Klaus Iohannis, despre concursul de directori: Îmi doresc să văd o analiză onestă a modului în care s-a derulat

Sorin Cîmpeanu, Ligia Deca și Klaus Iohannis / Foto: USAMV

“Îmi doresc, totodată, să văd o analiză onestă a modului în care s-a derulat concursul de directori”, a transmis președintele Klaus Iohannis în mesajul prezentat de consilierul prezidențial Ligia Deca la Gala Premiilor pentru Directorii Anului 2021, organizată de Asociația pentru Valori în Educație – AVE România.

Mesajul președintelui României vine în contextul în care proba de interviu a concursului este în plină desfășurare, iar Edupedu.ro a semnalat mai multe cazuri în care candidații au acuzat comisia de concurs de tratament incorect sau părtinitor, este vorba despre situațiile de la școlile din Nana – Călărași și Turburea – Gorj.

Președintele a mai spus în mesajul de la Gala AVE că „un director bun are o abordare centrată pe oameni, responsabilitate față de elevi și față de comunitate, integritate în luarea deciziilor și obiectivitate, are un comportament moral, punând accentul pe onestitate, echitate și respect, se informează din surse sigure și combate dezinformarea în comunitatea educațională pe care o coordonează”.

Redăm mesajul lui Klaus Iohannis:

„Felicit Asociația pentru Valori în Educație pentru inițiativă și pentru perseverența în a promova rolul directorilor ca element de transformare a școlii românești.

Mă bucur, așadar, că am avut prilejul să ofer Înaltul Patronaj Galei Premiilor pentru Directorii Anului 2021, un eveniment care ne oferă oportunitatea de a recunoaște public performanțele unor directori din învățământul preuniversitar care schimbă în bine viitorul României. Această dovadă a recunoașterii unor merite deosebite este cu atât mai valoroasă cu cât vine din partea societății, în condițiile în care implicarea acestor cadre didactice nu este recompensată întotdeauna pe deplin.

La rândul lor, partenerii din sectorul privat merită apreciați pentru angajamentul de a fi tot mai prezenți în viața comunității și de a sprijini strategic sistemul de educație.

În Proiectul „România Educată”, mi-am asumat dezideratul de a susține un management educațional profesionist, bazat pe responsabilitate și autonomie, capabil să inoveze și să decidă fără presiuni externe. În acest an școlar, în care se organizează concursuri pentru ocuparea funcției de director în unitățile de învățământ, îmi doresc să identificăm și să multiplicăm acele modele de excelență în management, precum directorii premiați astăzi.

Îmi doresc, totodată, să văd o analiză onestă a modului în care s-a derulat concursul de directori, pentru a potența ce s-a făcut bine și pentru a corecta ce a mers mai puțin bine. Am remarcat implicarea activă a mediului privat în acest concurs, inclusiv prin intermediul Asociației pentru Valori în Educație, reunind experți în domeniul resurselor umane, dispuși să investească timp și cunoștințe pentru a selecta astăzi directorii de mâine.

Menirea unui director de școală este aceea de a face o schimbare în viața elevilor, a colegilor profesori și a comunității educaționale căreia îi aparține. Să conduci o unitate de învățământ și să predai reprezintă o provocare ce necesită un nivel ridicat de înțelegere și de răbdare, asumare, deschidere față de cunoaștere și un set temeinic de valori. Un director bun are o abordare centrată pe oameni, responsabilitate față de elevi și față de comunitate, integritate în luarea deciziilor și obiectivitate, are un comportament moral, punând accentul pe onestitate, echitate și respect, se informează din surse sigure și combate dezinformarea în comunitatea educațională pe care o coordonează.

Doamnelor și domnilor directori,

Înainte de toate, suntem cu toții cadre didactice. Capacitatea de a inspira, de a încuraja un tânăr să-și dezvolte abilitățile și să devină performant reprezintă esența acestei profesii de care sunt încă puternic atașat și care este foarte importantă pentru viitorul societății noastre.

Pentru elevi, această perioadă a fost una grea, în care au trăit experiențe diferite, în funcție de posibilitățile tehnice, de implicarea și de flexibilitatea cadrelor didactice, de susținerea și de resursele părinților. Nici pentru cadrele didactice nu a fost o perioadă ușoară. Dascăli cu vocație din întreaga țară au pregătit lecții și au derulat orele on-line cu elevii lor. Mulți dintre ei nu s-au limitat la a trimite fișe sau teme electronic, ci și-au ținut orele live, pe diverse platforme, au inovat prin forme alternative pentru a menține vie interacțiunea cu elevii lor. Iar toate aceste eforturi se văd și merită apreciate. Revenirea la școală, cu prezență fizică, a fost și este esențială. Dar ea depinde de responsabilitatea fiecăruia dintre noi – respectarea normelor sanitare și vaccinarea sunt vitale!

Doamnelor și domnilor,

Responsabilitatea socială a companiilor românești și a mediului ONG nu mai este de multă vreme un fenomen izolat, iar eforturile pe care le-au depus acestea în sprijinul comunităților trebuie apreciate și salutate. Faptul că avem astăzi, aici, mulți oameni de afaceri implicați în proiecte educaționale ne arată că există deschidere din partea sectorului privat pentru cooperarea cu sistemul educațional public din țara noastră. O colaborare care este, fără îndoială, de bun augur, mai ales atunci când contribuie la încurajarea exemplelor de bună practică, a cadrelor didactice care promovează educația de calitate și a managementului performant, ca investiție strategică în viitorul nostru, al tuturor.

În încheiere, vreau să felicit directorii nominalizați și premiați astăzi. Îmi doresc să continuați să luptați pentru ca fiecare copil din România să aibă o șansă la un viitor mai bun. Meritele dumneavoastră sunt incontestabile și mă bucur că elevii pe care îi îndrumați au șansa uriașă de a beneficia, în procesul lor educațional, de lideri care îi inspiră și îi susțin, de adevărați mentori”.

Gala Premiilor pentru Directorii Anului 2021 poate fi urmărită aici:

Edupedu.ro a descris, miercuri, situația din Nana, unde un profesor susține că ar fi fost respins la interviu, în concursul de director la școala locală, pentru că membri ai comisiei erau “înclinați” să o sprijine pe actuala directoare, care ar rămâne în post deși ar fi picat la proba scrisă.

Tot miercuri, Edupedu.ro a semnalat relatarea presei locale privind o situație asemănătoare din Gorj, unde ar fi fost favorizată să rămână în funcție actuala directoare, deși aceasta “n-a reușit să treacă nici măcar de proba scrisă la acest concurs”.

Exit mobile version