Ministerul Educației și Cercetării va face „eforturi pentru reducerea timpului dedicat activităților birocratic-administrative din timpul total de lucru” al profesorilor, potrivit unui răspuns la o întrebare a senatorului AUR, Ciprian-Titi Stoica. La întrebarea adresată premierului Ilie Bolojan, care are ca subiect demisia ministrului Daniel David, Guvernul a enumerat efecte pozitive ale măsurilor fiscal-bugetare adoptate recent în Educație. Printre acestea se numără creșterea numărului de norme ocupate cu profesori titulari, scăderea numărului de norme ocupate de suplinitori necalificați, dar și a normelor ocupate în regim de plata cu ora – toate menționate și în trecut de către reprezentanții MEC.
În contextul în care în luna septembrie delegația sindicaliștilor au cerut demisia ministrului Daniel David și abrogarea măsurilor de austeritate, senatorul Ciprian-Titi Stoica a adresat trei întrebări:
- „Dacă vă îngrijorează situația prezentă în sistemul educațional.
- Dacă găsiți necesară demisia ministrului Educației și Cercetării, Daniel David.
- Care sunt măsurile pe care le considerați imperative pentru redresarea acestei situații?”.
Răspunsul Guvernului nu vizează întrebările adresate, ci prezintă o serie de efecte pozitive ale Legii Bolojan: „Impactul pozitiv asupra copiilor și a procesului educațional este deja o realitate, iar preocuparea noastră va continua să se concentreze în perioada următoare asupra profesorilor”.
Singura viitoare măsură pe care instituția o precizează este legată de luarea poverii birocratice de pe umerii profesorilor: „Se vor face eforturi pentru reducerea timpului dedicat activităților birocratic-administrative din timpul total de lucru, odată ce acesta este alocat mai mult pentru activități de predare.
- Amintim că, recent, ministrul Daniel David a precizat că, începând de anul viitor, bursele sociale ar trebui „să fie prinse și să fie legate de instituțiile care se ocupă de asistența socială, pentru a nu încărca suplimentar profesorii”. „În același timp, prin vizitele pe care le am în țară și întâlnirile pe care le am cu cei din zona educației, încerc să înțeleg ce putem schimba, ce putem debirocratiza”, a mai adăugat acesta.
Efectele pozitive ale Legii Bolojan prezentate în răspunsul Guvernului
Potrivit răspunsului din partea Guvernului, numărul normelor didactice de predare în regim de plată cu ora a scăzut de la 30.128 în anul 2024-2025 la 14.500.
„Aceste norme salarizate în regim de plată cu ora era reprezentat, pe de o parte, de cadre didactice titulare și de cadre didactice angajate pe perioadă determinată (suplinitori), care le-au preluat suplimentar, iar pe de altă parte de cadre didactice angajate doar în regim de plată cu ora (cadre didactice asociate/pensionate: circa 5.600 în anul școlar 2024-2025)”.
În plus, reprezentanții Guvernului afirmă că, în urma redistribuirii normelor de predare în regim de plată cu ora și a creșterii cu două ore pe săptămână a normei didactice de predare, numărul normelor ocupate cu profesori titulari a crescut cu aproximativ 3%.
„Numărul normelor ocupate pe perioadă determinată (cu profesori suplinitori calificați) a rămas relativ constant”, se mai arată în răspuns.
În ceea ce privește numărul de norme ocupate de suplinitori necalificați, acesta a scăzut cu circa 17%, ajungând la 4.500.
„Aproximativ 98,6% dintre titulari au rămas în aceleaşi unități școlare, iar acolo unde
fragmentarea normei era deja în peste trei unități şcolare s-a creat posibilitatea de a nu se fragmenta suplimentar. Aşadar, în anul şcolar 2025-2026, în comparație cu anul şcolar 2024-2025, a crescut atât numărul profesorilor calificați la care copiii au acces, cât și timpul de interacțiune cu aceștia și a scăzut numărul personalului necalificat”, mai precizează instituția.
