Gândirea critică – cum se formează la copii capacitatea de analiză. Opinia experților

SURSA: pixabay.com

Gândirea critică trebuie formată și exersată cât mai de timpuriu este o opinie împărtășită aproape unanim. Însă singura propunere de politică publică este transformarea abilității într-o materie școlară, obligatorie, predată separat de toate celelalte discipline.

De această dată, propunerea este lansată de deputatul PNL Ovidiu Raețchi, care vrea dezvoltarea capacității de a judeca critic prin materia “Educație și cultură media”, predată la a VI-a și a IX-a. Inițiatorul nu aduce nici un studiu științific în fundamentarea propunerii legislative, așa că Edupedu.ro a căutat opinia experților.

Mircea Miclea: Vrei să dezvolți gândirea critică? Atunci trebuie să o faci în lecția de chimie, în lecția de biologie, în lecția de istorie… Nu dezvolți gândirea critică în general și apoi ea va pogorî ca Sfântul Duh peste toate domeniile.
Foto: Mircea Miclea

În cadrul unei dezbateri organizate în luna aprilie 2018 de către Platforma România 100, Mircea Miclea – psiholog, fost ministru al Educației și profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a declarat următoarele, referitor la gândirea critică: (sursa HotNews.ro)

Ce au spus experții, în dezbaterea Edupedu.ro

Edupedu.ro a lansat pe pagina sa de Facebook un sondaj, la finalul lunii octombrie, în care și-a întrebat cititorii dacă sunt de acord cu propunerea de atunci a deputatului Ovidiu Raețchi, și anume cu predarea materiei “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”, la clasa a XI-a.

Foto: arhiva personală / Madlen Serban

Madlen Șerban, fost director al Fundației Europene pentru Formare (European Training Foundation), expert internațional implicat în rapoarte OECD, ale Băncii Mondiale sau UNESCO, a răspuns atunci în cadrul dezbaterii deschise de Edupedu.ro următoarele:

Septimia Dobrescu, fost coordonator de programe în domeniul ocupării forței de muncă și educației în cadrul Reprezentanței Comisiei Europene la București, a scris atunci în cadrul dezbaterii lansate de Edupedu.ro:

Anca Tîrcă, expert în educație, a scris următoarele:

Majoritatea comentatorilor au atras atenția că gândirea critică nu se dezvoltă la o materie, însă votul la sondaj a fost următorul: 82% din cele 543 de voturi au spus că ar fi de acord cu predarea materiei “Gândire critică în contextul fake news şi al ideologiilor extremiste”, la clasa a XI-a, așa cum prevedea atunci proiectul lui Raețchi.

Citește aici toate opiniile cititorilor Edupedu.ro care au participat la dezbaterea și sondajul organizate pe Facebook Edupedu.ro

Ce este gândirea critică și operațiile mentale de bază pentru aceasta

În cartea “Consiliere și orientare” care îi are coordonatori pe Gabriela Lemeni și Mircea Miclea (Editura ASCR, 2010), găsim următoarea definiție pentru Gândirea critică: “deprinderea de a interacționa cu textul/informația în mod activ, de a obține, interpreta și evalua informația conținută într-un material”.

Operațiile mentale care compun gândirea critică sunt următoarele, spun autorii, care citează studii despre modul în care gândesc elevii:

(Sursa: “Consiliere și orientare Ghid de educație pentru carieră”, coordonatori Gabriela Lemeni și Mircea Miclea, Editura ASCR, 2010, paginile 118-119)

România stă catastrofal la Gândirea critică predată la școală

Gândirea critică este abordată de World Economic Forum ca indicator de creștere economică. Acest indicator calculat de specialiști se numește “gândire critică în predare”, nu materia “gândire critică”.

Într-un raport publicat în octombrie, în care World Economic Forum a măsurat ”gândirea critică în predare”, România a ieșit repetentă la acest capitol: sunt pe locul 129 din cele 140 de economii analizate în raport.

România este pe locul 52 în lume, din 140 de state, în topul global al competitivității. Punctajul obținut de noi este de 63,5, iar surpriza e că, dacă anul trecut faptul că ne-a întrecut Bulgaria în acest clasament părea o eroare, anul acesta Bulgaria e tot deasupra noastră. Indicele calculat de este detaliat într-un raport de 671 de pagini, pentru fiecare element luat în calcul.

SURSA: The Global Competitiveness Report 2018

Citește și:

Exit mobile version