Florian Lixandru, Ministerul Educației: Este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii. Se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadre didactice

Foto: Cristian Nistor / Agerpres Foto

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, a spus că “este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii” și că “se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadrele didactice”. Secretarul de stat a făcut această declarație în contextul în care Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat săptămâna trecută două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023. Florian Lixandru a făcut declarațiile într-un interviu la televiziune A7tv.ro.

Florian Lixandru, secretarul de stat în Ministerul Educației, a remarcat că este foarte important ca profesorii să poată lucra diferențiat cu elevii care nu au același nivel în clasă. El a spus că o soluție ar fi programe de formare pentru cadrele didactice, în această direcție, și că s-a consultat pe această temă și cu Casele Corpului Didactic.

Avem colective de elevi în care avem elevi buni, foarte buni dar avem și elevi care prezintă anumite lacune și atunci trebuie să știm să lucrăm diferențiat cu aceștia și atunci se impun poate anumite programe de formare pentru care didactice, motiv pentru care la videoconferință au participat și directorii Caselor Corpului Didactic din fiecare județ în parte pentru a identifica nevoile de formare ale cadrelor didactice”, a spus Lixandru.

Declarațiile lui Florian Lixandru vin după ce Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023.

Redăm întregul răspuns pe acest subiect

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Săptămâna trecută am organizat chiar o videoconferință cu inspectorii școlari generali prin care am prezentat concluziile acestui studiu. Faptul că aproximativ 30% dintre absolvenții de clasa a XII-a nu se înscriu la examenul de bacalaureat și o parte, un procent de 8% dintre absolvenții de clasa a VIII-a nu ajung la evaluare națională pentru că nu au promovat clasa a VIII-a. Care sunt cauzele? Sunt cauze multiple, sunt cauze atât la nivel individual, la nivel de elevi. Sunt cauze la nivel care pot fi analizate la nivel familial, la nivel de comunitate, dar sunt și cauze care țin de mediul educațional, de fiecare școală în parte. Toate aceste elemente constituie practic, atât pentru inspectoratele școlare județene, cât și pentru conducerea unităților de învățământ, o bază de pornire în gândirea unei strategii prin care, pe de o parte, să încurajăm participarea la examenele naționale a elevilor, absolvenților de clasa a VIII-a respectiv clasa a XII-a și a XIII-a, dar și o ameliorare a rezultatelor obținute de elevi la aceste examene naționale. Așa cum vă spuneam, cauzele sunt multiple. Dacă analizăm cauzele la nivel de individ, poate vorbim de o slabă motivare în ceea ce privește învățarea, poate vorbim de o teamă de eșec din partea elevilor care au avut un parcurs educațional mai greu, pentru că să știți că se repercutează practic ceea ce se întâmplă în gimnaziu, se repercutează asupra viitorului parcurs educațional al elevului în liceu.

Elevii care în gimnaziu fie nu au participat la Evaluarea Națională, pentru că, de exemplu, să analizez și acest aspect, nu participă la Evaluarea Națională pentru că vor să urmeze un parcurs educațional, o școală profesională care nu presupune susținerea evaluare națională. Și atunci practic, teama de eșec, le este teamă să meargă la bacalaureat.

Reporter: Vineri ați avut o videoconferință cu inspectorii din țară și cu ISMB și le-ați făcut câteva recomandări colegilor. Știu de altfel ce au de făcut, dar ați vrut să-i încurajați de la Minister ca să ia câteva măsuri. Concret, ce ar putea să facă profesorii, părinții, directorii de școală în acest moment tocmai pentru a preveni și pentru a optimiza aceste rezultate?

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației: Realizăm o cronologie a activităților pe care inspectoratele școlare, respectiv conducerea unităților de învățământ ar trebui să le deruleze. Practic, după fiecare examen național, atât examenul, de Bacalaureat, cât și examenul de Evaluare Națională, fiecare unitate de învățământ, fiecare inspectorat școlar județean, respectiv inspectorat școala Municipiului București elaborează niște rapoarte de activitate, rapoarte în care prezintă rezultatele și cauzele care au condus la acele rezultate. Aceste rapoarte stau la baza planurilor manageriale pe care aceste instituții le elaborează pentru anul școlar 2023-2024. Avem convingerea că fiecare inspectorat școlar, respectiv fiecare unitare de învățământ a prevăzut măsuri care să conducă atât la creșterea gradului de participare, cât și la ameliorarea rezultatelor obținute de elevi la acest examen național.

Am considerat utilă această întâlnire cu inspectorii școlar general pentru a puncta încă o dată, pentru a întări practic această nevoie de a organiza activități atât la nivel de clasă, la nivel de unitate de învățământ, la nivel de inspectorat școlar, activități în care să fie incluși atât elevii, pentru că vorbim de participarea elevilor, vorbim de creșterea motivației de a participa la examen pentru un elev de clasa a VIII-a, respectiv de clasa a XII-a dar și activități care privesc cadrele didactice, pentru că este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevi. Avem colective de elevi în care avem elevi buni, foarte buni dar avem și elevi care prezintă anumite lacune și atunci trebuie să știm să lucrăm diferențiat cu aceștia și atunci se impun poate anumite programe de formare pentru care didactice, motiv pentru care la videoconferință au participat și directorii Caselor Corpului Didactic din fiecare județ în parte pentru a identifica nevoile de formare ale cadrelor didactice”.

Informații de context

Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat joi, 11 ianuarie, două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023.

Rapoartele au fost solicitate de către ministrul Educației, Ligia Deca, imediat după Evaluarea Națională, după ce Edupedu.ro a semnalat public faptul că peste 15.000 de elevi care erau înscriși în clasa a VIII-a în septembrie 2022 nu au fost nici măcar înscriși la examenul de la finalul clasei a VIII-a, deși înscrierea se făcea automat, de către școală.

Oficialii din Ministerul Educației au încercat la vremea respectivă să arate că nu este nicio problemă cu numărul mare de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională. De exemplu, secretarul de stat Florian Lixandru spunea public că motivele pentru care aproape 1 din 10 adolescenti de 14 ani care erau înscriși în clasa a VIII-a în acest an școlar, nu au fost înscriși la Evaluarea Națională sunt două: „diferența de 10% o reprezintă elevii care fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii declarați repetenți, cât și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională. Este un procent comparabil cu anii anteriori”.

Rapoartele au apărut public abia pe 10 ianuarie 2024, după ce Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației acest lucru. Conform surselor Edupedu.ro, documentele ar fi fost finalizate și înaintate cabinetului ministrului încă din luna septembrie 2023, dar ar fi fost „ținute la sertar” până în prezent. Documentele fuseseră menționate inlusiv în raportul de bilanț de mandat al ministrului Ligia Deca, deși acestea nu apăreau nicăieri ca fiind publicate, așa că după solicitarea noastră acestea au fost puse pe site-ul institutului în aceeași zi.

Joi, 11 ianuarie 2024, Ligia Deca a semnat personal o scrisoare cu mai multe măsuri cerute școlilor, în marja acestor rapoarte – cel pentru neparticiparea elevilor la EN VIII și cel pentru neparticiparea la Bacalaureat 2023.

Citește și:
Sistem de monitorizare a prezenței la școală a elevilor și asistență la orele profesorilor, printre cele 13 măsuri trimise de Ligia Deca, după ce în premieră au fost făcute rapoartele de cercetare cu neparticiparea copiilor la Evaluarea Națională și BAC
Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a să fie susținută și de elevii de clasa a VII-a, corigențele să fie date înaintea examenului, iar școlile să completeze în SIIIR și caracteristici ale profesorilor, recomandări în raportul pentru neprezentarea a peste 7 mii de elevi la examenul din 2023
Exit mobile version