„A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar trebuie atenție și la modul cum se stabilește această creștere. Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri”, a declarat astăzi Elizabeth Fordham, senior advisor la OCDE Directorate for Education and Skills, la lansarea oficială a raportului OCDE «Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin».
- Raportul „conține recomandări privind implementarea reformelor adoptate anul trecut prin noua lege a învățământului preuniversitar, conform viziunii strategice «România Educată»”, a anunțat Ministerul Educației cu doar 15 minute înainte de evenimentul de prezentare a documentului.
- Presa nu a fost invitată la conferință, ci doar îndreptată, cu foarte puțin timp înainte, să urmărească o transmisie pe Facebook. Reporterilor Edupedu.ro care au venit să asiste fizic, dat fiind interesul public ridicat în legătură cu acest subiect, persoane implicate în organizare le-au transmis inițial că nu este permis accesul presei. La întrebările reporterilor cu privire la identitatea celor care au impus această interdicție, persoanele respective au revenit asupra deciziei și au hotărât să permită prezența jurnaliștilor la conferința organizată de Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației.
„85% dintre școlile dezavantajate din România sunt în zone rurale. Dar există mult mai mult personal în București decât în provincie. Legea promite mai multe cheltuieli. Dar legea și schimbă modul cum sunt alocate resursele. E nevoie de revizuirea organizării proceselor administrative pentru o folosire mai eficientă a cheltuielilor publice”, a atras atenția Elizabeth Fordham.
Elizabeth Fordham, senior advisor la OCDE Directorate for Education and Skills, cele mai importante declarații:
- Când un guvern apelează la OCDE, noi apreciem că această deschidere indică un proces de decizie politică bun
- Legislația din 2023 este foarte ambițioasă
- Urmărim reorganizarea responsabilităților pentru evaluarea și sprijinirea școlilor, investiții publice eficiente, transformarea carierei didactice, construirea unui sistem solid de monitorizare
- Impactul final: îmbunătățirea calității, echității și eficienței în sistemul educațional din România
- Strategia România Educată explică provocările. Sistemul nu le permite tuturor elevilor să-și atingă potențialul, cu impact asupra evoluției și dezvoltării țării
- Cele mai recente date PISA, din decembrie: circa 40% dintre elevi, aproape jumătate, nu au competențe suficiente să participe.
- 18 recomandări și peste 70 de sugestii la societate
- Evaluarea școlară: legea din 2023 stabilește ARACIIP ca singură unitate. Credem că este un lucru foarte bun. Oferim sfaturi cum să-și exercite mandatul cât mai bine. Dar punem în evidență și elemente ale „moștenirii”, care trebuie abordate
- Cum au loc evaluările: Legislația promite o creștere a personalului ARACIIP. Încrederea în evaluarea și abilitățile evaluătorlor sunt importante. Bugetul ARACIIP – mai mare și mai predictibil.
- Propunem ca evaluările să se focuseze pe zonele dezavantajate, să fie prioritizate resurse pentru sprijinirea școlilor din zone sărace
- ARACIIP ca singur evaluator: județele pot avea mai multă libertate de mișcare pentru acțiune locală
- 85% dintre școlile dezavantajate din România sunt în zone rurale. Dar există mult mai mult personal în București decât în provincie. Legea promite mai multe cheltuieli. Dar legea și schimbă modul cum sunt alocate resursele – e nevoie de revizuirea organizării proceselor administrative pentru o folosire mai eficientă a cheltuielilor publice
- Incluziune: Legea promite mai multe investiții, propune un nou centru pentru educație incluzivă. Analizăm cum România poate folosi bunele practici din UE
- Protocoale clare pentru identificarea școlilor și elevilor care au cea mai multă nevoie
- Standarde diferențiate pentru profesori vor stabili așteptări și roluri pentru diferite etape ale carierei
- A existat o creștere a salariilor profesorilor. Dar trebuie atenție și la modul cum se stabilește această creștere. Există o legătură slabă între creșterea salariilor și creșterea performanței profesionale. Încurajăm diferențieri
- OCDE recomandă României să revizuiască sistemul de salarizare a cadrelor didactice pentru a consolida legătura dintre performanță și recompensă și pentru a îmbunătăți transparența.
- Certificare și evaluare a profesorilor cu accent mai puternic asupra practicilor profesionale pot să îmbunătățească integritatea și calitatea estimărilor
- Facem recomandări și cu privire la cine evaluează profesorii. În multe țări, acest lucru e realizat de un corp dedicat al profesorilor
- Crearea unei culturi a dezvoltării profesionale colaborative în școli – cu mentori pentru profesori. Acest lucru are un impact enorm
- Includerea învățării profesionale în toate școlile
- Școlile din România trebuie să facă foarte multe raportări, dar primesc puține informații. E nevoie de schimbări în sistemul de management al datelor. România e printre puținele țări care nu are o platformă standardizată
- Întărirea instituțiilor specializate. Una dintre punctele tari – existența unor astfel de instituții de montiroizare, evaluare, raportări. Oferă informații indispensabile. Dar în prezent sunt subfinanțate, uneori nu au mandate clare și în unele aspecte aceste mandate se suprapun
VIDEO Înregistrarea evenimentului:
Informații de context
Astăzi, 5 martie, Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației organizează conferința de închidere a proiectului „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar din România”, finanțat prin Instrumentul de Sprijin Tehnic (IST) al Comisiei Europene, a anunțat Ministerul Educației, cu doar 15 minute înainte ca evenimentul să debuteze.
„Acest eveniment marchează lansarea oficială a raportului OCDE «Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin», care conține recomandări privind implementarea reformelor adoptate anul trecut prin noua lege a învățământului preuniversitar, conform viziunii strategice «România Educată»”, a precizat instituția.