Limba română nu ar trebui predată ca o limbă străină, ci folosind metode “de predare a limbilor moderne” – precizări ale Uniunii Cadrelor Didactice Maghiare din România

ce-a vrut să spună autorul

Foto: © Monkey Business Images - Dreamstime.com

Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România ”nu consideră că Limba română în România este o limbă străină, în consecință nu considerăm că ‘limba română ar trebui predată ca o limbă străină’”, precizează organizația într-o adresă transmisă Edupedu.ro. “Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare crede și este convins că noua curriculă, special concepută pentru elevii minorităților naționale, este o curiculă care poate facilita însușirea limbii române de către elevi, dar predarea eficientă a acesteia, cum de altfel reiese și din textul original al comunicatului nostru, ‘necesită utilizarea unor metode, (tehnici) de predare a limbilor moderne'”, spune organizația, în precizările trimise redacției.

Organizația susține că “predarea limbii române, în special în județele cu populație preponderent maghiară și în comunitățile izolate lingvistic, necesită utilizarea unor metode de predare a limbilor moderne”.

“În opinia noastră, rezultatele slabe s-au datorat, parțial, faptului că atunci când a fost introdus noul curriculum, în urmă cu patru ani, nu au fost adoptate măsuri suplimentare, menite să schimbe abordarea predării limbii române. Lipsa acută de manuale și de materiale didactice, întârzierea cu 3 ani în elaborarea cerințelor și a standardelor evaluării, precum și incertitudinea, inconsecvența și lipsa de formare profesională pentru profesorii care utilizează noul curriculum, au condus la rezultatele nesatisfăcătoare ale acestei simulări”, spune Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România.

Organizația precizează, “Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare crede și este convins că noua curriculă, special concepută pentru elevii minorităților naționale, este o curiculă care poate facilita însușirea limbii române de către elevi, dar predarea eficientă a acesteia, cum de altfel reiese și din textul original al comunicatului nostru, ‘necesită utilizarea unor metode, (tehnici) de predare a limbilor moderne. Dezvoltarea temeinică și generală a acestor competențe pedagogice poate fi asigurată numai prin programe de formare continuă cuprinzătoare și consecvente'”.

Precizările organizației vin după ce Kronika Online a relatat că “Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România atrage atenția că sub 40% dintre elevii de etnie maghiară au luat notă de trecere la examenul de limba română de la evaluarea națională și cere schimbarea radicală a modului de predare, potrivit unui comunicat (…)  Astfel, cadrele didactice susțin că, cel puțin în zonele izolate și cele locuite preponderent de etnici maghiari, limba română ar trebui predată ca o limbă străină, și nu ca limbă maternă, dat fiind că elevii din aceste zone nu cunosc româna când merg la școală”, informație preluată de Edupedu.ro și G4Media.ro.

În adresa transmisă Edupedu.ro, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare afirmă că informațiile publicate prin preluarea știrii respective “au fost interpretate greșit, publicul cititor fiind astfel dezinformat în legătură cu mesajul Luării de poziție a Uniunii Cadrelor Didactice Maghiare din România, cu privire la cauzele rezultatelor slabe înregistrate la simularea examenului Evaluarea Națională la Limba și literatura română de către o parte a elevilor care învață în școlile cu limba de predare maghiară”.

În acest context, organizația transmite precizările:

“1. Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România susține și promovează prin diferite programe importanța învățării și însușirii limbii române de către elevii aparținând minorității maghiare din România, acesta fiind considerat de către organizația noastră de importanță strategică

2. Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România nu consideră că Limba română în România este o limbă străină, în consecință nu considerăm că “limba română ar trebui predată ca o limbă străină”. Organizația noastră susține, cum reiese și din interpretarea corectă a comunicatului nostru, că “predarea limbii române, în special în județele cu populație preponderent maghiară și în comunitățile izolate lingvistic, necesită utilizarea unor metode de predare a limbilor moderne”.

3. Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România consideră că următoarea afirmație din articolul Dvs. “Organizația profesorilor maghiari arată că rezultatele slabe sunt provocate și de noua curiculă introdusă în urmă cu patru ani” ca fiind o interpretare fără fond raportat atât la textul sursă de pe portalul Kronika Online, cât și raportat la textul original al comunicatului. Textul original tradus și în limba română care prezintă poziția organizației noastre este următoarea:

“În opinia noastră, rezultatele slabe s-au datorat, parțial, faptului că atunci când a fost introdus noul curriculum, în urmă cu patru ani, nu au fost adoptate măsuri suplimentare, menite să schimbe abordarea predării limbii române. Lipsa acută de manuale și de materiale didactice, întârzierea cu 3 ani în elaborarea cerințelor și a standardelor evaluării, precum și incertitudinea, inconsecvența și lipsa de formare profesională pentru profesorii care utilizează noul curriculum, au condus la rezultatele nesatisfăcătoare ale acestei simulări”.

În consecință, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare crede și este convins că noua curriculă, special concepută pentru elevii minorităților naționale, este o curiculă care poate facilita însușirea limbii române de către elevi, dar predarea eficientă a acesteia, cum de altfel reiese și din textul original al comunicatului nostru, “necesită utilizarea unor metode, (tehnici) de predare a limbilor moderne. Dezvoltarea temeinică și generală a acestor competențe pedagogice poate fi asigurată numai prin programe de formare continuă cuprinzătoare și consecvente”.

Pentru o analiză completă și corectă a comunicatului nostru, respectiv pentru înțelegerea cât mai eficientă a problemelor semnalate de către organizația noastră, Vă redăm mai jos textul integral al Luării de poziție a Uniunii Cadrelor Didactice Maghiare din România și Vă solicităm cu respect asigurarea prin publicația Dvs. a dreptului la replică.

Vă mulțumim pentru colaborare”.

Descarcă de mai jos, integral, luarea de poziție transmisă de UCDMR redacției Edupedu.ro:

DOCUMENT Precizările integrale primite astăzi, 10 mai 2021, de Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România:
Foto: Uniunea Cadrelor Didactice din Romania
Foto: Uniunea Cadrelor Didactice din Romania

Photo 99149024 © Sebnem Ragiboglu – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Dacian Dolean, specialist în dezvoltarea limbajului: La elevii de etnie maghiară din comunități izolate orele de limba română trebuie tratate ca ore de limbă străină, dar trebuie să aibă experiențe de imersiune lingvistică la școală
Rezultate îngrijorătoare pentru elevii de etnie maghiară la examenele de limba română. Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare: Predarea ar trebui să fie făcută ca pentru limbile străine

Exit mobile version