Lider sindical: Ministrul Daniel David a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică. Au fost prezentate date statistice, dar n-au fost luate în seamă de ministru

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com

Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a declarat că ministrul Daniel David „a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică”. Aceasta a afirmat că au fost prezentate date statistice, doar că „n-au fost luate în seamă de domnul ministru.”

„De fapt, domnul ministru a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică. Federațiile sindicale au prezentat date statistice concrete, n-au fost luate în seamă de domnul ministru. Institutul de Științe ale Educației a venit cu exemple din studiul Eurydice 2021, TALIS, studiu care este citat și în Eurydice 2023, de exemplu, și observăm că, în Croația, în Polonia, norma didactică are un minimum de 14 ore, iar maxima în Ungaria de 26 de ore. Media este de 18-19 ore”, a precizat Cornelia Popa Stavri.

Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI) a adus în atenție că, potrivit Consiliului Fiscal, „economia care se face cu implementarea acestor măsuri este de 0,02% din PIB”:

„Cumva, noi suntem în interiorul mediei europene cu numărul de ore cuprinse în norma didactică. Nu înțeleg de ce vrem să ne dăm peste cap învățământul în halul acesta, dar cu ce preț? Atenție, prețul este imens pe lângă economia care se face. Consiliul Fiscal a atenționat că economia care se face cu implementarea acestor măsuri este de 0,02% din PIB. E de noaptea minții să dai peste cap sistemul de educație pentru asemenea valoare, adică 0,6% din bugetul Ministerului Educației. Vă vine să credeți așa ceva?”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cornelia Popa Stavri, FSLI, mesaj pentru Daniel David: Cum să creezi un asemenea haos în sistemul de învățământ cu 2-3 săptămâni înainte de începerea anului școlar? După ce s-a terminat mișcarea de personal, începi să anulezi decizii și să dai alte decizii, cu alte cuvinte, să nu respecți timpul de odihnă al cadrului didactic
Cornelia Popa Stavri, FSLI, despre creșterea normei de predare pentru profesori: Aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată. Este vorba despre starea de sănătate a cadrelor didactice
Cornelia Popa Stavri, FSLI:  Domnul ministru nu înțelege că ne va costa foarte scump această diminuare a cuantumului plății cu ora, din punct de vedere a pregătirii elevului, dar și a calității propriu-zise a actului de predare-învățare-evaluare
Exit mobile version