Lecție demonstrativă de robotică la clasa a VI-a, făcută de doi studenți din programul NEXTLAB.TECH, invitați de profesoara de TIC. Cum se pot înscrie și participa gratuit la concurs elevii și ce premii sunt puse în joc

Foto: NEXTLAB.TECH

Când le vorbești cu entuziasm copiilor despre robotică, atenția este asigurată, iar atunci când le și arăți copiilor roboți și foști elevi, acum studenți, le spun ce pot face cu ei, sau cum îi pot construi, deja implicarea se transformă în învățare și, poate, într-o viitoare pasiune. Profesoara de tehnologia informației de la clasa a VI-a C a Școlii „Tudor Arghezi” din București, Adriana Geanău, a chemat la o oră de curs o echipă de elevi din programul NEXTLAB.TECH, care învață copiii cum să construiască și să programeze roboți. Cei doi studenți pasionați de robotică le-au povestit elevilor de clasa a VI-a și cum se pot înscrie la concursul cu kituri de roboți, calculatoare sau seturi de gaming, până la sfârșitul acestei luni.

La Școala „Tudor Arghezi” din Capitală, la o oră de tehnologia informației, profesoara Adriana Geanău a adus la clasă doi studenți, membri ai echipei NEXTLAB.TECH pentru a le arăta copiilor de a VI-a, cum se programează un robot.

Cei doi tineri au adus la demonstrație un roboțel MIRO, care poate fi construit și programat de copii de 8-12 ani.

Ce le explică studenții elevilor de clasa a VI-a

Andrei Nica are 19 ani și este membru al echipei NEXTLAB.TECH. A venit împreună cu o colegă pentru a le prezenta un roboțel MIRO, care era încărcat cu codul de „line follower” (n.red. urmează traseul). Le-a explicat cum funcționează senzorii, cum se programează, le-a prezentat platforma unde găsesc detaliile despre concurs și cum pot participa. Apoi le-au povestit despre platforma robo.nextlab.tech unde își pot crea conturile pentru a participa la test și câștiga un kit de robotică. În noiembrie, în faza finală, pot câștiga premii: calculatoare sau seturi de gaming și roboței.

“Când venim la ore le aducem ceva nou, o inovație, care le captează pe moment atenția. Trebuie să le aduci la clasă un robot pe care ei nu îl au acasă. Un robot „line followernu are oricine, sau un robot care evită obstacole, sau un roboțel pe care să îl programezi tu să îți ude florile, să îți hrănească pisica sau câinele”, spune Andrei Nica.

La un concurs, câțiva elevi au făcut un roboțel care avea un buton pe care dacă un câine apăsa cu nasul, se elibera mâncarea. Dacă nu făcea asta, la un anumit interval de timp elibera mâncarea.

“Ei au intrat pe roboajutor, pe lecții online cu mine și au lucrat la roboțel. Le-am zis că la Robotică creativă au posibilitatea să facă un roboțel care udă florile, care e pentru toată lumea accesibil, sau dacă vor să fie inovativi, pot face un roboțel care să hrănească animale, la care pot folosi un motoraș. Și copiii s-au gândit că e ceva nou și le-a plăcut, deși în general tind să facă ce e mai ușor”, spune Andrei.

Cum sunt ajutați să programeze și construiască roboții pe parcursul concursului? 

Copiii își fac conturile online și au lecțiile acolo oricând au nevoie. “Pot întâmpina dificultăți de genul: nu găsesc o piesă, ce pot face cu această piesă sau cred că nu au montat bine. Eu intru online și ne uităm împreună ce au lucrat, cu ajutorul share screen-ului, verificăm la ce pas este, să vedem cât au avansat și dacă e ceva greșit”, spune Andrei.  

S-au înscris anul trecut 7-8 mii de elevi și au fost 750 de kituri gratuite pe care le-au putut câștiga.

Anul acesta sunt 27 de kituri care ajung la câștigătorii în etapa finală. După ce se parcurge testul și obțin kitul de robot, abia în finală au posibilitatea de a câștiga unul dintre premii.

Cum înțelege un elev de cls a II-a importanța roboticii? 

“Sunt curioși, când le arătăm Roboțelul funcțional, le dăm un scop și un motiv. Cum trec la programare? Când văd de ce e capabil un roboțel, încercăm să îi convingem că nu e atât de greu să programeze ei un robot, dar trebuie să fie atenți, să le placă, pentru că pot ajunge și ei la un rezultat. 

Copiii sunt curioși cum se asamblează pentru că seamănă foarte mult cu un joc de tip „Lego”. MIRO e pentru copii de 8-12 ani. Partea de construcție e ca o joacă pentru ei. Trebuie să aibă răbdare cu șuruburile și piulițele, acolo e marea problemă. Dar când se apucă de el, ei sunt îndrumați prin lecții cum trebuie să facă, avem o aplicație care este făcută special pentru roboțeii noștri, care pot fi programați. Au și coduri puse la dispoziție de noi, dar elevii au posibilitatea să le îmbunătățească”, spune Andrei.

Rareș Ciomag, elev al clasei a VI-a C, este încrezător că ar putea asambla și programa un roboțel cu ajutorul lecțiilor de pe platformă. Ar vrea să se înscrie la concurs, acum după ce a văzut ce poate face robotul și cum se programează.

“Astăzi ne-am jucat fotbal cu doi roboței. Noi i-am controlat de pe telefoane. Am învățat ceva nou azi. Pasiunea pentru robotică a apărut în clasa a III-a, când ceilalți prieteni aveau telefoane, eu nu, și mă plictiseam. Așa că m-am cufundat în această pasiune. Pot să învăț multe despre tehnologie pentru că este de viitor”, a spus Rareș.

Când a descoperit această pasiune, i s-au schimbat planurile de viitor lui Rareș. “Înainte voiam să mă fac sportiv, dar după ce am dezvoltat această pasiune, m-aș face programator IT-ist pentru jocuri, pentru roboței.”

Sunt și fete interesate de robotică. Maria, colega de clasă cu Rareș, ar vrea să se înscrie la concursul NEXTLAB.TECH.

“Nu se știe ce ne așteaptă în viitor și poate vom avea nevoie de roboți și de programare și dacă știm despre ce e vorba vom găsi un job mai bun”, spune eleva de clasa a VI-a.

Implicarea profesorului este esențială

Profesoara Adriana Geanău povestește pentru Edupedu.ro cum i-a venit ideea de a aduce la clasă, pe cei de la NEXTLAB.TECH pentru demonstrație și de ce.

“Anul trecut NEXTLAB.TECH m-au invitat la o festivitate și am implicat copii de la altă școală unde predam. Am obținut atunci un loc 55 din 7.000 de copii participanți. Un loc foarte bun, cred eu. Și cu elevii de la „Tudor Arghezi” doresc să obținem rezultate mult mai bune. Prin aceste lecții demostrative îi fac să se apropie de Robotică, având în vedere că avem mulți copii care ne reprezintă în străinătate. În prima oră din luna mai o să aduc să asamblam împreună mai mulți roboței și vreau să văd dacă ei vor reuși. 

La nivel de școală, vreau să obținem un parteneriat între NEXTLAB.TECH și școala noastră, prin care vom primi roboți de la sponsori. Astfel avem posibilitatea ca elevii care s-au calificat în faza a doua, dar nu au roboțel, pentru că un astfel de instrument este destul de scump, să aibă la dispoziție un roboțel și să participe la concurs.” 

Adriana Geanău le recomandă colegilor săi de disciplină, profesorilor de TIC, să țină pasul cu tot ce e nou: “Este epoca roboților și noi ca profesori trebuie să ținem pasul cu tehnologia. Când predam la un alt liceu, un elev care a participat la un concurs a ieșit pe locul 55 și a venit plângând la mine să-mi spună că el nu are profesor. Copilul nu se putea înscrie fără profesor, așa că i-am spus să mă înscrie pe mine, pentru că, spunea el, profesorul lui de TIC nu știe despre roboți și nici nu îl interesează. Se poate, dar totul depinde de profesor”, spune profesoara.  

Calendarul concursului de robotică NEXTLAB.TECH 2022 este:

Detalii suplimentare și regulamentul de concurs sunt disponibile la adresa: https://nextlab.tech/concurs/. Participarea este gratuită.

Concursul este organizat de Asociația „Clubul Informaticii Economice CyberKnowledgeClub” (CKC) fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București. Sponsorul principal național este Banca Comercială Română. Începând cu 2022 concursul beneficiază de sprijin financiar din partea Ministerului Educației Naționale din România. Sprijinul logistic și tehnologic este oferit de start-up-ul NEXTLAB.TECH. Inițiativa este sponsorizată suplimentar de Dacia Renault, Fundația GlobalWorth și ASUS. Proiectul funcționează în cadrul programului Romania TECH NATION. Mediul de business este încurajat să se alăture acțiunii pentru a mări numărul elevilor care vor beneficia de un kit gratuit.

Citește și: „Să dai un LED și o baterie unui copil și să vezi ce construiește cu ele e fascinant / Părinții au fost surprinși de ingeniozitatea copiilor lor”, a povestit profesoara Ana Chirețescu despre elevii ei, care au participat la concursul de robotică NEXTLAB.TECH
Exit mobile version