Inteligența Artificială în noile programe pentru liceu propuse de Ministerul Educației: AI este „imperativ” să fie folosită la Matematică / Chimia, Fizica, Istoria, dar și Religia sau Limbile moderne pot folosi inteligența artificială în procesul de predare-învățare – recomandă Ministerul

ChatGPT în școli

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com

Instrumentele de inteligență artificială sunt recomandate spre a fi folosite în școală în procesul de predare-învățare în jumătate dintre proiectele de programe pentru disciplinele incluse în planul-cadru pentru liceu, puse în consultare luni, 24 noiembrie 2025, de Ministerul Educației și Cercetării. Instrumentele AI în liceu sunt recomandate la materii precum Matematică, Fizică, Chimie, Religie, Istorie sau prima Limbă modernă, dar sunt ignorate la Biologie, Geografie, Logică, Arte și multe discipline de specialitate.

AI nu este menționată deloc în programa de Limba și literatura română – trunchi comun și curriculum de specialitate. NU apare nici la Biologie, Geografie, Arte sau Educație Fizică.

Pe de altă parte, este cel puțin menționată – iar în unele cazuri, susținută cu argumente pentru a fi folosită în procesul de predare-învățare – la discipline STIM (Matematică, Fizică, Chimie), Informatică și TIC, dar și la Religie, Limbi moderne 1 sau Dezvoltare personală.

Mai precis:

Cum este abordată inteligența artificială la diversele discipline, conform proiectelor de programe pentru liceu puse în transparență de MEC:

Tehnologia informației și a comunicațiilor (TIC) – Trunchi comun cl. a IX-a

Disciplina – cu o programă modificată radical față de cea aplicată în ultimele aproximativ două decenii – este cea care abordează în cea mai mare măsură AI, conform noului proiect pentru clasa a IX-a. Acesta include „utilizarea responsabilă și cu discernământ a inteligenței artificiale, a modelelor digitale ale unor activități” printre principalele direcții în ceea ce privește „Rolul disciplinei în formarea elevilor. 

AI nu este menționată în cadrul Competențelor generale vizate la această disciplină, dar este listată în cadrul competențelor specifice (CS), încă de la început: „CS 1.1. Recunoaște conceptele de bază și principalele instrumente digitale pentru a comunica, colabora, învăța sau utiliza eficient tehnologii bazate pe inteligența artificială și emergente într-o societate digitală”.

Conținuturi legate de AI sunt prevăzute în domeniile de conținut „Societate digitală”, respectiv „Conținuturi digitale, tehnologii și aplicații specializate pentru obținerea acestora”.

Informatică – Clasa a IX-a, curriculum de specialitate

Folosirea inteligenței artificiale este abordată mult mai restrâns în programa pentru Informatică – Clasa a IX-a, CS pentru diverse filiere. De ex., în cazul filierei teoretice – profil real, specializarea Matematică-Informatică, proiectul menționează AI în „Rolul disciplinei în formarea elevilor”: „Utilitatea studiului disciplinei informatică se manifestă pe multiple planuri: (…) în formarea profesională, prin deschiderea către cariere în IT, automatizare, robotică, analiză de date, securitate cibernetică sau inteligență artificială”.

Documentul menționează că, la nivel de liceu, disciplina construiește pe baza achizițiilor formate în gimnaziu inclusiv cu ajutorul unor „elemente de inteligență artificială și baze de date”. Și notează că în cadrul disciplinei Informatică, a fost ales limbajul Python ca limbaj de programare de bază inclusiv pentru folosirea lui în domenii precum inteligența artificială.  

Matematică – Trunchi comun și curriculum de specialitate Real, specializare Matematică-Informatică clasele IX-XII

La Matematică, programa pentru trunchi comun nu menționează Inteligența artificială, dar aceasta este abordată pe larg în proiectul pentru CS – Real, Matematică-Informatică.

Aceasta menționează caracterul imperativ al folosirii AI: „Programa recomandă, cu caracter imperativ, utilizarea instrumentelor digitale, precum și folosirea unui asistent de tip inteligență artificială (IA) pentru explorare și verificare, cu condiția ca elevul să realizeze validarea critică a soluției propuse și să poată explica limitele acesteia”.

Accentul pe folosirea AI se pune în clasa a XI-a, proiectul de programă afirmând: „Folosirea instrumentelor digitale și a inteligenței artificiale în studiul matematicii la clasa a XI-a consolidează învățarea activă, încurajează explorarea și conectează conceptele teoretice cu aplicații reale”.

Exemple de folosire a AI la Matematică, pe parcursul liceului:

Clasa a X-a: 

Clasa a XI-a:

Chimie – Clasele IX-X, Trunchi comun

Chimia este o altă disciplină unde inteligența artificială este abordată consistent în proiectul de programă pentru clasele a IX-a și a X-a.

Acesta prevede, la Sugestii metodologice, „Integrarea inteligenței artificiale în procesul de predare-învățare” și argumentează:

Tot acest proiect notează avantaje și dezavantaje în ceea ce privește utilizarea AI în educație, în cazul acestora din urmă menționând: „riscuri legate de confidențialitatea și securitatea datelor”, „provocări la adresa integrității academice”, „probleme de acces”, „dependența excesivă de AI”. 

Și explică modul cum poate fi folosită ai la disciplina Chimie:

Fizică – Trunchi comun și curriculum de specialitate, IX-XII

Și în proiectul de programă pentru Fizică. AI este prezentată drept un instrument pentru învățarea activă. Ea este asociată dezvoltării de competențe digitale, prin investigarea științifică a unor structuri, stări, fenomene fizice, inclusiv pentru folosirea unor conținuturi bazate pe AI, fără a se intra în detalii despre modul cum să fie abordat acest instrument.

Programa repetă nevoia de folosire a AI în mod responsabil.   

Religie – Trunchi comun, clasele IX-XII

Inteligența artificială este prevăzută în rândul Contextelor și mediilor de învățare și la Religie. De exemplu, la Religie – Cultul Ortodox, trunchi comun – clasele a IX-a – a XII-a, este menționată și AI „ca facilitator al învățării (sub îndrumarea profesorului)”. Cum este realizat acest lucru? Potrivit proiectului de programă:

Istorie – Clasa a IX-a, Trunchi comun

AI este recomandat ca instrument de predare/învățare și la disciplina Istorie – Istorie Universală. Potrivit proiectului pentru clasa a IX-a, Trunchi comun, se recomandă, între altele:

Limbă modernă 1

AI este abordată și în programele pentru Limbă modernă 1 – Trunchi comun, clasa a IX-a. La aceste discipline, AI este menționată ca:

Dezvoltare personală – Trunchi comuni – clasele IX-XII

În programa de dezvoltare personală și consiliere în carieră, se menționează că „elevii învață să-și cunoască potențialul, să-și gestioneze emoțiile, să relaționeze sănătos cu cei din jur, să folosească tehnologia și inteligența artificială într-un mod critic și etic și să contribuie la un viitor sustenabil”.

Iar utilizarea AI este prezentată drept o modalitate de îmbogățire a competențelor dezvoltare în liceu, alături de alte competențe digitale.

Totodată, AI este prezentată drept o tehnică utilă în procesul dezvoltării personale și a carierei, anume prin:

Tot la această disciplină sunt propuse „discuții despre impactul inteligenței artificiale și al mediului digital asupra stării emoționale, relațiilor sociale și echilibrului mintal”.

Citește și:
UPDATE Noile programe școlare de liceu din 2026, puse în consultare publică de Ministerul Educației / Schimbări după aproape 20 de ani
Mihaela Popa, fost secretar de stat în educație: Geometria în spațiu lipsește din noile programe școlare de liceu la clasa a X-a și nu înțeleg de ce. Apar conicele, prin care revenim la programa din ’78 / Viitorii ingineri, ingineri-constructori, arhitecți fac meditații pentru a învăța geometria în spațiu, cu profesori de la universități, pentru că în liceu noi nu studiem
Copiii vor folosi inteligența artificială oricum, mai bine îi ajuți să o folosească în mod corect, nu să o folosească pe post de psiholog / Copiii noștri am dorit să fie nativi digital, acum dorim să fie nativi AI – Toomas Hendrik Ilves, fost președinte al Estoniei, țară care mizează pe folosirea noilor tehnologii în educație

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version