Ce să faci pentru a pregăti mai bine o lecție cu resursele pe care le ai la dispoziție? Cum să mediezi mai bine o discuție de grup cu elevii, pe un subiect anume? Cum să administrezi activitățile școlare, astfel încât profesorii să se coordoneze mai bine? La astfel de întrebări poate fi folosită inteligența artificială pentru a eficientiza activitățile de predare-învățare, dar și pe cele administrative din unitățile de învățământ, potrivit unui Ghid de folosire a AI în școli, adoptat toamna aceasta în Irlanda.
Ghidul, semnalat pe platforma europeană Eurydice, a fost adoptat în octombrie și are drept scop să sprijine folosirea inteligenței artificiale eficient, etic și adecvat obiectivelor școlare, conform bunelor practici stabilite în domeniu atât la nivel UE, cât și de către UNESCO.
Potrivit documentului, în educație AI poate fi folosită în trei direcții majore:
- Planificarea și pregătirea lecțiilor
- Învățare-predare
- Management școlar
Exemple pentru folosirea AI în pregătirea lecțiilor
AI, arată ghidul citat, poate fi folosit pentru asistență în planificarea lecțiilor și a curriculumului, pentru generarea de resurse specifice de predare, pentru a verifica în ce măsură elevii au asimilat lecțiile, pentru organizarea conținuturilor și pentru adaptarea materialelor de învățare așa încât să ajute nevoi de învățare diverse.
Printre exemplele oferite:
- AI poate fi folosită pentru a vedea în ce măsură activități destinate alfabetizării și alfabetizării numerice pot fi integrate mai eficient și mai u til în materia de Geografie
- Un profesor poate apela la AI pentru a vedea cum poate folosi mai bine materialele de predare pe care le are la dispoziție, așa încât să sprijine cât mai bine obiectivele de predare
- Un profesor de științe poate folosi un instrument online cu opțiuni de analiză a datelor bazate pe AI, așa încât să verifice cât mai bine și anonimizat măsura în care elevii au înțeles materia predată și pentru a vedea unde este nevoie de explicații suplimentare
- Un profesor poate folosi AI pentru a genera imagini care să însoțească textul unei povești, astfel încât elevii să îl înțeleagă mai bine.
- Un profesor de limbi străine care dorește să-i ajute pe elevi să compună scurte dialoguri poate apela la AI pentru a realiza conversații-reper cu diverse niveluri de complexitate (conversații verificate de profesor pentru a stabili că sunt corecte și adecvate obiectivelor de învățare)
Tot pentru pregătirea lecțiilor, arată ghidul citat, AI poate fi folosită în:
- Explorarea datelor de performanță: AI poate procesa, de exemplu, datele dintr-un formular de feedback pentru a genera un sumar cu privire la criteriile la care elevii stau cel mai bine în asimilarea materiilor și la cele care necesită activități suplimentare
- Activități de asistent virtual: AI poate fi folosită pentru a produce drafturi de rapoarte, propuneri, mesaje pe email, ceea ce ajută în procesele administrative. Exemplul dat – comunicarea cu părinții, pe email, despre o excursie ce urmează să aibă loc, mesajul fiind tradus în limba natală a fiecărui elev într-o clasă multietnică.
- Activități de dezvoltare personală: AI poate oferi perspective asupra unor noi strategii pedagogice, poate să evalueze metodologii de predare, poate oferi feedback, după nevoi.
Exemple de AI folosită în predare-învățare
Potrivit ghidului, școlile irlandeze pot folosi AI pentru evaluarea formativă, pentru învățare personalizată, pentru practici incluzive, pentru generarea de resurse de predare.
Printre exemplele oferite:
- Într-o discuție la clasă, elevii prezintă propriile idei despre subiectul dezbătut. AI poate fi folosit pentru a organiza acestei idei pe categorii și pentru a genera o „hartă” a lor, care să fie folosită în continuare de profesor pentru discuții și pentru asocierea ideilor cu diversele cunoștințe acumulate deja la acea materie.
- Un profesor care are elevi cu cerințe educaționale speciale poate folosi AI pentru a genera pasaje de citit, pe aceeași temă, dar cu niveluri diferite de complexitate, așa încât și elevii cu CES să poată folosi în mod adecvat cele pasaje.
- AI poate fi folosită pentru a sugera activități diferențiate și elemente de sprijin practic la clasă, în funcție de nevoile individuale ale elevilor.
- Un profesor poate extrage, dintr-un roman folosit în materia predată, elemente mai dificile de vocabular, pe care să le listeze în funcție de diverse criterii, așa încât să le folosească în diverse activități de predare.
Folosirea AI pentru management școlar
Al treilea mare domeniu de folosire a AI în școli este cel al managementului unităților de învățământ. Responsabilii în domeniu pot apela la AI pentru activități de planificare, de dezvoltare și revizuire de politici, de procesare a documentelor, de comunicare, arată ghidul irlandez.
Printre exemplele oferite de acesta:
- Un reprezentant al managementului care evaluează echipamentele disponibile pentru predarea matematicii poate folosi AI pentru a analiza inventarul existent și pentru a-l raporta la necesarul curricular, așa încât neajunsurile să fie acoperite.
- Un director care parcurge un document relevant pentru activitatea sa poate apela la AI pentru a realiza o variantă audio, pentru a parcurge conținutul acelui document mai eficient.
- Conducerea unei școli poate folosi AI pentru a elabora formulare de feedback pentru părinți și elevi, pe o temă precum învățarea digitală, așa încât să identifice unde poate fi îmbunătățită activitatea
- AI poate fi folosită de un director pentru a sintetiza informații legate de activitățile școlare într-un document de tip newsletter, ce oferă o formă mai coerentă și mai interesantă de prezentare. El va trebui să verifice informația pentru a se asigura că informațiile sunt transmise corect și pe un ton adecvat.
Ghidul irlandez de folosire a AI în școli, integral:
Vezi și:
Inteligența Artificială ar trebui să fie abordată în școli prioritar pentru întărirea competențelor profesorilor și să fie folosită doar când e aliniată la obiectivele educaționale – prevăd recomandările naționale trimise școlilor primare și gimnaziale în Danemarca / Recomandările daneze privind folosirea AI în școli
Inteligența artificială este integrată „sistematic și transversal” în DigComp 3.0 – Cadrul Competențelor Digitale, la care România este codașă în UE / Acesta a fost actualizat de Comisia Europeană după 3 ani
Inteligența Artificială în noile programe pentru liceu propuse de Ministerul Educației: AI este „imperativ” să fie folosită la Matematică / Chimia, Fizica, Istoria, dar și Religia sau Limbile moderne pot folosi inteligența artificială în procesul de predare-învățare – recomandă Ministerul
Ce ar trebui să prevadă o strategie pentru inteligență artificială în școli, cum dorește Ministerul Educației? UNESCO: Autonomia profesorilor, curriculum pentru alfabetizare digitală, infrastructură și acces pentru toți elevii, finanțare susținută pentru școli și profesori
Foto: © hihobr | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
