Inteligența artificială este integrată „sistematic și transversal” în DigComp 3.0 – Cadrul Competențelor Digitale, la care România este codașă în UE / Acesta a fost actualizat de Comisia Europeană după 3 ani

Foto: © Goodluz | Dreamstime.com

Oamenii ar trebui să poată identifica principalele caracteristici ale instrumentelor de căutare, inclusiv cele bazate pe inteligență artificială (AI), să recunoască ce rezultate sunt irelevante, să recunoască exemple de dezinformare și exemple de „bule” social-media, să-și dea seama de diferențele între interacțiunile om-om și om-tehnologie, să recunoască nevoia unor rezultate etice și responsabile pentru conținutul generat de AI. Acestea sunt unele dintre competențele digitale de bază definite în noul Cadru European de Competențe Digitale (DigComp 3.0), publicat la sfârșitul lunii noiembrie de Comisia Europeană, document ce înnoiește Cadrul care ultima dată fusese actualizat în 2022, așa încât să țină cont de ultimele evoluții tehnologice, în special cele din domeniul AI.

DigComp este referința folosită la nivel european pentru a descrie cunoștințele, competențele și atitudinile necesare omului în viața de zi cu zi, pentru participarea în societate, pentru muncă și învățare. Cadrul european, inițiat în 2013 și actualizat de mai multe ori până acum, este o referință pentru Agenda Europeană a Competențelor și pentru Planul de Acțiune pentru Educație Digitală, ce urmărește ca peste 80% din populația UE să aibă cel puțin competențe digitale de bază până în 2030, iar numărul de experți în IT&C, la nivel european, să ajungă la 20 de milioane în același orizont de timp.

Noul Cadru al Competențelor Digitale, actualizat după 3 ani, integrează competența AI „în mod sistematic, transversal”, ca principală schimbare la nivel de conținut. Alte schimbări față de ediția anterioară:

DigComp 3.0 abordează fiecare dintre cele 21 de competențe, grupate în 5 zone de competență, în funcție de patru niveluri: de bază, intermediar, avansat și foarte avansat.

Competențele încadrate la „competențe de bază” sunt cele considerate a fi minimum necesar pentru ca oamenii să „își amintească și să pună în aplicare sarcini simple, apelând la ghiduri, după nevoi”, fiind necesare „pentru a susține obiectivele personale, de învățare sau de muncă, precum și participarea la viața societății”.

Ariile de competență – competențe asociate – ce presupune nivelul de bază pentru fiecare
Sursa: Comisia Europeana – DigComp 3.0

1. Căutarea informațiilor, evaluare, management

Competențe: Navigare pe internet, căutare, filtrare; Evaluare; Administrare

Printre competențele prezentate a fi de bază:

2. Comunicare și colaborare

Competențe: Interacțiune; Distribuire; Implicare în viața cetățenească; Colaborare; Comportament digital; Identitate digitală

Printre competențele de bază, în această zonă de competențe:

3. Crearea de conținut

Competențe: Dezvoltare; Integrare și re-elaborare; Drepturi de autor și licențe; Gândire computațională și programare

Printre competențele de bază prevăzute în această zonă de competențe:

4. Siguranță, stare de bine, folosire responsabilă

Competențe: Dispozitive; Date personale și viață privată; Stare de bine; Mediu

Printre competențele de bază incluse în această zonă de competențe:

5. Identificarea și soluționarea problemelor

Competențe: Probleme tehnice; Nevoi și răspunsuri tehnologice; Soluții creative; Nevoi de competențe digitale

Printre competențele de bază incluse în această zonă de competențe:

Cadrul de competențe digitale DigComp 3.0 – lista integrală a competențelor, cu niveluri de evaluare:

Foto: © Goodluz | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version