii la grădiniță.

Concluzii ale raportului:

Comunicatul prin care a fost anunțat studiul subliniază că 97% dintre educatori și directori consideră că România are nevoie de o intervenție prioritară și rapidă în domeniul educației timpurii, iar 95% dintre cadrele didactice susțin că există decalaje de dezvoltare între copiii care încep grădinița la 3 ani și cei care sunt înscriși mai târziu. Același comunicat mai notează că educatorii susțin în procent de 100% că implicarea părinților în dezvoltarea copilului este absolut esențială.

Comunicatul integral, în format .pdf:

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version