INTERVIU Aurelian Ionescu, președinte Consiliu Educație în IA: Inteligența artificială poate revoluționa educația prin adaptarea experiențelor de învățare și sprijinirea profesorilor

Foto: © Yanlev | Dreamstime.com

Inteligența artificială poate revoluționa educația prin adaptarea experiențelor de învățare, îmbunătățirea rezultatelor și sprijinirea profesorilor, a declarat Aurelian Ionescu, președinte Consiliu Educație în IA, componentă a Comitetului Român de Inteligență artificială, într-un interviu pentru Edupedu.ro. Mai mult, „IA poate face educația mai eficientă și mai scalabilă, prin automatizarea multor sarcini”, susține Aurelian Ionescu. 

„Educația poate deveni mai accesibilă, de exemplu pentru studenți din zone îndepărtate sau insuficient deservite, pot fi experiențe de învățare personalizate pentru studenții cu dizabilități, mai echitabilă, prin identificarea și abordarea timpurie a lacunelor de învățare, prevenind rămânerea în urmă a elevilor, precum și sprijin personalizat studenților din medii defavorizate, prin utilizarea IA”, spune Aurelian Ionescu.

Acesta a explicat cum poate ajuta inteligența artificială procesele de învățare la elevi, studenți dar și adulți:

Aurelian Ionescu a oferit și exemple de domenii cheie care trebuie avute în vedere în pregătirea elevilor pentru societatea de mâine și noile tehnologii: „alfabetizare digitală, gândirea critică și rezolvarea problemelor, educație STEM, conștientizarea asupra sănătății mintale, experiențe din lumea reală, implicarea părinților și a comunității”.

Interviul integral:

Rep.: Cum credeți că poate transforma inteligență artificială educația?

Aurelian Ionescu: Dezvoltarea Inteligenței artificiale într-un ritm tot mai susținut este preludiul unei ere de inovare și transformare fără precedent, cu impact semnificativ asupra majorității domeniilor social-economice, între care se remarcă educația, asigurarea medicală, securitatea cibernetică, pentru a enumera doar câteva dintre ele.

Inteligența artificială (IA) joacă un rol esențial în eficientizarea educației durabile, adaptabile, în numeroase moduri, transformând experiența de învățare pentru studenți, educatori și instituții. Utilizarea IA în educație, dar nu numai, presupune o schimbare de paradigmă care modifică fundamental modul în care învățăm și predăm:

Cu toate acestea, este important să se utilizeze IA în mod etic și responsabil, abordând cu deosebită grijă aspectele legate de confidențialitate și asigurându-se că tehnologia completează învățarea umană, mai degrabă decât să o înlocuiască în întregime.

Rep.: Care pot fi beneficiile și vulnerabilitățile IA în educație?

Aurelian Ionescu: Inteligența artificială (IA) în educație vine cu o serie de beneficii, riscuri și potențiale vulnerabilități. Înțelegerea și abordarea riguroasă a acestor aspecte este crucială pentru maximizarea impactului pozitiv al IA, atenuând în același timp potențialele consecințe negative.

Printre beneficiile oferite de IA în educație putem aminti:

În plus față de aceste elemente specifice, IA are potențialul de a transforma educația într-o serie de moduri mai generale: IA poate face educația mai eficientă și mai scalabilă (prin automatizarea multor sarcini); IA poate face educația mai accesibilă (studenți din zone îndepărtate sau insuficient deservite, dar experiențe de învățare personalizate pentru studenții cu dizabilități); IA poate face educația mai echitabilă (identificarea și abordarea timpurie a lacunelor de învățare, prevenind rămânerea în urmă a elevilor, precum și sprijin personalizat studenților din medii defavorizate).

Principalele riscuri și vulnerabilități ce pot apărea la utilizarea IA în educație

Vestea bună ar fi că au fost deja dezvoltate o serie de strategii de tratare/diminuare a acestor riscuri, printre care putem enumera: elaborarea și respectarea unor cadre etice IA; implementarea de măsuri robuste de protecția datelor și confidențialității; identificarea și gestionarea prejudecăților în algoritmi, date și audit; asigurarea funcționării sistemelor IA în colaborare și sub ghidarea factorului uman; implementarea unor politici de acces echitabil la sisteme educaționale bazate pe IA; dezvoltarea de programe de alfabetizare digitală, dezvoltare profesională și nu în ultimul rând o comunicare clară și explicită privind impactul IA în educație.

Rep.: Cum credeți că poate ajuta inteligența artificială procesele de învățare la elevi, dar și adulți și procesele de evaluare?

Aurelian Ionescu: Inteligența artificială poate sprijini procesul de învățare atât pentru studenți/elevi cât și pentru adulți în diferite moduri, oferind experiențe de învățare personalizate, îmbunătățind conținutul educațional precum și procesele de evaluare.

Iată câteva moduri în care IA sprijină învățarea și evaluarea:

Pentru studenți/elevi

Pentru adulți (IA este utilizată pentru a oferi oportunități de învățare pe tot parcursul vieții, pentru a sprijini dezvoltarea carierei și pentru a aborda provocările legate de alfabetizare și numerație digitală):

Un rol important îl poate juca IA și în procesele de apreciere și evaluare:

Prin integrarea IA în procesele de învățare și evaluare, educatorii și cursanții pot beneficia de o experiență educațională mai adaptată, mai eficientă și mai antrenantă. Cu toate acestea, este esențial să abordăm preocupările legate de confidențialitate, părtinire/prejudecăți și considerente etice pentru a asigura utilizarea responsabilă a IA în educație.

Rep.: Cum putem pregăti elevii/studenții pentru societatea de mâine și noile tehnologii?

Aurelian Ionescu: Pregătirea elevilor pentru societatea viitorului și impactul tehnologiilor emergente implică promovarea unei game de abilități și competențe care depășesc cunoștințele academice tradiționale.

În continuare sunt prezentate câteva domenii cheie care trebuie avute în vedere în pregătirea elevilor pentru provocările și oportunitățile prezentate de peisajul tehnologic care evoluează atât de rapid:

Alfabetizare digitală: elevii trebuie învățați să navigheze și să evalueze critic informațiile online, să înțeleagă instrumentele digitale și să practice un comportament responsabil și etic în spațiile digitale, să comunice și să colaboreze online și să se protejeze de riscurile online;

Gândirea critică și rezolvarea problemelor: dezvoltarea capacității elevilor de a analiza critic informațiile, de a gândi independent și de a rezolva probleme complexe, prin abordarea provocărilor cu creativitate și răbdare. Elevii trebuie să fie capabili să analizeze informațiile, să identifice problemele și să dezvolte soluții creative;

Colaborare și comunicare: dezvoltarea abilităților de colaborare prin încurajarea muncii în echipă, a comunicării eficiente și a capacității de a lucra cu diverse grupuri de oameni, competențe esențiale pentru natura colaborativă a viitoarelor medii de lucru;

Adaptabilitate și flexibilitate: elevii trebuie învățați să adopte schimbarea, să învețe din experiențe și să fie deschiși la idei și tehnologii noi;

Accent pe soft skills: trebuie dezvoltate abilitățile soft, cum ar fi empatia, inteligența emoțională, comunicarea eficientă și rezolvarea conflictelor, elemente esențiale pentru construirea relațiilor pozitive și gestionarea dinamicii sociale. Elevii trebuie să fie capabili să înțeleagă și să respecte diferite perspective;

Mentalitate antreprenorială: trebuie încurajată creativitatea, asumarea riscurilor și o abordare proactivă a rezolvării problemelor, ajutați să înțeleagă valoarea inovației și cum pot fi transformate ideile în acțiune;

Educație (alfabetizare) media: dezvoltarea capacității de a evalua critic conținutul media, inclusiv înțelegerea părtinirii (bias), recunoașterea dezinformării și distincția între surse fiabile și surse nesigure;

Luarea deciziilor pe principii etice: înțelegerea importanței luării deciziilor pe principii etice în utilizarea tehnologiei și a subiectelor precum confidențialitatea, securitatea cibernetică și identitatea digitală responsabilă;

Educație STEM: trebuie creată o bază solidă în educația științifică, tehnologică, inginerească și matematică (STEM), aspectele definitorii ale viitoarei forțe de muncă;

Conștientizare globală: promovarea unei perspective globale prin expunerea la diverse culturi, limbi și probleme globale, esențială pentru o înțelegere mai largă a lumii interconectate și nevoii de a fi pregătiți să trăiască și să lucreze într-o societate globalizată, să respecte diversitatea și să poată comunica eficient între culturi;

Conștientizare asupra mediului: este importantă creșterea gradului de conștientizare cu privire la problemele de mediu și impactul tehnologiei asupra mediului, inclusiv încurajarea practicilor durabile și utilizarea responsabilă a resurselor.

Învățare continuă și curiozitate: este necesară bucuria și chiar dragostea pentru învățare și încurajarea curiozității, elevii trebuie motivați să caute cunoștințe și să se adapteze la informații noi pe tot parcursul vieții;

Robotică și abilități de codare: programarea și robotica devin din ce în ce mai valoroase în diverse industrii, încurajând gândirea logică și abilitățile de rezolvare a problemelor;

Competențe culturale: ajută elevii să înțeleagă și să aprecieze diversitatea culturală, pregătindu-i să colaboreze cu oameni din medii diferite într-o lume globalizată;

Utilizarea responsabilă și etică a tehnologiei: elevii trebuie învățați despre siguranța online, securitatea cibernetică și potențialul impact societal al acțiunilor lor digitale;

Conștientizarea asupra sănătății mintale: trebuie purtate discuții despre sănătatea mintală și bunăstare, predarea mecanismelor de adaptare ale elevilor, gestionarea stresului și importanța menținerii unui echilibru sănătos între viața profesională și cea privată.

Experiențe din lumea reală: elevilor  trebui să li se ofere oportunități de a se angaja în experiențe din lumea reală, stagii și proiecte care simulează provocările și oportunitățile pe care le pot întâlni în societatea viitoare;

Implicarea părinților și a comunității: implicarea părinților și a comunității în inițiative educaționale pentru a crea un sistem holistic de sprijin pentru elevi, consolidând importanța educației dincolo de sala de clasă;

Dezvoltarea profesională a educatorilor: trebuie investit în dezvoltarea profesională continuă pentru ca educatorii să fie la curent cu tehnologiile și metodologiile de predare emergente, asigurându-vă că pot pregăti în mod eficient elevii pentru viitor.

Concentrându-se pe aceste aspecte, educatorii pot ajuta elevii să dezvolte abilitățile, atitudinile și cunoștințele necesare pentru a prospera într-o societate viitoare modelată de tehnologiile emergente.

Foto: © Yanlev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:

INTERVIU Dragoș Vlad, președintele Autorității pentru Digitalizarea României: Pregătirea specialiștilor în inteligență artificială în universități, includerea unei discipline opționale în preuniversitar sunt printre obiectivele Cadrului strategic național pentru IA

Cum introducem inteligența artificială în școli? INTERVIU Profesoara Yiran Zhao, expert OECD: Ca să le dăm cu adevărat putere profesorilor atunci când promovăm tehnologiile AI, cheia este să gândești din perspectiva profesorului

INTERVIU Profesorul Răzvan Bologa: Inteligența artificială poate revitaliza interesul elevilor pentru învățare și am putea estima în timp real competențele lor. Profesorii vor redeveni fascinanți și rezultatele la PISA se vor îmbunătăți

VIDEO Profesorii din 5.400 de școli pot preda și forma competențe ale viitorului pentru 800.000 de elevi cu ajutorul plăcuțelor programabile produse, în premieră, în România

Exit mobile version