Învățarea prin investigație la fizică îmbunătățește competențele specifice ale elevilor și crește interesul față de această materie – studiu al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale

Photo © Shaiith | Dreamstime.com

Când profesorii sunt pregătiți susținut pentru a folosi investigația științifică atunci când predau fizica, atât competențele lor, cât și competențele specifice ale elevilor se îmbunătățesc, potrivit unui studiu realizat de  Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). O prezentare a acestei cercetări arată că învățarea prin investigație contribuie la creșterea interesului manifestat de elevi față de fizică, dar și la întărirea motivației profesorilor.

Premisele studiului, la care au participat aproximativ 1.700 de elevi de gimnaziu, potrivit unui comunicat CEAE:

În cadrul cercetării au fost folosite două grupuri de profesori – unul experimental, care au beneficiat de sprijin și formare prin programul „Fizica altfel”, respectiv un grup de control format din profesori fără experiență în învățarea prin investigație.

Potrivit prezentării CEAE, inițial, elevii din grupul de control au avut rezultate semnificativ mai bune decât cei din grupul experimental (medie de 3,69 într-o testare a competențelor specifice, comparativ cu media 3.00 în cazul celorlalți). Elevii din grupul de control proveneau din școli unde media la matematică, în cadrul Evaluării Naționale – 2021, era cu aproape un punct peste cea înregistrată în școlile din grupul experimental.

Rezultatul concret experimentului

Elevii cadrelor didactice care au urmat programul „Fizica altfel” (media la testul final a fost 4,71) și-au îmbunătățit într-o mai mare măsură rezultatele în comparație cu elevii din grupul de control ai căror profesori nu au experiență în învățarea prin investigație (la testul final media lor a fost 4,82). Dacă la testul inițial diferența între cele 2 grupuri a fost de 0,69 puncte, în favoarea elevilor din grupul de control, la testul final această diferența a ajuns să scadă la doar 0,11 puncte.

Sursa: Raport CEAE
Concluziile și rezultate -cheie ale studiului CEAE, așa cum sunt prezentate de Centru:

Potrivit CEAE, aproximativ 2800 de cadre didactice de la nivel gimnazial și liceal au participat în ultimii 10 ani la cursurile de formare ale centrului pe tema procesului de predare-învățare a fizicii prin investigație. 

Raportul CEAE poate fi consultat detaliat aici.

Photo © Shaiith | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version