Educația ca temă pentru candidații la alegerile parlamentare: investiții, greaua moștenire, promisiuni de reformă, “deschidem școlile!” / Studiu de caz: Publicitatea electorală pe Facebook

Educația, altădată absentă din discursul electoral, a fost una dintre temele majore ale campaniei pentru alegerile parlamentare din 2020, an în care pandemia a produs o criză majoră în învățământ. O monitorizare EduPedu.ro a mesajelor promovate de partide și candidați pe Facebook, în ultimele zile ale campaniei, arată însă că referirile la acțiuni concrete de schimbare și reformă au lipsit în mare parte, fiind preferate promisiuni generice sau, mai ales în cazul a două partide, simpla promisiune de redeschidere a școlilor.

Context general:

În aceste condiții, întreruperea școlii față în față a devenit un punct-cheie al campaniei, în special din partea unora dintre partidele de opoziție, care au criticat această măsură. Între timp, PNL și candidații săi au formulat mesaje ce țin de proiectul prezidențial România Educată, investiții, promisiuni de refacere a Legii educației, laude la adresa mandatului “de criză” al ministrului Monica Anisie. Aceasta candidează la rândul său în actualele alegeri pe listele PNL București și a dus o campanie în care s-a remarcat prin vizite la diverse institute de cercetare, acțiuni întârziate până la începerea procesului electoral (de la debirocratizare la alocarea de tablete) și printr-un atac la adresa presei.

Educația a fost de la bun început pe agenda electorală, chiar dinainte de închiderea școlilor, în perioada de pre-campanie, când, în context pandemic, era pusă alături de credință și sănătate în “topul” cuvintelor-cheie numai bune de pus pe afișe:

Foto: EduPedu.ro

Apoi, dincolo de programele pentru educație promise de fiecare partid, șocul produs de închiderea școlilor a mutat discursul electoral pe tema școlii. Partidele de opoziție PSD și Pro România au criticat închiderea școlilor și, mai ales în cazul celui de-al doilea partid, au promis redeschiderea. Candidații USR-Plus au apelat și ei la educație pentru diverse mesaje de campanie, cu promisiuni de mai bine și, pe alocuri, cu unele promisiuni de acțiune concretă.

Pe Facebook, toată lumea susține educația

Toate acestea se reflectă în campania ultimelor zile, care pe Facebook s-a materializat printr-o puzderie de mesaje legate de educație, din partea majorității partidelor. EduPedu.ro a analizat datele furnizate de Facebook Ad Library cu privire la publicitatea electorală ale principalilor competitori electorali, partide sau candidați (în cazul UDMR, au fost luate în calcul doar mesajele ce includeau pasaje în limba română) în primele zile din decembrie.

Astfel, pe parcursul a doar 3 zile (perioada 1-3 decembrie 2020), pe Facebook – principala platformă ce a suplinit mitingurile electorale, absente acum – s-au desfășurat:

Majoritatea covârșitoare au fost campanii ale partidelor politice sau ale unor candidați, doar câteva fiind campanii ale altor clienți publicitari (de ex., articole de presă, mesaje ale Parlamentului European sau ale unor organizații precum SAR).

Între altele:

Doar joi, 3 decembrie, erau active 190 de reclame Facebook ce includeau termenul “educația”. Dintre acestea, 18 erau plătite de filiale PNL, 11 – PSD cu filialele sale, 10 – de USR-PLUS, 8 – de PMP, 3 – de PRO România, 3 – de UDMR. Aproape 90 erau plătite de persoane fizice, majoritatea covârșitoare de către candidați, de la Raluca Turcan și Marilen Pirtea, la Florian Bodog sau Adrian Țuțuianu. Alte mesaje erau plătite de către firme pentru candidați sau partide. Alte partide mai mici, precum PER sau AUR, plus candidați independenți aveau la rândul lor mesaje de promovare pe Facebook.

Tot pe 3 decembrie erau 220 de reclame ce conțineau cuvântul “școală”, din care aproape 90 cumpărate “pe persoană fizică” de către politicieni. Printre clienții-partid se numărau 6 filiale PNL, 7 filiale PSD, 7 filiale USR, 5 filiale Pro România și 5 filiale PLUS, plus partide mai mici, candidați independenți sau firme folosite în promovarea politică.

Publicitatea electorală pe Facebook

PNL:

Cu școlile închise, PNL marșează pe promisiuni de viitor. Reforma carierei didactice este una. Alta: vicepremierul Raluca Turcan promite, aici, investiții care să asigure bune condiții pentru “elevii care învață în aceste instituții” (sic!):

Dacă tot investește, iar guvernul încă pilotează școala online, PNL promite, prin candidații săi, și investiții în digitalizare, inclusiv în școli:

Greaua moștenire nu putea să lipsească din discursul de campanie, de la justiție până la educație:

PSD:

Pe tema educației, mesajul principal al PSD a fost critica la adresa guvernului PNL care a decis închiderea școlilor – aici, însoțită de precizarea că le deschide doar pentru alegeri:

Unii candidați spun, însă, că e mai riscant să stai acasă decât să mergi la vot în pandemie, invocând între altele motivul că “educația copiilor e grav compromisă” – aici, Florian Bodog, politician aflat în centrul unui scandal de plagiat:

Pe alocuri, candidații PSD au apelat și la “dovada locală”, precum acest candidat care descrie Buzăul drept “primul și singurul oraș din România cu toate școlile digitalizate”:

USR-PLUS:

Alianța USR-PLUS a avut o campanie ce a vizat schimbarea și speranța în viitor. Aici, cu un mesaj aspirațional, fără elemente concrete pe teme de educație, dar care cere, spre final, o “Românie educată” (element de campanie al PNL):

Unul dintre firele discursului electoral USR pe teme de educație a fost accesul la educația timpurie, aici cu un mesaj referitor la mediile defavorizate, către alegătorii din Ialomița:

Alianța USR-Plus a apelat și la promisiuni aparent concrete, dar fără detalii (decizia în managementul școlar, înființarea școlilor private), precum și la propuneri de măsuri ce ies din canoanele specialiștilor când vine vorba despre incluziune și echitate – cum este propunerea de mai jos referitoare la opțiunea pentru școală:

Pro România:

Campania Pro România a mers pe ideea de redeschidere a economiei și a societății șj pe un îndemn la “vot anticriză”, promițând condiții de siguranță dar fără a detalia care ar fi acestea. Redeschiderea școlilor a fost promisă de candidații partidului, care au invocat o “triplă criză: sanitară, economică și educațională”, cum zice Victor Ponta în această reclamă:

Adrian Țuțuianu din Dâmbovița invocă propria educație și propriile “valori” și vorbește despre “dascălii” pe care i-a avut, atunci când critică școala online:

Iar Călin Popescu Tăriceanu promite, în reclamele sale, că un guvern condus de Victor Ponta va “redeschide tot: școli, biserici, piețe, teatre, restaurante și cafenele!”, după ce îi va “testa gratuit pe toți românii”:

PMP:

Candidații PMP cer și ei redeschiderea școlilor, într-un discurs de tip “trebuie să” (în cazul de față, impersonalul “să se găsească rapid soluții”):

Unii candidați PMP promit lucruri ieșite din comun, precum acesta, care, în continuarea mesajului din imagine, propune distanțare fizică în creșe și grădinițe, dar și măsuri care sunt deja prevăzute de norme, precum internet în școli sau transport gratuit pentru elevi:

UDMR:

Dacă, în privința restricțiilor anti-pandemie, UDMR susține descentralizarea deciziei, despre educație, în reclame precum cea de mai jos, mesajul partidului este ca părintele să aibă decizia privind participarea copilului la educația față în față:

*Mesajele au fost considerabil mai diverse și au cuprins promisiuni sau argumente legate de situația locală din județe, dar acestea de mai sus au fost principalele linii de comunicare preferate de partide în ultimele zile de campanie, așa cum au fost identificate de EduPedu.ro.

Foto: colaj Facebook.com/© Viorel Dudau | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version