DOCUMENT 21 de programe școlare pentru noi discipline opționale din curriculum la decizia școlii au fost publicate în Monitorul Oficial / De anul viitor școlar, elevii de clasele a V-a și a VI-a pot analiza logo-uri ale unor instituții sau pot alege EduGaming ori Cultura Copilăriei

Foto: Captură - Monitorul Oficial

Au fost publicate, în Monitorul Oficial (MO), 21 de programe pentru noi discipline pe care școlile le pot alege pentru a le include în oferta curriculară începând de anul școlar viitor, 2023-2024. Opționalele se adresează elevilor de clasele V-VIII. EduGaming, Armonie corporală și socială, Desenul în viața cotidiană, sau Migranți în lumea contemporană sunt câteva dintre opționalele noi anunțate de Ministerul Educației și pentru care s-au elaborat și programe.

Programele școlare pentru 21 de noi opționale pentru elevi de clasele V – VIII-a și programul „A doua șansă” – învățământ secundar, au fost publicate în Monitorul Oficial, luni, 7 noiembrie și se aplică începând cu anul școlar 2023-2024.

“Art. 1. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Educație pentru peisaj, clasa a V-a/a VI-a, prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 2. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Armonie corporală și socială, clasa a V-a, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 3. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Desenul în viața cotidiană, clasa a V-a/a VI-a, prevăzută în anexa nr. 3.
Art. 4. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina EduGaming, clasa a V-a/a VI-a, prevăzută în anexa nr. 4.
Art. 5. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Istoralia, clasa a VI-a, prevăzută în anexa nr. 5.
Art. 6. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Siguranță în situații de risc, clasa a VI-a/a VII-a, prevăzută în anexa nr. 6.
Art. 7. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Cultura copilăriei, clasa a VI-a/a VII-a, prevăzută în anexa nr. 7.
Art. 8. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Robotica și viața, clasa a VI-a/a VII-a, prevăzută în anexa nr. 8.
Art. 9. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Educație pentru patrimoniu, clasa a VI-a/a VII-a, prevăzută în anexa nr. 9.
Art. 10. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Text, deschide-te!, clasa a VII-a, prevăzută în anexa nr. 10.
Art. 11. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Etică aplicată, clasa a VII-a/a VIII-a, prevăzută în anexa nr. 11.
Art. 12. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina În jurul mesei. Stiluri de viață și cultura alimentației, clasa a VII-a, prevăzută în anexa nr. 12.
Art. 13. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Migranți în lumea contemporană, clasa a VII-a, prevăzută în anexa nr. 13.
Art. 14. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Educație pentru dezvoltare durabilă, clasa a VIII-a, prevăzută în anexa nr. 14.
Art. 15. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Cultură digitală, clasa a VII-a/a VIII-a, prevăzută în anexa nr. 15.
Art. 16. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Științele și patrimoniul, clasa a VIII-a, prevăzută în anexa nr. 16.
Art. 17. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Lumea cotidiană într-un an, clasa a VIII-a, prevăzută în anexa nr. 17.
Art. 18. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Sănătate și integrare în familie și comunitate, Programul „A doua șansă” — învățământ secundar, prevăzută în anexa nr. 18.
Art. 19. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Click SUCCES!, Programul „A doua șansă” — învățământ secundar, prevăzută în anexa nr. 19.
Art. 20. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Știința și tehnologia mă ajută. Studiez, aplic, creez!, Programul „A doua șansă” — învățământ secundar, prevăzută în anexa nr. 20.
Art. 21. — Se aprobă programa școlară pentru disciplina Cum mă înțeleg cu celălalt, Programul „A doua șansă” — învățământ secundar, prevăzută în anexa nr. 21″.

Redăm câteva exemple din programele școlare pentru cele 21 de opționale:

Programa de opțional integrat Desenul în viața cotidiană, reprezintă o ofertă de curriculum la decizia școlii, care se adresează elevilor din clasa a V-a/ a VI-a, din învăţământul gimnazial și este proiectată pentru un buget de timp de o oră/săptămână, pe durata unui an şcolar.

Exemple de activităţi de învăţare și resurse utile: Cum aș vrea să arate străzile din localitatea mea? – este o activitate de tip proiect, care propune ca elevii să identifice cum ar putea fi integrate în viața comunității anumite spații din mediul lor de viață.

Programa școlară EduGaming reprezintă o ofertă de opțional integrat care se adresează
elevilor de clasa a V-a/ a VI-a din învățământul gimnazial, având o alocată o oră/săptămână, pe durata unui an școlar. Opționalul integrat EduGaming le oferă elevilor ocazii pentru a-și exersa spiritul critic și capacitatea de a-și formula diverse ținte de dezvoltare personală și de petrecere a timpului liber. În domeniul educației, jocurile au fost menționate ca o metodă de susținere a principiilor conexe de învățare activă, învățare experiențială și învățare centrată pe elev.

Competențe specifice și activități de învățare:

Motivația învățării prin joc. Ce presupune gamificarea? Gamificarea reprezintă utilizarea unor elemente specifice jocurilor în gestionarea activităților de învățare, atât în mediul fizic, cât și în online.

Opționalul Siguranță în situații de risc pentru Elevii de clasa a VI-a și a VII-a își propune să familiarizeze elevii cu situații în care viața le poate fi pusă în pericol. Elevii vor discuta pe studii de caz: efectele nerespectării măsurilor indicate de autorități în caz de pandemie, vor vedea filme pe tema situațiilor periculoase și de urgență și vor afla în ce situații nu este indicat să își facă un selfie, pentru că le pune viața în pericol, potrivit documentului din Monitorul Oficial.

Cultura copilăriei reprezintă o ofertă de opțional integrat care se adresează elevilor de clasa a VI-a/ a VII-a din învățământul gimnazial și are alocată o oră/săptămână. Programa are în vedere crearea unor situații de învățare pentru elevi, prin intermediul cărora să se cunoască pe sine, să conștientizeze modul în care își structurează propria identitate și pe cea de grup, participând la realizarea unor valori culturale specifice.

Copilăria poate fi abordată în diverse arii curriculare, precizează documentul.

Programa școlară pentru opționalul integrat Text, deschide-te! reprezintă o ofertă de
curriculum la decizia școlii adresată elevilor de clasa a VII-a din învățământul gimnazial,
având un buget de timp de o oră/săptămână.

Printre temele ce vor fi dezbătute la clasă:

Proiecte de documentare pe subiecte actuale/ controversate/ de interes pentru elevi – sugerate de profesor sau alese la nivelul grupului de elevi, în funcție de interesele acestora, prin derularea de discuții în grup, brainstorming, votare.

Un exemplu: în contextul pandemiei se pot utiliza texte despre siguranța/ necesitatea/ rolul vaccinului, care oferă informații diferite, posibil contradictorii unele față de altele. Pe această temă sunt sugerate câteva surse de informare pentru elevi, cum ar fi site-ul oficial al campaniei de vaccinare Covid-19.

DOCUMENT Programele pentru cele 21 de noi discipline de opționale pe care școlile le pot alege în anul școlar 2023-2024:
Exit mobile version