EXCLUSIV Finanțarea educației din România: “nici proiectul de lege, nici strategia România Educată nu stabilesc țintele” banilor în plus promiși de noua lege, într-un sistem fără buget multianual și în care “sectorul educației este sufocat de proceduri redundante și inutile” – raport de diagnostic al OCDE

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com

România se confruntă cu o diferență majoră între ceea ce spun planurile de creștere a cheltuielilor pentru educație până la 15% din buget, care pot produce progrese reale în acest sector, și nivelul ei de pregătire pentru a folosi adecvat aceste cheltuieli și de a nu irosi banii, reiese din proiectul de raport-diagnostic realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare în Europa (OCDE) pentru învățământul preuniversitar românesc, consultat de Edupedu.ro și prezentat aici. Printre problemele-cheie identificate în acest proiect de raport, care pune creșterea finanțării educației în contextul reformei legislative și a proiectelor susținute prin PNRR, se numără lipsa unei prioritizări clare a alocărilor de bani, dar și faptul că bugetul nu este unul făcut să susțină transformarea sistemului și strategii pe termen lung, ci e orientat spre acoperirea costurilor anuale.

Analiza OCDE din proiectul raportului “Consolidarea modelului de guvernare a învățământului preuniversitar în România” pleacă de la o descriere fără menajamente a situației de fapt în ceea ce privește finanțarea educației din ultimii ani. Altfel spus, baza pe care trebuie să construiască reforma promisă de autorități prin proiectul “România Educată” și legile educației, dar și proiectele cu finanțare prin PNRR.

Tabloul finanțării educației în acest moment, potrivit analizei OCDE:
Indicatori-cheie pentru cheltuielile cu educația – Romania comparativ cu media UE și ECE / Sursa: Proiect de raport-diagnostic OCDE
Situația profesorilor cu cel puțin un master – in rural si urban, în Europa Centrala si de Est / Sursa: Proiect de raport-diagnostic OCDE
În aceste condiții, ce schimbări sunt așteptate și care pot fi rezultatele?

OCDE arată că un nivel de 15% din buget pentru educație, procentul vizat în schimbările legislative, este în linie cu angajamentele internaționale și ar însemna, teoretic, o creștere semnificativă a cheltuielilor, aducându-le la un nivel mediu european.

Documentul citat notează că nici proiectul de lege, nici strategia “România Educată” nu stabilesc țintele alocării suplimentare, ci doar o direcție generală în ceea ce privește domeniile care ar trebui să beneficieze de mai mulți bani.

Pe de altă parte, arată documentul, pentru a atinge astfel de rezultate trebuie depășite o serie de obstacole ce țin de fondul problemelor din educație, după cum reiese din document:

Nu există niciun document care să stabilească în mod clar modul cum vor fi alocate fondurile suplimentare care vor intra în sistem, într-o manieră în care să se alinieze la prioritățile guvernului și să fie atinse țintele de îmbunătățire a situației. Documentul notează absența unor planuri operaționale și de cheltuieli care să traducă obiectivele generale în intervenții care să dea rezultate.

În același timp, arată documentul, abordarea generală actuală a modului cum sunt alocați banii de la buget este ca aceștia să acopere costurile anuale din sistem, nu să transforme sistemul. Documentul citează reprezentanți ai Ministerului Educației care au arătat că bugetarea se face fără vreo legătură cu obiectivele strategice. 

Pe de altă parte, raportul citat notează că Ministerul nu organizează eforturile de raționalizare a rețelei de școli, pentru a rezolva dezechilibrele de cerere și ofertă în ceea ce privește școlarizarea. Eforturile de a raționaliza rețeaua școlară prin consorții școlare nu au făcut să fie acoperite diferențele mari de calitate și de acces la resurse, iar acum nu există niciun studiu național sau listă de principii care să stea la baza reorganizării rețelei școlare, se arată în document.

De aici, acesta trece la următoarea problemă majoră: birocrația.Sectorul educației din România este sufocat de proceduri redundante și inutile. Aceste straturi birocratice mănâncă timpul decidenților și al profesorilor și le distrag atenția de la munca lor principală (…) Pentru ca România să se asigure că finanțarea publică e folosită într-un fel care să contribuie la îmbunătățiri educaționale, va fi nevoie să treacă în revistă și să elimine multe dintre aceste practici contraproductive”, spune documentul, care face trimitere la structurile administrative birocratice din școli sau la birocrația evaluărilor ARACIP.

În ceea ce privește alocarea de fonduri suplimentare pentru elevii și școlile din medii dezavantajate, documentul trece în revistă schimbările propuse de noua legislație, inclusiv acordarea de stimulente pentru profesori pentru a-i atrage în zone rurale, dar și schimbările la nivel de burse. 

Creșterea resurselor pentru școlile din aceste zone, inclusiv prin încurajarea consorțiilor, este apreciată drept un “pas pozitiv”, iar măsurile de sprijin pentru elevii cu CES sunt apreciate a fi “în linie cu practicile internaționale”, dar, scrie raportul, “România va trebui să pună în balanță foarte atent felurile cum va aloca finanțări, pentru a preveni practici abuzive” cum s-au înregistrat în alte țări, în care numărul elevilor cu CES a fost mărit artificial la nivel local, sau în care elevii cu CES nu au fost integrați.

Pus cap la cap, însă, analiza citată arată că nu există nicio prioritizare pentru populația de elevi și pentru școlile care au nevoie de resurse suplimentare și de sprijin integrat. “Nici România Educată, nici proiectul de lege nu oferă direcții clare în ceea ce privește categoriile specifice de elevi și studenți care necesită atenție prioritară și sprijin extins”.

Sfaturi sau recomandări ale OCDE pentru autoritățile române

În condițiile existente, analiza OCDE prezintă o serie de recomandări și sfaturi pentru autoritățile române, pentru a susține eficient planurile de reformă în educație. Recomandările se bazează pe exemple din țări membre ale organizației la care și România dorește să adere.

Între altele:

Exemplu de bugetare strategica pentru educatie – Estonia / Sursa: Proiect de raport-diagnostic OCDE
Exemplu de consolidare a retelei scolare – Portugalia / Sursa: Proiect de raport-diagnostic OCDE
Citește și:
EXCLUSIV Critici dure pentru „reforma” Deca-Iohannis din educație, într-un raport-cheie al OCDE, organizația la care România dorește să adere: România nu are o strategie națională pentru îmbunătățirea școlilor, bugetul pentru educație nu ține cont de obiectivele pe termen lung, iar sistemul rămâne foarte birocratic, cu un nivel ridicat de risipă
EXCLUSIV România, caz unic în Uniunea Europeană și țările OCDE ca școlile să fie controlate de două organisme – inspectorate și ARACIP. „Ineficientă și împovărătoare pentru școli” dubla-inspecție e considerată „o piedică în implementarea reformelor”, într-un raport de diagnostic al OCDE

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version