Liceele pedagogice să poată forma în continuare învățători, dar aceștia să nu poată să se titularizeze în sistem decât după ce fac facultatea, solicitarea Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice – DOCUMENT

Foto: © Maryna Andriichenko | Dreamstime.com

Liceele pedagogie să poată forma în continuare, iar absolvenții acestora să poată să fie angajați doar pe perioadă determinată și să poată fi titulari după ce finalizează studiile de licență – sunt solicitări ale Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice, potrivit unui document primit de Edupedu.ro. Amintim că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, conform proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.

„Angajamentul de a susține și intensifica sprijinul și implicarea liceelor și colegiilor pedagogice din România membre ANCLP în profesionalizarea carierei didactice pe ruta liceu pedagogic studii de licență pentru formarea cadrelor didactice pentru învățământul primar, cu păstrarea specializării de învățător la liceele și colegiile pedagogice și cu posibilitatea ca aceștia să poată fi angajați în învățământ pe perioadă determinată, urmând să poată obține titularizarea în învățământ numai după finalizarea studiilor de licență”, conform documentului.

O altă prevedere face referire la introducerea unei noi specializări intitulată educator/educatoare pentru educația timpurie, specializare care să integreze cele două specializări distincte în acest moment în învățământul românesc, respectiv educator-puericultor și educatoare, potrivit sursei citate mai sus.

Informații de context

Într-o scrisoare deschisă, 29 de licee pedagogice cer președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației să nu se desființeze specializarea de învățător. A fost inițiată și o petiție prin care cele 29 de licee pedagogice solicită ca liceenii să poată fi formați pentru a ajunge învățători.

Posibila eliminare a specializării de învățător, prevăzută în proiectul legilor educației, este criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”, sunt de părere elevii.

În cadrul conferinței secretarul de stat Sorin Ion a oferit o justificare în privința eliminării specializării de învățător din cadrul liceelor pedagogice: „E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.” 

Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, este de părere că absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”. – Mai multe detalii aici

Redăm comunicatul integral:

„Conferinţa Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România, Ediția 2023, organizată la Universitatea de Vest din Timișoara în zilele de 27-28 ianuarie a. c. de către Asociaţia Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice (ANCLP), în colaborare cu Universitatea de Vest din Timișoara și Centrul „Step by Step” pentru Educație și Dezvoltare Profesională,

Având ca invitați reprezentanți ai conducerii Ministerului Educației, ai Parlamentului, ai universităților din țară, ai Inspectoratului Școlar Județean Timiș, ai asociațiilor de părinți și ai mass-mediei locale și centrale și ca tematică Locul și rolul liceelor pedagogice în profesionalizarea carierei didactice și în dezvoltarea educației timpurii în România (analiză și soluții din perspectiva relației educație timpurie-învățământ primar-liceu pedagogic-universitate-beneficiari),

Analizând situaţia prezentă privind organizarea, desfășurarea și evaluarea serviciilor de educație și formare inițială oferite de liceele și colegiile pedagogice pentru dezvoltarea educației timpurii și pentru optimizarea formării inițiale și a profesionalizării carierei didactice în contextul finalizării noilor legi ale educației,

Prin directorii şi membrii delegaţi ANCLP din următoarele colegii, licee pedagogice şi licee cu clase din filiera vocațională, profil pedagogic din România:

1. Colegiul Național Pedagogic ,,Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca 

2. Colegiul Național „Preparandia – Dimitrie Țichindeal” Arad 

3. Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna” Sibiu 

4. Colegiul Național Pedagogic ,,Mircea Scarlat” Alexandria 

5. Colegiul Național Pedagogic „D. Panaitescu Perpessicius” Brăila 

6. Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu” Tg. Mureș 

7. Colegiul National Pedagogic „Carmen Sylva” Timișoara 

8. Colegiul Naţional Pedagogic „Ștefan Odobleja” Dr. Tr. Severin 

9. Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino” Târgoviște 

10. Colegiul Naţional Pedagogic ,,Regina Maria” Deva 

11. Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret” Focșani 

12. Colegiul Național Pedagogic „Regele Ferdinand” Sighetu Marmației 

13. Colegiul Național Pedagogic ,,Ștefan Velovan’’ Craiova 

14. Colegiul Naţional „Spiru Haret” Tg. Jiu 

15. Colegiul Național Pedagogic „Vasile Lupu” Iași 

16. Colegiul Naţional Pedagogic ,,Regina Maria” Ploiești 

17. Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș 

18. Colegiul Național Pedagogic „Carol I” Câmpulung Muscel 

19. Colegiul Național ,,C. D. Loga” Caransebeș 

20. Colegiul Național „Bethlen Gabor” Aiud 

21. Colegiul Național ,,Iosif Vulcan” Oradea 

22. Liceul Pedagogic ,,Ștefan Bănulescu” Călărași 

23. Liceul Pedagogic „Benedek Elek” Odorheiu Secuiesc 

24. Liceul „Marin Preda” Odorheiu Secuiesc 

25. Liceul Teoretic ,,Ion Creangă” Tulcea 

26. Liceul Teoretic „Nicolae Cartojan” Giurgiu 

27. Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud 

28. Colegiul Național „Mihai Eminescu” Suceava 

29. Colegiul Naţional ”Inochentie Micu Clain” Blaj 

30. Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab” Rm. Vâlcea 

31. Liceul „Andrei Mureșanu” Brașov 

32. Liceul „Horea, Cloșca și Crișan” Abrud 

33. Liceul Pedagogic „Gh. Șincai” Zalău 

34. Liceul Tehnologic „Barbu A. Știrbey” Buftea 

35. Liceul Pedagogic ”Anastasia Popescu” București 

36. Colegiul Național „Ioan Slavici” Satu Mare 

37. Colegiul Național „Mihai Eminescu” Baia Mare 

38. Liceul Teoretic „Nicolae Titulescu” Slatina 

39. Liceul Teologic Romano-Catolic „Sfântul Francisc de Assisi” Roman. 

Ţinând cont de potențialul şi de contribuția la dezvoltarea învățământului pedagogic preuniversitar românesc,

Luând în considerare analiza, argumentele și opiniile exprimate de membrii asociației constată următoarele:

1. Există o îngrijorare reală și reacții publice ale unor licee și colegii pedagogice și a unor asociații de elevi privind viitorul acestor licee, în sensul în care legislația nouă ar putea exclude liceele și colegiile pedagogice din rândul instituțiilor de formare inițială pentru profesia de învățător-educatoare;

2. În societatea românească actuală se manifestă o stringentă nevoie de intensificare a formării de cadre didactice pentru profesia de educator-puericultor și de restructurare a specializării în profesionalizarea carierei didactice în general și a carierei didactice pentru educația timpurie în special;

3. Există o bună colaborare între învățământul preuniversitar pedagogic și învățământul universitar pedagogic, precum și dovezi pertinente privind rolul și locul semnificativ al liceelor și colegiilor pedagogice în procesul de pregătire și profesionalizare pentru cariera didactică prin studii de licență și masterat.

În baza constatărilor și a argumentelor prezentate pe parcursul conferinței participanții ANCLP la conferința națională de la Universitatea de Vest din Timișoara, 27-28 ian. a.c., urmare a scrisorilor deschise semnate în nume propriu de unele licee și colegii pedagogice din România, în scopul asigurării unui spațiu de dialog și a identificării de soluții viabile, argumentate științific la problemele învățământului preuniversitar pedagogic românesc, își propun și asumă următoarele:

1. Angajamentul de a susține și intensifica sprijinul și implicarea liceelor și colegiilor pedagogice din România membre ANCLP în profesionalizarea carierei didactice pe ruta liceu pedagogic studii de licență pentru formarea cadrelor didactice pentru învățământul primar, cu păstrarea specializării de învățător la liceele și colegiile pedagogice și cu posibilitatea ca aceștia să poată fi angajați în învățământ pe perioadă determinată, urmând să poată obține titularizarea în învățământ numai după finalizarea studiilor de licență;

2. Implicarea eficace și eficientă în pregătirea prioritară a unei noi specializări intitulată educator/educatoare pentru educația timpurie, specializare care să integreze cele două specializări distincte în acest moment în învățământul românesc, respectiv educator-puericultor și educatoare, pentru asigurarea unor servicii de educație timpurie inclusive și de calitate și pentru garantarea inserției profesionale a actualilor educatori-puericultori din zone defavorizate, până la construirea și darea în folosință de noi creșe și servicii complementare pentru educația timpurie pe întreg teritoriul României.

3. Inițierea unor programe-pilot de formare și specializare în profesii care să susțină educația incluzivă și de calitate, precum și a unor alternative educaționale viabile și specifice pentru asigurarea diversificării ofertei de practică pedagogică în procesul de profesionalizare a carierei didactice în România.

Timișoara, 28 ian. 2023

În numele participanților la conferință,

Preşedinte ANCLP,
Prof. dr. Mircea BERTEA”

Foto: © Maryna Andriichenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Absolvirea studiilor superioare se “impune” și pentru învățători-educatori, printr-o nouă calificare la nivel de licență, susține Asociația Română de Cercetare în Educație, condusă de Lucian Ciolan / Aceasta invocă o recomandare a Comisiei Europene, dar prezintă considerații generale ale Consiliului UE
Colegiile pedagogice sunt surse de sintaxe mentale dezirabile, susține Adrian Opre, decanul Facultății de Științele Educației a UBB Cluj / El a militat pentru „păstrarea libertății noastre de a coerentiza formarea cadrului didactic” și în liceele pedagogice, în replică la propunerea de desființare a specializării de învățător din proiectul legii Deca
Cei mai buni profesori pentru preprimar și primar sunt cei care au beneficiat și de o formare inițială prin școlile normale, spune Constantin Cucoș, profesor la Facultatea de Științele Educației de la Universitatea „Cuza” din Iași / Acesta susține păstrarea specializării de învățător în liceele pedagogice
Justificarea desființării specializării de învățător de la liceele pedagogice, oferită de secretarul de stat Sorin Ion: România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii
Paralelă între „Lecția despre cub” a lui Nichita Stănescu și desființarea specializării de învățător de la liceele pedagogice, făcută de președintele Asociației liceelor de profil, Mircea Bertea
Peste 20 de mii de semnături în 5 zile pentru petiția prin care zeci de licee pedagogice cer Ministerului Educației, Parlamentului și Președintelui să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse
Exit mobile version