La concursul pentru angajare în învățământ din acest an au venit doar 200 de candidați pentru examenul de profesor de Fizică, deși există 700 de locuri libere, anunță Sorin Ion, secretar de stat al Ministerului Educației

Foto: INQUAM Photos / Mălina Norocea

Secretarul de stat în Ministerului Educației, Sorin Ion, spune că la concursul de angajare în acest an la fizică, au fost aproape 700 de posturi și doar 200 de candidați. Sorin Ion a spus la prezentarea raportului „OCDE Education at a Glance 2025 – EaG 2025” că este o situație „total nesatisfăcătoare” și la fel se întâmplă și pentru disciplinele chimie, informatică, TIC sau matematică.

Secretarul de stat Sorin Ion a remarcat lipsa profesorilor interesați să predea disciplinele de științe, pe care le-a enumerat în „ordinea gravității lucrurilor, la chimie, tehnologia informației și informatică, maiștri instructori și vine din urmă și matematica”.

Sorin Ion, reprezentant al Ministerului Educației, a spus că Ministerul trebuie să elaboreze o strategie care să fie în strânsă legătură cu învățământul superior și să înființeze programe de studii dedicate pentru acestor discipline, să le așeze într-un top al priorităților universităților „și de ce nu, poate, niște beneficii pentru cei care aleg acestei specializări”.

Redăm răspunsul integral al secretarului de stat privind lipsa profesorilor

Sorin Ion, secretar de stat: Extrem de important pentru noi să avem date nu doar în valoare absolută, ci și așezate într-un context european sau internațional, pentru că uneori, dacă nu știi cu ce te companii, nu poți să faci o analiză corectă a anumitor măsuri luate și, evident, în foarte scurtul timp pe care îl am la dispoziție, nu mă pot referi decât la câteva probleme punctuale. Am ales două categorii de date acolo unde România se situează fie în zona bună a clasamentului fie în cea rea și am să încep cu procentul de cadrei didactice fără studii corespunzătoare postului, acolo unde, în ierarhia prezentată în raport, România stă foarte bine. Însă eu n-aș vrea să văd partea bună a lucrurilor și s-o văd pe cea rea. Pentru că e adevărat că dacă analizăm la nivel global, procentul de profesori necalificați în România este foarte mic. Însă, în același timp, distribuția total neechilibrată pe discipline de studiu ne provoacă îngrijorări în viitorul foarte apropiat aș putea spune că ne provoacă îngrijorări în acest moment și vorbesc aici de anumite categorii de cadidactice dactice, cu precădere în zona științelor exacte și în zona instrucții instruirii practice din liceele tehnologice. 

Dacă ar fi să fac o ierarhie a acelor discipline în care numărul de candidați la concursul național de ocupare a posturilor și numărul de posturi disponibile în anul și mă refer la ultimul an, lucrurile sunt total dezechilibrate și am să dau doar câteva exemple: la fizică, în ordinea gravității lucrurilor, la chimie, tehnologia informației și informatică, maiștri instructori și vine din urmă și matematica. Constatăm că toate sunt în aceeași zonă.

De exemplu, la fizică, raportul dintre numărul de candidați și numărul de posturi libere este unul total, total nesatisfăcător, în sensul că am avut la ultimul concurs circa 200 de candidați la fizică și aproape 700 de posturi complete, fără să mai vorbim de cele incomplete.

Lucrurile stau asemănător și la chimie și în ultima perioadă acest fapt se simte și la maiștri instructori. Acestea ar fi faptele. Problema este ce facem cu datele obținute. Este imperios necesar ca Ministerul să elaboreze o strategie care să pună în contact mai strâns zona de preuniversitar cu învățământul superior, prin înființarea de programe de studii dedicate pentru acestor discipline, așezarea acestora într-un top al priorităților universităților și de ce nu, poate, niște beneficii pentru cei care aleg acestei specializări. Altfel, în viitorul apropiat, locul bun pe care îl avem în acest moment în clasamentul european poate să se deterioreze rapid”. 

Informații de context

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit  raportului anual Education at a Glance 2024, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Exit mobile version