Învățarea prin investigație la fizică îmbunătățește competențele specifice ale elevilor și crește interesul față de această materie – studiu al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale

2.107 vizualizări
Photo © Shaiith | Dreamstime.com
Când profesorii sunt pregătiți susținut pentru a folosi investigația științifică atunci când predau fizica, atât competențele lor, cât și competențele specifice ale elevilor se îmbunătățesc, potrivit unui studiu realizat de  Centrul de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE). O prezentare a acestei cercetări arată că învățarea prin investigație contribuie la creșterea interesului manifestat de elevi față de fizică, dar și la întărirea motivației profesorilor.

Premisele studiului, la care au participat aproximativ 1.700 de elevi de gimnaziu, potrivit unui comunicat CEAE:

  • Acesta și-a propus să „evalueze impactul pe care programul „Fizica altfel”, derulat de CEAE, îl are asupra profesorilor de fizică și elevilor de nivel gimnazial din școlile publice din România. Profesorii incluși în program au urmat un curs de formare centrat în jurul conceptului de învățare prin investigație (Inquiry Based Learning – IBL), au luat parte la un mecanism de sprijin și au beneficiat de un ghid metodologic și resurse dezvoltate de CEAE care să îi susțină în activitatea didactică”. 
  • „Utilizarea la clasă a învățării prin investigație plasează elevii în centrul procesului educațional, aceștia fiind încurajați să formuleze întrebări care ghidează investigații științifice pe care să le deruleze în mod sistematic pe bază de analize și dovezi empirice, cu facilitarea procesului de către cadre didactice. În general, învățarea prin investigație, practicată pe scară largă în Europa, crește interesul elevilor pentru știință, stimulează motivația profesorilor și elevilor, îi face pe ultimii să participe activ la ore și pune mai mult accentul pe cooperare decât pe competiție între elevi”.

În cadrul cercetării au fost folosite două grupuri de profesori – unul experimental, care au beneficiat de sprijin și formare prin programul „Fizica altfel”, respectiv un grup de control format din profesori fără experiență în învățarea prin investigație.

Potrivit prezentării CEAE, inițial, elevii din grupul de control au avut rezultate semnificativ mai bune decât cei din grupul experimental (medie de 3,69 într-o testare a competențelor specifice, comparativ cu media 3.00 în cazul celorlalți). Elevii din grupul de control proveneau din școli unde media la matematică, în cadrul Evaluării Naționale – 2021, era cu aproape un punct peste cea înregistrată în școlile din grupul experimental.

Rezultatul concret experimentului

Elevii cadrelor didactice care au urmat programul „Fizica altfel” (media la testul final a fost 4,71) și-au îmbunătățit într-o mai mare măsură rezultatele în comparație cu elevii din grupul de control ai căror profesori nu au experiență în învățarea prin investigație (la testul final media lor a fost 4,82). Dacă la testul inițial diferența între cele 2 grupuri a fost de 0,69 puncte, în favoarea elevilor din grupul de control, la testul final această diferența a ajuns să scadă la doar 0,11 puncte.

Sursa: Raport CEAE
Concluziile și rezultate -cheie ale studiului CEAE, așa cum sunt prezentate de Centru:
  • Utilizarea strategiilor de predare-învățare specifice învățării prin investigație, precum cele transmise în cadrul programul „Fizica altfel”, contribuie la achiziția de către elevi de competențe specifice în domeniul fizicii (așa cum le regăsim în programa școlară) într-o mai mare măsură decât strategiile didactice tradiționale. 
  • Profesorii din grupul experimental și cei care au avut experiență anterioară în învățarea prin investigație au elevi care au obținut scoruri mai bune la cei doi indicatori, comparativ cu elevii ai căror profesori nu au experiență în învățarea prin investigație. 
  • După implementarea programului „Fizica altfel”, cadrele didactice beneficiare și-au îmbunătățit competențele privind învățarea prin investigație
  • În cazul grupului experimental de profesori, a fost realizată comparația între momentul inițial al testării și momentul final, rezultatele la evaluarea finală a competențelor cadrelor didactice fiind semnificativ mai bune (media a fost de 30.59 puncte) în comparație cu cele la evaluarea inițială (media a fost de 25,93 puncte). 
  • Cadrele didactice care au făcut parte din grupul experimental au răspuns la un chestionar atitudinal care a avut ca obiectiv autoevaluarea propriilor competențe privind predarea fizicii prin investigație înainte și după finalizarea programului „Fizica altfel”. La toți itemii incluși în chestionar au existat scoruri mai mari la finalul programului față de faza inițială, lucru care sugerează că există și o apreciere subiectivă a cadrelor didactice privind îmbunătățirea propriilor competențe referitoare la învățarea prin investigație și o mai bună capacitate a elevilor de a înțelege conținuturile în urma aplicării învățării prin investigație.

Potrivit CEAE, aproximativ 2800 de cadre didactice de la nivel gimnazial și liceal au participat în ultimii 10 ani la cursurile de formare ale centrului pe tema procesului de predare-învățare a fizicii prin investigație. 

Raportul CEAE poate fi consultat detaliat aici.

Photo © Shaiith | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Invatare cu necalificați la fizica este ceea ce oferă statul ptr că nu vrea sa angajeze profesori că sa facă economii de bani.

    Și totuși la examene se dau numai probleme
    Despre ce vorbim?

    1. Cum așa? Nu vrea statul să angajeze profesori de Fizică?
      Problema e că e criză de astfel de profesori. De ani buni nu mai sunt doritori să studieze Fizică, cu atât mai puțin doritori să predea Fizică.
      Iar elevii nu sunt interesați de materia asta, indiferent cum o predai. Le arăți material didactic, le faci experimente și nu-i interesează pe cei mai mulți.
      Ceea ce ‘merge’ este să le dictezi notițe, pe care le scriu fără să gândească, le memorează și le reproduc. Nu faci așa, iese scandal, că mulți elevi nu vor și nu sunt în stare de alte metode.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Mircea Miclea despre cele 3 dimensiuni în care trebuie să investim în viață – profesională, personală și relațională: Costurile faptului că neglijăm o dimensiune pot să fie critice. Adică poți ajunge la 9 din 10 din punct de vedere profesional și copilul tău adolescent bagă droguri în el și nu mai poți corecta, pentru că n-ai reușit să dezvolți o relație cât de cât firească cu el

“Unde este mai înțelept să investesc? Să trec de la 9 la 10 pe axa profesională sau să trec de la 2 la 6 pe axa relațională?”, este întrebarea pusă…
Vezi articolul
Ana Sipciu / Foto: Arhiva personala

Ana Sipciu, fondatoarea unei librării pentru copii: ”Descoperirea” titlurilor bune poate fi o provocare din cauza cantității de conținut care trebuie filtrat / Mă bucur că am ajuns să avem discuții înflăcărate despre cărți, asta înseamnă că devin din ce în ce mai importante. Abia aștept să devină virale și cărți atât de bune, încât nu ne putem abține să vorbim super-entuziast despre ele

Ce înseamnă o carte bună, atunci când vorbim despre piața de carte pentru copii? Avem de-a face cu o avalanșă de carte proastă, propusă spre cumpărare părinților, profesorilor și copiilor?…
Vezi articolul