Lider sindical: Ministrul Daniel David a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică. Au fost prezentate date statistice, dar n-au fost luate în seamă de ministru

2.708 vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a declarat că ministrul Daniel David „a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică”. Aceasta a afirmat că au fost prezentate date statistice, doar că „n-au fost luate în seamă de domnul ministru.”
  • Din toamna, norma didactică de predare crește, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Legea 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept Legea Bolojan, a intrat în vigoare, după publicarea în Monitorul Oficial vineri noaptea, pe 25 iulie 2025.
  • Reprezentanții celor trei mari federații sindicale din educație au fost luni, 11 august, la Guvern pentru a prezenta impactul măsurilor recente din domeniu. Referitor la creșterea normei didactice de predare, premierul Ilie Bolojan le-a spus liderilor sindicali, potrivit unui comunicat de presă dat de Guvern, că aceasta este în media europeană și că „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani (sic!)

„De fapt, domnul ministru a fost atenționat de sindicate, cu mult înainte de a ieși cu aceste măsuri, că suntem în media europeană cu norma didactică. Federațiile sindicale au prezentat date statistice concrete, n-au fost luate în seamă de domnul ministru. Institutul de Științe ale Educației a venit cu exemple din studiul Eurydice 2021, TALIS, studiu care este citat și în Eurydice 2023, de exemplu, și observăm că, în Croația, în Polonia, norma didactică are un minimum de 14 ore, iar maxima în Ungaria de 26 de ore. Media este de 18-19 ore”, a precizat Cornelia Popa Stavri.

Președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI) a adus în atenție că, potrivit Consiliului Fiscal, „economia care se face cu implementarea acestor măsuri este de 0,02% din PIB”:

„Cumva, noi suntem în interiorul mediei europene cu numărul de ore cuprinse în norma didactică. Nu înțeleg de ce vrem să ne dăm peste cap învățământul în halul acesta, dar cu ce preț? Atenție, prețul este imens pe lângă economia care se face. Consiliul Fiscal a atenționat că economia care se face cu implementarea acestor măsuri este de 0,02% din PIB. E de noaptea minții să dai peste cap sistemul de educație pentru asemenea valoare, adică 0,6% din bugetul Ministerului Educației. Vă vine să credeți așa ceva?”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cornelia Popa Stavri, FSLI, mesaj pentru Daniel David: Cum să creezi un asemenea haos în sistemul de învățământ cu 2-3 săptămâni înainte de începerea anului școlar? După ce s-a terminat mișcarea de personal, începi să anulezi decizii și să dai alte decizii, cu alte cuvinte, să nu respecți timpul de odihnă al cadrului didactic
Cornelia Popa Stavri, FSLI, despre creșterea normei de predare pentru profesori: Aceste 2 ore înseamnă muncă mai multă, timp suplimentar de lucru, timp care nu se regăsește în plată. Este vorba despre starea de sănătate a cadrelor didactice
Cornelia Popa Stavri, FSLI:  Domnul ministru nu înțelege că ne va costa foarte scump această diminuare a cuantumului plății cu ora, din punct de vedere a pregătirii elevului, dar și a calității propriu-zise a actului de predare-învățare-evaluare


2 comments
  1. are sarcina de partid să taie,atât. E omul perfect pentru tăieri și comasări ,nu i pasă de nimic. Doar n or lua de la magistrați?!

  2. Cred ca viitorul ministru al educației – căci este aproape momentul – va manifesta o aplecare spre dialog și cooperare cu sindicatele. Dl. David a constituit un exemplu de „rea practica”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpicii internaționali la Matematică au fost ținuți o oră pe aeroport la întoarcerea de la Tokyo, ca să vină Ligia Deca sa-i felicite, după care li s-a transmis că „este obosită și nu mai poate să treacă”, spune Pavel Ciurea, dublu medaliat cu aur la OIM

„Simt că nu există un respect pe care ministerul ni-l oferă”, a declarat într-un interviu pentru G4Media.ro Pavel Ciurea, elev în clasa a XII-a la Liceul Internațional de Informatică din…
Vezi articolul

Apelul părinților, către Guvernul Orban: Nu mimați descentralizarea! Sunt școli care vor să înceapă în verde, respectă regulile și nu sunt lăsate / Plus: Cum începe o școală în scenariul roșu, pentru că ministerele au întârziat emiterea unui ordin

“Dați drumul descentralizării în sensul adevărat al noțiunii! Nu mimați descentralizarea!”, este apelul lansat către Guvernul Orban de președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, după ce inspectoratele au respins…
Vezi articolul

G4Media.ro: Cum se vinde presa – știri fără marcaj publicitar despre realizările primarului Robert Negoiță, multe legate de școli sau de premierea unor elevi de top / Ofertele mai multor redacții către primăria Sectorului 3 / Dan Marinescu, redactor-șef Adevărul: ”Ne faultăm între noi!?”

G4Media.ro publică, în exclusivitate, mai multe oferte făcute în luna iulie de către redacții mari către Primăria Sectorului 3, condusă de Robert Negoiță, din care rezultă că unele redacții sunt…
Vezi articolul

Reintroducerea unui prag de incidență pentru școala cu prezență fizică sau online, testare obligatorie, algoritm pentru scenariile de funcționare a școlii – scrisoare deschisă a șapte organizații ale elevilor, tinerilor, părinților și de educație către miniștrii Cîmpeanu și Rafila

Reintroducerea unui prag minim de incidență pentru a decide modul dacă școala se desfășoară cu prezență fizică sau online este cerută din nou de șapte organizații neguvernamentale, reprezentând elevii, studenții,…
Vezi articolul